MYTH AS AN ARCHETYPED TEXT OF CULTURE AND ITS PROJECTION IN UKRAINIAN CHORAL MUSIC OF THE 20TH AND EARLY 21ST CENTURIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-5

Keywords:

myth, archetype, text, culture, Ukrainian choral music

Abstract

The article analyzes the essence of one special phenomenon created by collective consciousness, historical idiom – myth (mithos) – as the oldest form of culture archetypization, an archetypal text that transforms archetypal meanings in the form of various sacred images and events. Choral music, which we refer to in this context, is a unique phenomenon of Ukrainian culture due to its particularly close connection with the national-mental sphere. Today, in the conditions of the Russian-Ukrainian war, the broadest sections of society should see the archetypes markers of national thinking and distinguish them from manipulatively introduced hostile narratives. Since choral creativity is particularly developed in the Ukrainian national tradition, the outline of projections on the specified artistic sphere is important for understanding the processes of development of the national myth in the 20th and early 21st centuries. The purpose of the article is to understand the essence of the myth as an archetypal text of culture and outline the projections of the specified knowledge on the field of Ukrainian choral music of the 20th – early 21st centuries. The research methodology is interconnected with the solution of the following tasks: justify the concept of the text as a «social space»; consider the concept of archetype in the context of the phenomenon of collective thinking; to explain the essence of myth and mythical thinking, as well as to project this knowledge into the sphere of culture; project the interpretation of the myth as an archetypal text into the sphere of Ukrainian choral music of the 20th and early 21st centuries. Scientific novelty. The article substantiates the understanding of the myth phenomenon as an archetypal cultural text and shows its projections in Ukrainian choral music of the 20th and early 21st centuries. Conclusion. Myth is one of the most ancient and important forms of social self-expression, in which certain plots are encoded, and which acquired the meaning of culture archetypal text. Accordingly, art is a space for transformational processes related to the life of both a separate myth and the mythological system as a whole, in which the units of thinking are the archetypes of the collective unconscious, reproduced in the specific language of this or that art. Ukrainian choral music of the 20th and early 21st centuries is an example of turning to mythological thinking at the specific linguistic and generalized conceptual levels. Instead, we see the prospects for further research on this topic in what transformations take place in the life of a myth reflected in literary, musical, visual, architectural, or other works.

References

Барт Р. Від твору до тексту / пер. Ю. Гудзь. Незалежний культурологічний часопис «Ї». 1990. Число 4. URL: http://www.ji.lviv.ua/n4texts/bart.htm (01.06.2024).

Гадамер Г.-Г. Герменевтика і поетика. Київ : Юніверс, 2001. 288 с.

Драганчук В. Національна ментальність і рівні її відображення в музиці. Музикознавчі студії : наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка. Львів, 2008. Вип. 18. С. 11−18.

Дюркгайм Е. Первісні форми релігійного життя: Тотемна система в Австралії. Київ : Юніверс, 2002. 423 с.

Еліаде М. Пошуки. Історія та смисл в релігії років / Пер. з англ. А. М. Басаурі Зюзіної. Київ : Дух і Літера, 2019. 256 с.

Еліаде М. Священне і мирське. Міфи, сновидіння і містерії. Мефістофель і андрогін. Окультизм, ворожбитство та культурні уподобання / Пер. Г. Кьорян, В. Сахна. Київ: Основи, 2001. 592 с.

Еліаде М. Трактат з історії релігій / Пер. з фр. Олексія Панича. Київ : Дух і Літера, 2016. 520 с.

Кашаюк В., Мойсіюк В. Теорія Вчинку В. Роменця та українська хорова школа: психологія, політика, виховне значення. The 40th International scientific and practical conference «Priority Areas of Science Innovations During Martial Law». November 7–8, 2022. Р. 67‒70. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/21459 (02.06.2024).

Кашаюк В. Феномен ментальності в експлікаціях сучасного українського музикознавства. Fine Art and Culture Studies. 2021. № 1. С. 50–58. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/20988/1/fenomen.pdf (15.06.2024).

