DEVELOPMENT TENDENCIES OF MODERN VOLYN PAINTING: SEMANTIC AND COMMUNICATIVE ASPECT
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2024-4-17Keywords:
fine art, semantics of the work, perception, student youth, artist, exhibition process, modern society.Abstract
The article analyzes the semantic-communicative characteristics of modern painting in Volyn on the example of the work of young artists. The general socio-cultural panorama of the formation of young Volyn artists is highlighted. The semantic-communicative character of their work is characterized on the example of the products of individual artists. The purpose of the article is to identify the main semantic and communicative features in the work of young Volyn artists. The research methodology is based on the principles and tools of analysis and synthesis, systematic, typological, historical, logical, artistic and cultural analysis. A scientific innovation of the research lies in the creation of the concept of art development in Volyn as a sociocultural and communicative phenomenon. Numerous works of art that make up the cultural funds of modern Volyn are analyzed. Conclusions. The socio-cultural situation in Ukraine in the 1990s–2000s created new semantic and communicative characteristics in the field of art, which was fully manifested in the work of artists whose personality development coincided with new trends in society. In the modern painting of Volyn, as it is demonstrably presented on the example of young artists, spiritual-religious, landscape and abstract semantic spheres dominate, and spiritual-religious principles and a response to the realities of today are the core of the communicative process. At the same time, the semantic-communicative meaning of individual creativity and fine art as a whole is not defined, but has multiple perspectives in socio-cultural time-space.
References
Авер’янова Н.М. Консолідуючий потенціал українського мистецтва: формування духовно-світоглядних засад українства. Актуальні проблеми філософії та соціології. 2017. Випуск 17. С. 3–6. URL: https://dspace.onua.edu.ua/server/api/core/bitstreams/54e3da49-1be6-4a61-80df 7cabac0f6f96/content
Виткалов В. Г. Незабутні постаті волинського образотворення: К. Литвин (1938–1998). Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Вип. 17. Том 1. Рівне : РДГУ, 2011. С. 291–302.
Виткалов С.В. Культурно-мистецький розвиток Волині: історичний ракурс та порівняльна характеристика. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Вип. 21. Том 2. Рівне : РДГУ, 2015. С. 130–135.
Галерея мистецтв. Художники. Події. Волинь. Володимир Марчук. [Електронний ресурс]. Режим доступу : http://www.volart.com.ua/.
Голубець О. М. Українське мистецтво ХХ століття. Львів: Вид-во «Колір ПРО», 2022. 200 с.
Горбатенко Л. П. Асоціативно-образний живопис як самобутній напрям нефігуративного образотворчого мистецтва. АРТ-платФОРМА: альманах. Київ : КМАЕЦМ, 2021. Вип. 1 (3). С. 361–370.
Кара-Васильєва Т. Нові підходи до історії українського мистецтва ХХ сторіччя. МІСТ: Мистецтво, історія, сучасність, теорія. Зб. наук. пр. з мистецтвознавства і культурології. Редкол.: В. Сидоренко (голова) та ін. К., 2006. С. 145–165. URL: http://mari.kyiv.ua/sites/default/files/inline-images/pdfs/MIST-3.PDF
Криволапов М.О. Про мистецтво та художню критику України ХХ століття: Вибрані статті різних років. Книга перша: Формування та розвиток національної мистецької школи і мистецтвознавчої науки в Україні ХХ століття. Інститут проблем сучасного мистецтва Академії мистецтв України. Київ: Видавничий дім А+С, 2006. 268 с. URL: http://www.mari.kiev.ua/sites/default/files/inline-images/pdfs/Krivolapov_ part-1.pdf
Міронова Т. Основні напрями українського мистецтва 1990–2020 років: художня мова, форми та виражальні засоби – стан дослідженості проблеми. Сучасне мистецтво. 2021. Вип. 17. С. 175–182.
Олійник О. Національна ідентичність (етнічна). Мала енциклопедія етнодержавознавства/НАН України. Ін-т держави і права ім. В.М. Корецького; редкол.: Ю.І.Римаренко (відп. ред.) та ін. К.: Генеза, 1996. 942 с. С. 98.
Пуцко В. Волинь в історії українського іконопису ХVІ − ХVІІІ ст. Волинська ікона: дослідження та реставрація: Матеріали ХІ міжнар. наук. конф., м. Луцьк, 3–4 листопада 2004 року: Наук. зб. Луцьк, 2004. С. 49−59.
Собкович О. Сучасне актуальне мистецтво в художній критиці Києва початку ХХІ століття. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2020. Вип. 34. Т. 4. С. 50–57.
Юр М. Абстрактний живопис України: світові тенденції та національні традиції. Сучасне мистецтво. 2009. Вип. 6. С. 90–103.