MUSICAL CULTURE AS AN OBJECT OF ANTHROPOLOGICAL RESEARCH: BRANCHES, APPROACHES AND METHODS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-4-20

Keywords:

anthropological approach, musical culture, ethnology, ethnomusicology, semantic method, hermeneutic method, world model, human model, Ukrainian artists.

Abstract

The article is focused on researching musical culture in the anthropological context, which ultimately involves understanding the content of Ukrainian musical art in general and individual works in particular as a reflection of the nation's worldview concepts, its idea of the world model and the model of man. The methodology. The application of anthropological and sociocultural approaches in the study led to the use of the hermeneutic method, which outlines the awareness of the content of musical texts by contemporary Ukrainian composers, which is necessary for understanding the presented world model and human model; the use of the comparative method makes it possible to establish the features of similarities and differences in the compositional and performing works of Ukrainian artists, to systematize and classify them in the course of comparative analysis of individual works of similar themes and performances. The semantic method makes it possible to realize the intonational image of the world reflected in musical texts; the socio-cultural approach in combination with the method of holistic analysis makes it possible to understand the content of a musical work in a certain socio-cultural context. An important advantage of the anthropological approach to the study of musical culture is the reaching of a synergistic level of cognition, which allows to realize musical phenomenas as components of a general cultural system that is constantly evolving. The anthropological approach to the study of musical culture makes it possible to realize the specific features of the compositional and performing creativity of Ukrainian artists in the context of reflecting the world model and the model of a person inherent in the Ukrainian mentality. Conclusions. A view on the musical culture from the standpoint of anthropology demonstrates its philosophical understanding, when the change of style epochs, genre system, performing traditions, and methods of artistic communication is realized as a consequence of the specific features of the existence of the whole society, national cultures and their individual representatives.

References

Верещагіна-Білявська, О. Є. Образ людини і світу в сучасній музиці: антропологічні виміри творчості українських композиторів у соціокультурному континуумі. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Історія. Вип. 47. Збірник наукових праць / За заг. ред. О. А. Мельничука. Вінниця: ВДПУ. 2024. С. 90–99

Гончаренко, С.У. Український педагогічний енциклопедичний словник. Видання друге доповнене й виправлене. Рівне : Волинські обереги, 2011. 519 с.

Кияновська, Л. Музична антропологія і її перспективи в сучасній гуманітарній науці. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв № 1’2019. С. 231–235.

Козаренко, О. Сакральна творчість українських композиторів ХХ століття в контексті національних музично-

семіотичних процесів. Українське музикознавство: Науково-методичний збірник. Вип.30. К. 2001. С. 138–149.

Ніколаї, Г.Ю., Бянь Наньнань. Антропологічні засади підготовки викладачів мистецького профілю. Актуальні проблеми мистецької педагогіки. Випуск 2 (3). 2023. С. 82–89.

Потебня О. Мова. Національність. Денаціоналізація. Нью-Йорк 1992. 155 с.

Терещенко, А. Духовні засади сучасної української музики (на матеріалі хорової творчості). Україна на порозі ІІІ тисячоліття: духовність і художньо-естетична культура. Т.14. К. 1999. С. 452–456.

Чекан, Ю.І. Інтонаційний образ світу: монографія. К. 2009. 227 с.

Blacking J. How musical is Man? London: Faber and Faber, 1976. 116 р.

Merriam Alan P. The Anthropology of Music. Evanston: Illinois Northwestern: University Press, 1964. 358 s.

Published

2024-10-25

How to Cite

КОРНІШЕВА, Т. (2024). MUSICAL CULTURE AS AN OBJECT OF ANTHROPOLOGICAL RESEARCH: BRANCHES, APPROACHES AND METHODS. Fine Art and Culture Studies, (4), 144–149. https://doi.org/10.32782/facs-2024-4-20

Issue

Section

CULTURAL STUDIES