THEATRICAL BIOGRAPHY OF THE PERIOD OF RENAISSANCE IDEALS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-16

Keywords:

theatrical biography, renaissance, theater, personification

Abstract

The article deals with the problems of formation and development of theatrical biography. The development of theatrical biography during the Renaissance period is analyzed using the examples of theaters in Italy, France, England, and Spain. Characteristics of biography in the context of theatrical art are given. The purpose of the article is to research and generalize the formation and development of theatrical biography of the Renaissance period. The research methodology is based on the application of a complex of theoretical and empirical methods. In particular, the method of retrospective analysis, the structural-functional method, as well as the comparative-historical method, the typology method, etc., were involved. Important for research is the cultural approach, within which the development of human civilization is considered within cultural and historical eras. The scientific novelty of the study consists in a complex cultural study of theatrical biographies of the Renaissance period, in the systematization of a wide factual material from the history of Italian, French, English and Spanish theaters of the defined period, relating to biographies, the work of outstanding playwrights, whose works are based on a personified approach. Conclusions. Summarizing the retrospective analysis of the process of development and formation of theatrical biography during the Renaissance period, we can note that it is precisely at this stage that clearly expressed personification in theatrical productions ends. The Renaissance Theater focuses more and more on the image of Man with his various characteristic features, defects, talents, etc. The era of Gods and Saints, which was characteristic of the previous cultural and historical stages – antiquity and the Middle Ages – is receding into the past, and humanistic ideals increasingly shape the environment of people, in which everyone is a person, an individual. Undoubtedly, this approach is one of the links of the evolution of society and deserves attention and consideration in research. However, we must state the fact that theater art from the standpoint of theatrical biography in its further ontogenesis, in contrast to the previous stages, will experience a certain moderate development for some time.

References

Алексієвець Л. М., Алексієвець М. М., Шама О. І. Історія світової культури: від Бароко до сучасності. Тернопіль, 2008. 656 с.

Бугайов О. Проблематика та поетика шекспірівських комедій. Гуманітарна освіта в технічних вищих навчальних закладах. 2002. Вип. 4. С. 122–129.

Владимирова Н. Історія театру Західної Європи та США. Київ : КНУТКіТ ім. І. К. Карпенка-Карого, 2024. 204 с.

Волхонович Ю. «Мандрівка по Шекспіру та власних околицях». Український театр. 1998. № 4. С. 7–11.

Клековкін О. THEATRICA: Лексикон / Ін-т проблем сучас. мистецтва НАМ України. Київ : Фенікс, 2012. 800 с.

Клековкін О. Театр: форми і реформи. Мистецтвознавство України. 2008. Вип. 9. С. 108–119.

Мольєр. Комедії / пер. з франц. М. Рильського, В. Самійленка, І. Стешенко ; Передмова В. Пащенка. Київ : Дніпро, 1981. 501 с.

П’ятницька-Позднякова І. С., Кравченко М. А. Історія європейського театру: Від античності до Нового часу. Миколаїв : Іліон, 2014. 373 с.

Сопівник Г. С. Вічна таїна любові: шекспірівські Ромео і Джульєтта. Всесвітня література та культура в навчальних закладах України. 2016. № 10. С. 31–33.

Трохимчук О. В. Трагедія В. Шекспіра «Гамлет» в психоаналітичній інтерпретації З. Фройда. Science and Education a New Dimension. Humanities and Social Sciences. 2021. Vol. IX (45). Is. 253. Р. 59–61.

Шекспір В. Трагедії / пер. з англ. ; Передмова і примітки Н. М. Торкут. Харків : Фоліо, 2004. 462 с.

Published

2024-09-03

How to Cite

ЦИСЕЛЬСЬКА, О. (2024). THEATRICAL BIOGRAPHY OF THE PERIOD OF RENAISSANCE IDEALS. Fine Art and Culture Studies, (3), 118–124. https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-16