CREATIVE TANDEMS IN THE ARTISTIC CULTURE OF THE SECOND HALF OF THE 20TH – THE BEGINNING OF THE 21ST CENTURIES THROUGH THE RELATIONAL METHODOLOGY OF NICOLAS BOURRIAUD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-5-26

Keywords:

artistic culture of the second half of the 20th – the beginning of the 21st centuries; creative tandem; relational methodology; experimental art project; synthesis of arts; Nicolas Bourriaud

Abstract

The purpose of the work is to analyze the artistic phenomenon of creative tandems in the artistic culture of the second half of the 20th – the beginning of the 21st centuries, using the relational methodological toolkit formulated and explained in the works of Nicolas Bourriaud. The research methodology includes historical (in the study of the history of the development of conceptual approaches necessary for a comprehensive and in-depth understanding of creative processes in the artistic culture of the second half of the 20th – the beginning of the 21st centuries), biographical (in highlighting the mechanisms of interaction of the creative tandems “Cage–Cunningham”, “Fellini–Rota”, “Bergman–Nordgren”, “Bausch–Fellini” and “Bausch–Almodоvar”), relational method (formulated and proposed in the scientific works of Nicolas Bourriaud), methods of comparative and cultural analysis. The scientific novelty of the study consists in the analytical reconstruction of artistic psychology on the example of experimental poly-creative art objects created within the framework of the activities of creative tandems, using the relational optics of Nicolas Bourriaud. The historical-philosophical regularity of the formation of new cultural approaches, necessary for the understanding of conceptual artistic practices in the artistic culture of the second half of the 20th – the beginning of the 21st centuries, was investigated. The research validity of the relational reception of Nicolas Bourriaud in the context of revealing the mechanisms of joint creativity on the example of the artistic collaboration of creative tandems “Cage–Cunningham”, “Fellini–Rota”, “Bergman–Nordgren”, “Bausch–Fellini” and “Bausch– Almodоvar”. The article conceptualizes relational mechanisms for the creation of joint experimental projects. Conclusions. Articulating a promising intellectual shift towards the conceptualization of the phenomena of modern experimental art, it should be noted a certain scientific interest in the context of approbation of new methodological tools. It can be stated about the successful representation in the art of the 20th–21st centuries of artistic tandem creativity (with the idiosyncratic nature characteristic of this type of creativity) along with other artistic experiments and innovations. The idea of total relation in modern conceptual art, proposed by Nicolas Bourriaud, contributes to the formation of an up-todate methodology necessary for the analysis of artistic collaboration of creative tandems in a cultural context. Having many years of curatorial experience in organizations of experimental art projects, Nicolas Bourriaud formed a new conceptual approach to the understanding of artistic culture through relational mechanisms in the 1998 work “Esthеtique relationnelle”. Therefore, the involvement of conceptual relational tools is a necessary solution in an attempt to label and analyze the complex and ambivalent artistic phenomenon of political creative practices in the modern cultural space.

References

Брюховецька О. Візуальний поворот у культурі і культурології. Розділ з колективної монографії «Культурологія: Могилянська школа» під ред. М. Собуцького, Д. Короля, Ю. Джулая. Київ: ФОП Філюк О. 298 с. 2018. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/49d6c4ab-f8a8-4e0d-8c41-c612050c890e/content (дата звернення: листопад 2024).

Дувірак Д. Мистецтво постмодерної епохи. Syntagmation. Збірка на пошану професора С. С. Павлишин. Львів, 2000. С. 86.

Кияновська Л. О. Який сьогодні стиль надворі? / Науковий вісник НМАУ ім. П. І. Чайковського: Наукові діалоги з Н. О. Герасимовою-Персидською. Вип. 119. Київ, 2017. С. 67.

Мова Л. Розвиток музичних форм у хореографічному мистецтві другої половини ХХ століття. Науковий журнал ПНУ імені Василя Стефаника «Освітній простір України» № 14, 2018. 244 с. URL: https://journals.pnu.edu.ua/index.php/esu/article/view/2687/3104 (дата звернення: листопад 2024).

Оніщенко О. «Тандем» як активізатор культуротворення: досвід французької гуманістики другої половини ХІХ століття. «Науковий вісник» Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого № 30, 2022. 103 с. URL: http://nv.knutkt.edu.ua/article/view/259500 (дата звернення: листопад 2024).

Сучасний танець. Основи теорії і практики: навч. посіб. / О. О. Бігус, О. О. Маншилін, Д. О. Кондратюк, Л. В. Мова, А. В. Журавльова, І. І. Герц, Н. П. Донченко, Н. П. Батєєва. Київ: Видавництво Ліра-К, 2016. 264 с.

URL: https://kmaecm.edu.ua/wp-content/uploads/bigus-o.o.-manshylin-o.o.-kondratyuk-d.o.-suchasnyj-tanecz.pdf (дата звернення: листопад 2024).

Харченко П. Музика в кіно та проблематика синтезу мистецтв. Збірник наукових праць «Сучасне мистецтво» № 17, 2021. 255 с. URL: http://sm.mari.kyiv.ua/issue/view/14909 (дата звернення: листопад 2024).

Bourriaud N. Relational Aesthetics. Translated by Simon Pleasance & Fronza Woods with the participation of Mathieu Copeland. Dijon: Les presses du rеel. 2002. p. 113. URL: https://kvelv.wordpress.com/wp-content/uploads/2013/10/bourriaud-nicolas-relational-aesthetics-kap-space-time-exchange-factors.pdf (дата звернення: листопад 2024).

Bourriaud N. Schneider, Caroline (ed.). Postproduction: Culture as Screenplay: How Art Reprograms the World. Translated by Jeanine Herman. New York: Lukas & Sternberg. 2002. URL: https://iedimagen.wordpress.com/wp-content/uploads/2012/01/bourriaud-nicholas_postproduction.pdf (дата звернення: листопад 2024).

Corbella M. Notes for a Dramaturgy of Sound in Fellini’s Cinema: The Electroacoustic Sound Library of the 1960s. Music and the Moving Image, Vol. 4, No. 3, 2011. 14–30 pp. URL: http://www.jstor.org/stable/10.5406/musimoviimag.4.3.0014 (дата звернення: листопад 2024).

Dezeuze A. Everyday Life, “Relational Aesthetics” and the “Transfiguration of the Commonplace”. Journal of Visual Art Practice, 5 (3), 2006. 143–152. URL: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1386/jvap.5.3.143_1 (дата звернення: листопад 2024).

Fellini F. Rare Interview, 1963. URL: https://www.youtube.com/watch?v=IkEGsfBTvqw (дата звернення: листопад 2024).

Kuhl N. The Art of Collaboration: Studies in Creativity. 2018. URL: https://beinecke.library.yale.edu/article/artcollaboration-studies-creativity (дата звернення: листопад 2024).

Published

2024-12-24

How to Cite

СИРБУ, Г. (2024). CREATIVE TANDEMS IN THE ARTISTIC CULTURE OF THE SECOND HALF OF THE 20TH – THE BEGINNING OF THE 21ST CENTURIES THROUGH THE RELATIONAL METHODOLOGY OF NICOLAS BOURRIAUD. Fine Art and Culture Studies, (5), 198–208. https://doi.org/10.32782/facs-2024-5-26

Issue

Section

CULTURAL STUDIES