Кемпбелл Дж. Герой із тисячею облич. Київ : Альтернативи, 1999. 392 с.

Курята Ю. Міф на перетині психологічних та філологічних наук. Проблеми загальної та педагогічної психології. 2010. Том ХІІ. Ч. 4. С. 225–232.

Леві-Строс К. Первісне мислення. Київ : Український центр духовної культури, 2000. 324 с.

Леві-Строс К. Структурна антропологія / Пер. з французької З. Борисюк. Київ : Вид-во Соломії Павличко «Основи», 1997. 387 с.

Леві-Стросс К. Міт та значення. Антологія світової літературно-критичної думки ХХ століття / Ред. М. Зубрицької. Львів: Літопис, 2001. С. 448–462.

Міти. Українська мала енциклопедія: 16 кн.: у 8 т. Є. Онацький. Буенос-Айрес, 1961. Т. 4, кн. VIII: Літери Ме – На. С. 1006–1007.

Потебня О. Міф і слово. Потебня О. Естетика і поетика слова. Київ : Мистецтво, 1985. С. 192–201.

Свідзинський А. Синерґетична концепція культури. Луцьк : Вежа, 2008. 696 с.

Шеллінг Ф. Вступ до міфології. Мислителі німецького Романтизму / Пер. К. Фешовець. Івано-Франківськ : Лілея НВ, 2003. С. 374–384.

Barthes R. L’aventure semiologique. Paris: Seuil, 1985. P. 300.

Barthes R. Mythologies. Paris: Seuil, 1957. 239 p. URL: https://monoskop.org/images/9/9b/Barthes_Roland_Mythologies_1957.pdf (08.06.2024).

Barthes R. The Semiotic Challenge / Richard Howard (trans.). New York: Hill and Wang, 1988. 293 p.

Cassirer E. The Philosophy of Symbolic Forms. Volume 3 (1st ed.). Taylor and Francis, 2020. 606 р. URL: https://www.perlego.com/book/1828711/the-philosophy-of-symbolic-forms-volume-3-phenomenology-of-cognition-pdf (12.06.2024).

Frazer J. The Golden Bough: A Study in Magic and Religion. 1922. URL: https://sacred-texts.com/pag/frazer/index.htm (14.06.2024).

Freud S. The Unconscious. Penguin, 2005. 220 p.

Jung C. The Archetypes and the Collective Unconscious. Collected Works of C. G. Jung. Princeton: Princeton University Press, 1959. V. 9. P. 1. 512 p.

Le Goff J. La civilisation de l’Occident médiéval. Paris: Arthaud, 1964. 693 p.

Le Goff J. La civilisation de l’Occident médiéval. Revue française de sociologie. 1965. № 6–4. Pp. 533–535. URL: https://www.persee.fr/doc/rfsoc_0035-2969_1965_num_6_4_6491 (09.06.2024).

Lévy-Bruhl L. La mentalité primitive. 4 éd. Paris: Félix Alcan, 1925. 537 p.

Lotman J. The structure of artistic text / Translated by Ronald Vroon. Michigan Slavic contributions. Ann Arbor, 1977. №7. 299 p. URL: https://monoskop.org/images/3/3e/Lotman_Jurij_The_Structure_of_the_Artistic_Text_1977.pdf (10.06.2024).

Mann T. The Uses of Tradition. 2 ed. / T. J. Reed. New York: Oxford Universiti Press, 1996. 468 p. URL: https://www.google.com.ua/books/edition/Thomas_Mann/5qCILzDRCxUC?hl=uk&gbpv=1&dq=inauthor:+Thomas+Mann&pg=PA254&printsec=frontcover (12.05.2024).

Published

2024-09-03

How to Cite

КУХАРИК, Г. (2024). MYTH AS AN ARCHETYPED TEXT OF CULTURE AND ITS PROJECTION IN UKRAINIAN CHORAL MUSIC OF THE 20TH AND EARLY 21ST CENTURIES. Fine Art and Culture Studies, (3), 30–36. https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-5