UKRAINAIN ABSTRACTIONISM AS REFLECTION OF POSTMODERNISM VIEWS
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2024-5-20Keywords:
postmodern aesthetics, Ukrainian abstractionism, cultural transformation, symbolism in art, artistic expression, philosophical conceptsAbstract
This article demonstrates that abstractionism in Ukraine preceded its formal recognition as a modern art movement in the 20th century, having deep roots in the country’s rich artistic heritage. The article aims to explore the characteristics of Ukrainian abstractionism within the context of the postmodern worldview, as well as to examine the concepts of “postmodern aesthetics,” “cultural transformation,” and “artistic expression.” The article also focuses on a detailed study of the philosophical concepts of Ukrainian abstractionism and reveals the unique features of symbolism in postmodern painting. The research objective was to analyze the main symbols used by Ukrainian artists. Through analysis, the phenomenon of Ukrainian postmodern art is uncovered, revealing its unique characteristics, trends, and historical continuity. It is shown that abstract art embodies fundamental postmodern principles such as doubt, ambiguity, and broad interpretative potential. Additionally, the aesthetics of postmodernism are investigated, with its primary features described in Ukrainian artists’ works. The characteristics of “abstract expressionism” are analyzed in the context of its incorporation into the artistic practices of Ukrainian postmodern artists, showing how artistic expression actively uses form and colour to convey the intensity of emotions. The article demonstrates that Ukrainian abstractionism is characterized by five philosophical concepts: ambiguity, national identity, emotionality, symbolism, and eclecticism. Furthermore, the phenomenon of symbolism in Ukrainian abstract postmodern art is revealed, reflecting the nation’s complex historical and cultural narratives. Special attention is given to analyzing symbolism within Ukrainian abstractionism, unveiling its unique characteristics and role in painting. A detailed analysis of symbols frequently used by Ukrainian artists is conducted, interpreting their meaning in the context of the postmodern worldview.
References
Hayn-Leichsenring G. U., Kenett Y. N., Schulz K., Chatterjee A. Abstract art paintings, global image properties, and verbal descriptions: An empirical and computational investigation. Acta Psychologica. 2020. № 202. Article 102936. Retrieved from: https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2019.102936
Cox R. F. A., van Klaveren L. M. The Embodied Experience of Abstract Art: An Exploratory Study. Ecological Psychology. 2024. № 36 (2). Р. 111–122. Retrieved from: https://doi.org/10.1080/10407413.2024.2355901
Дубрівна А. П. Абстракція як феномен образотворчого мистецтва в Україні. Київ: Автограф, 2022. 200 с. Режим доступу: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/19659
Самар О. Трансгресія суспільства та її відображення у творчості українських художників кінця ХХ – початку ХХІ століття. Український мистецтвознавчий дискурс: колективна монографія. / за заг. ред. В. В. Карпова. Рига : Izdevniecība «Baltija Publishing», 2020. С. 244–260. Режим доступу: https://nakkkim.edu.ua/images/Instytuty/nauka/vydannia/Myst_Dyskurs_kolektyvna.pdf
Павлова Т. Український «Авангард» в обкладинках Василя Єрмілова. Худпром, 2023. № 1. С.16-26. Режим доступу: https://visnik.org.ua/pdf/HUDPROM-1-2023-PAVLOVA-16-26.pdf
Касьяненко К. М., Янковська Л. Є., Сапко С. Є. Особливості українського живопису у постмодерністському вимірі. Art and Design. 2021. № 3. С. 73–81. Режим доступу: https://doi.org/10.30857/2617-0272.2021.3.7
Лазарович Н. Особливості постмодерністських тенденцій в контексті сучасної української культури. Молодий вчений. 2021. № 1 (89). С. 282–287. Режим доступу: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2021-1-89-55
Братюк Н. Прояви експресіонізму у творчості львівських митців періоду 1950-х років. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2020. Вип 31. Т. 1. С. 102–118. Режим доступу: https://doi.org/10.24919/2308-4863.1/31.213746
Карпенко О. В. Аналіз основних тенденцій сучасного українського живопису воєнного часу та мистецькі паралелі. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2022. № 2. С. 127–134. Режим доступу: https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2022.262230
Мартиненко Л. Б., Гончарова О. В. Естетика мистецтва: навчальний посібник. Умань : ВПЦ «Візаві», 2019. 272 с. Режим доступу: https://dspace.udpu.edu.ua/bitstream/6789/10452/1/mustectwo.pdf
Кондрашова Н. В. Публічність художника у дискурсі естетичного судження: культурологічний аналіз мистецтва як «дзеркала» у ситуації постмодерну. Сучасне українське мистецтво: концепти, стратегії, візуальні практики. Збірник матеріалів VІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (11–12 листопада 2021 року). Черкаси: ФОП Гордієнко, 2021. С. 5–7. Режим доступу: https://er.chdtu.edu.ua/bitstream/ChSTU/3749/1/конференція%202021%20%281%29.pdf
Кузьмінець Н. П., Стадник О. О. Іван Марчук: легендарна постать сучасного українського мистецтва. Сучасна українська держава: вектори розвитку та шляхи мобілізації ресурсів: матеріали П’ятої Всеукраїнської науково-практичної конференції (3 квітня 2020 року). Одеса: ПНПУ імені К. Д. Ушинського, Центр соціально-політичних досліджень «Politicus», 2020. С. 83–88. Режим доступу: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/7596?locale=uk
Кропивко І. В. Постмодерністська іронія і сміх: специфіка і наукова рецепція. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Філологічні науки». 2020. № 2 (20). С. 20–32. DOI: 10.32342/2523-4463-2020-2-20-2
Soreanu C. New media art: aligning artistic creativity and technological media. Review of Artistic Education. 2021. № 22. Р. 206–221. DOI: 10.2478/rae-2021-0026
Кабачій Р. Сучасне мистецтво в Україні: від Центру Сороса до ретроспективи Сільваші. Розвиток сучасного мистецтва в Україні – Sensormedia. Сенсор. 28 вересня 2024. URL: https://sensormedia.com.ua/art/suchasnemystecztvo-v-ukrayini-vid-czentru-sorosa-do-retrospektyvy-silvashi/ (дата звернення: 01.10.2024).