PECULIARITIES OF PERFORMING TECHNIQUE DEVELOPMENT IN FRENCH HORN ART

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-5-15

Keywords:

French horn, musical-instrumental performance, wind instruments, performing technique, means of expression

Abstract

The article actualizes the problem of performing technique development in French horn art, taking into account its essential functional and organizational-structural properties. The purpose of the article is to consider the evolution of performing technique in French horn art and describe the horn as a brass wind instrument in its cultural and historical retrospect, which will enable characterizing the expressive aspects and sonorous performing features of the studied instrument. The following methods are used in the work: analytical – to analyze approaches that have been formed in the art history literature in the direction of studying the phenomenon of French horn performance; historical – to understand the historical milestones of formation and development of performing technique in French horn art. Scientific novelty. For the first time, on the basis of learning the peculiarities of formation of a group of brass instruments, the specifics of French horn performance is summarized through the prism of performing technique development (in particular, the main features of French horn technique are determined). In the process of research, the following results were obtained, and the following conclusions were formulated. The concept of “performing technique” is considered in the context of modern musical-instrumental performance, which dates to the birth and early stages of the instrumental art formation. A retrospective analysis of performing technique is presented, which enables its understanding as a movement-motor organization of playing action with gradual recognition of artistic imagery in it as the main characteristic of the French horn playing skills formation. Emphasis is placed on the process of formation of structural and organological parameters of the instrument under study. The historicalorganological, culturological and artistic aspects of the process of performing technique development in French horn art are emphasized.

References

Богданов В. О., Богданова Л. Д. Історія духового музичного мистецтва України: від найдавніших часів до початка XX ст. Харків : Основа, 2013. 384 с.

Богданов В. О. Історія духового музичного мистецтва України : монографія. Харків : Основа, 2000. 336 с.

Бодак Я. Історія західноєвропейської музики від найдавніших часів до ХVІІ століття. Дрогобич : Коло, 2017. 280 с.

Громченко В. В. Духове соло в європейській академічній композиторській і виконавській творчості ХХ – початку ХХІ ст. (тенденції розвитку, специфіка, систематика). Київ-Дніпро : ЛІРА, 2020. 304 с.

Круль П. Ф. Генезис духового та ударного інструментального виконавства України : автореф. дис. … докт. мистецтвознавства : 17.00.01. Київ, 2000. 32 с.

Марценюк Г. П. Формування зарубіжних духових шкіл та їх вплив на становлення українського тромбонового виконавства. Музично-театральне мистецтво. 2011. № 3. С. 184–188.

Олійник О. Г. Історія становлення і розвитку камерного ансамблю з арфою в складі. Вінниця : Нова книга, 2005. 200 с

Посвалюк В. Т. Теорія і методика виконавства на трубі : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. Київ : НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2010. 162 с.

Сташевський А. Музично-інструментальні виражальні засоби в баянному мистецтві. Старобільськ : ЛНУ імені Тараса Шевченка, 2015. 121 с.

Тлумачний словник української мови. URL: https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D0%B2%D0%B0%D0%BB%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%BD%D0%B0

Чуріков Є. С. Еволюція виконавської техніки в контексті розвитку валторнового мистецтва : дис. … д-ра філософії : 025. Старобільськ, 2021. URL: http://old.odma.edu.ua/upload/files/disertatsiya_CHurikova_Ye.S..pdf

Downloads

Published

2024-12-24

How to Cite

Є, Ч. (2024). PECULIARITIES OF PERFORMING TECHNIQUE DEVELOPMENT IN FRENCH HORN ART. Fine Art and Culture Studies, (5), 113–119. https://doi.org/10.32782/facs-2024-5-15