EXPOSITION AND EXHIBITION MUSEUM PROJECTS ON THE FORMATION OF THE CONCEPT OF UKRAINIAN NATIONAL AND CULTURAL IDENTITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-32

Keywords:

national identity, concept, Ukrainian land, historical memory, the Ukrainian language, nation, statehood, territory, map, exhibition, exposition, museum projects, virtualization

Abstract

The purpose of the article. The purpose of the work is to present a modern view on the formation of the concept of Ukrainian national identity in the exposition and exhibition space of Ukraine during the Russian-Ukrainian war 2022‒2024. Modern expositions are a space for dialogue about the past and future, serve as an important means of visual communication, where the image of the country, its history, traditions and values is formed through the selection and presentation of exhibition materials. Such expositions form a positive image of the country both among Ukrainians and among the international community, promoting mutual understanding and cultural diplomacy. In the article, we systematically approach the analysis of exhibition projects in the city of Kyiv, which are aimed at forming the national identity of Ukrainians. The methodological basis. The research methodology is based on the application of general scientific and special methods of cognition such as the system approach, analysis, synthesis, generalization, content analysis. Using the method of synthesis and generalization, we identify key trends in the creation of modern exhibition projects, establish methodological principles in the development and implementation of exhibition expositions aimed at the formation of the national identity of Ukrainians. Scientific novelty of the article. The scientific novelty of the article lies in the expansion of ideas about the current state of exposition and exhibition space in Ukraine, by means of new exhibition mixed online and offline formats that contribute to the formation of national identity; its transformation during the war, considering the actual requests for documentation of events in Ukraine. Conclusions of the article. The article presents the concept of Ukrainian national identity in the exposition and exhibition space of Ukraine during the war 2022‒2024 using the example of current exhibition projects that characterize the modern museum space. It has been established that the formation of the concept of Ukrainian national identity in the modern exhibition space is full of transformations and needs to be understood, analyzed and studied. Based on the understanding of the concept of the proposed projects, such as assimilation, understanding and their further development and the features of interaction with visitors, it is possible to establish the expediency of the research of expositions and exhibitions museum practices that have been formed during the war 2022-2024. It was established that museum practices underwent significant transformations during the war, which requires a new way of documenting and researching this issue. The need to create a methodological model for recording and documenting historical events has been proven. The need for innovative formats of exhibition and exposition projects is identified: 3D modeling, AR and VR technologies, in mixed online and offline events, quests, reconstructions, workshops, theatrical attractions, etc.

References

Український національний комітет міжнародної ради музеїв. (Електронний ресурс). – Режим доступу: URL: http://icom.in.ua/z.php (дата звернення: 09.03.2024).

Формування української ідентичності в умовах сучасних викликів: теоретичні і політичні аспекти: монографія; В.П. Трощинський та ін.; за заг. ред. В.П. Трощинського; Нац. акад. держ. упр. при Президентові України. Київ : НАДУ, 2018. 255 с. ISBN 978-966-619-399-8 (дата звернення: 09.03.2024).

Копієвська О.Р. К 65 Трансформаційні процеси в культурі сучасної України : монографія. Київ : НАКККіМ, 2014. 296 с. ISBN 978-966-452-184-7 (дата звернення: 09.03 2024).

Національно-культурна ідентичність у становленні підлітка: монографія / К.О. Журба та ін. Київ, 2019. 150 с. ISBN 978-966-189-499-9 (дата звернення: 09.03.2024).

Шевчук С. Національно-культурна ідентичність у глобалізованому світі. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія : Культурологія. 2017. Вип. 18. С. 58–60. URL: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/Nznuoakl_2017_18_17 (дата звернення: 09.03.2024).

Титар О.В. Українські національно-культурні ідентичності Слобожанщини у контексті глобалізації: філософсько-антропологічний вимір: автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня доктора філософських наук. Харків, 2016.

Павліченко Є. Сучасна візуальна культура як засіб репрезентації національної ідентичності. Питання культурології, 42, 57–65. 2023. URL: https://doi.org/10.31866/2410-1311.42.2023.293704 (дата звернення: 09.03.2024).

Ліщинська О. Вияви національно-культурної ідентичності в сучасній українській візуальній культурі. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія: Культурологія, 14 (1), 89–97. 2014. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoakl_2014_14%281%29__12 (дата звернення: 09.03.2024).

«Знак на щиті»: у Києві відкрилася виставка про історію Тризуба . (Електронний ресурс). Режим доступу: URL: https://suspilne.media/kyiv/558645-znak-na-siti-u-kievi-vidkrilasa-vistavka-pro-istoriu-trizuba/ (дата звернення: 09.03.2024).

«Туристично-культурний хаб: спецпроєкти». (Електронний ресурс). Режим доступу: URL: https://guide.kyivcity.gov.ua/special-projects (дата звернення: 09.03.2024).

Місія музею. (Електронний ресурс). Режим доступу: URL: https://www.museumsun.org/ (дата звернення: 09.03.2024).

Оголошення конкурсу історичних есе «Герої в боротьбі за Незалежність України: дослідження національної ідентичності в суспільних трансформаціях ХХІ ст.» імені активіста Романа Ратушного. (Електронний ресурс). Режим доступу: URL: https://www.facebook.com/events/1841274692970993 (дата звернення: 09.03. 2024).

Конкурс історичних есе «Герої в боротьбі за Незалежність України: дослідження національної ідентичності в суспільних трансформаціях ХХІ ст.» імені активіста Романа Ратушного. (Електронний ресурс). Режим доступу: URL: https://kman.kyiv.ua/ua/VSEUKRAINSKIY-KONKURS-ISTORIChNIK-ESE-HEROI-V-BOROTBIZA-NEZALEZhNIST-UKRAINI-DOSLIDZhENNYa (дата звернення: 09.03.2024).

Костіна С. Національна ідентичність як міждисциплінарна категорія. Гілея: науковий вісник. 2013. № 73. С. 346–348.

Published

2024-09-03

How to Cite

ЗАБРОДСЬКА, М. (2024). EXPOSITION AND EXHIBITION MUSEUM PROJECTS ON THE FORMATION OF THE CONCEPT OF UKRAINIAN NATIONAL AND CULTURAL IDENTITY. Fine Art and Culture Studies, (3), 236–244. https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-32

Issue

Section

CULTURAL STUDIES