MODERN INNOVATIVE METHODS IN TEACHING PLASTIC ANATOMY AT THE NATIONAL ACADEMY OF FINE ARTS AND ARCHITECTURE AND PROSPECTS FOR ITS FURTHER DEVELOPMENT
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2024-6-19Keywords:
innovative pedagogy, interactive learning, plastic anatomy, art education, fine arts, NAFFAAbstract
The study focuses on modernizing the teaching of plastic Anatomy at the National Academy of Fine Arts and architecture in the face of socio-economic challenges and information transformations. Тhe purpose of the paper is to identify innovative approaches to teaching plastic anatomy that harmoniously combine traditional academic methods with modern technologies and meet the requirements for training artists of post-industrial society. The research methodology is based on an integrated approach, which includes analysis of modern scientific sources, observation of the educational process, comparative analysis of Ukrainian and foreign practices, as well as modeling of educational situations using interactive technologies. The scientific novelty of the work is to develop approaches to the integration of multimedia technologies, digital resources and interactive platforms into the educational process of plastic Anatomy at NAFFA, which contribute to increasing students ‘ interest, expanding access to educational materials and improving their professional competencies. Special attention is paid to the importance of plastic Anatomy as a basic discipline that forms an understanding of physicality and contributes to the creation of artistic images. It is revealed that interactive methods based on dialogical interaction between the teacher and the student contribute to active involvement in the creative process. The importance of introducing virtual models, digitized museum archives and Multimedia lectures into educational practice is emphasized, which allows us to rethink traditional approaches. Conclusions. The article substantiates the need for a harmonious combination of academic traditions with modern innovations in teaching plastic Anatomy at NAFFA. The proposed teaching methods are aimed at adapting the educational process to European standards, in particular through the use of open resources and the introduction of innovative technologies. The practical significance of the study is to develop recommendations for improving the quality of art education, which will contribute to improving the professional training of artists and designers in the face of modern challenges.
References
Гула Є. Пластика в мистецтві України. Вісник національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2017. № 4. С. 135–140. URL: https://journals.uran.ua/visnyknakkkim/article/download/138799/135741 (дата звернення: 30.12.2024).
Жолтовський П. М. Художнє життя на Україні в XVI–XVIII ст. Київ: Наукова думка, 1983. 177 с. URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/ulib/item/UKR0009449 (дата звернення: 30.12.2024).
Кононенко А. В., Любчак Ю. С. Традиційні та інноваційні методи викладання в системі української освіти: перспективи, результативність, недоліки. Вінниця: Вінницький національний технічний університет Інститут екологічної безпеки та моніторингу довкілля, 2017. URL: http://inmad.vntu.edu.ua/portal/static/99950E9A-497C-4E05-9BE8-2C025F32AFFF.pdf (дата звернення: 30.12.2024).
Мельничук А. Анатомічна колекція кабінету пластичної анатомії Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури. Художня культура. Актуальні проблеми. 2022. Т. 18, № 1. С. 43–49. DOI: http://hudkult.mari.kiev.ua/article/view/260418 (дата звернення: 30.12.2024).
Мельничук А. Історичний розвиток та становлення методики викладання дисципліни «пластична анатомія» в НАОМА. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету ім. І. Франка. Дрогобич: Гельветика, 2021. Вип. 35, т. 1. С. 51–59. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/35-3-7 (дата звернення: 30.12.2024).
Піскунов Є. Викладання пластичної анатомії в Національній академії образотворчого мистецтва і архітектури: інноваційні методи та мультимедійна форма навчання. Українська академія мистецтва. 2023. Вип. 33. С. 210–216. URL: http://195.20.96.242:5068/kvnaoma-xmlui/bitstream/handle/123456789/355/166-Текст%20статті-265-1-10-20230707.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 30.12.2024).
Роготченко О. Практична анатомія у контексті розвитку сучасної вітчизняної образотворчості. МІСТ: Мистецтво, історія, сучасність, теорія. 2012. С. 279–305. URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/Mist_2012_8_27.pdf (дата звернення: 30.12.2024).
Салюк І. С., Іванова О. В. Аналіз матеріально-технічної бази сучасної художньої освіти. І Всеукраїнська конференція здобувачів вищої освіти і молодих учених «Інноватика в освіті, науці та бізнесі: виклики та можливості». 2020. С. 145–151. URL: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/17445/1/Innovatyka2020_P145-151.pdf (дата звернення: 30.12.2024).
Швець Г. О. Сучасні інноваційні методи викладання у вищій школі. Четверта всеукраїнська практично-пізнавальна інтернет-конференція. 2010. URL: https://naukam.triada.in.ua/index.php/konferentsiji/33-chetvertavseukrajinska-praktichno-piznavalna-internet-konferentsiya/42-suchasni-innovatsijni-metodi-vikladannya-u-visshijshkoli (дата звернення: 30.12.2024).
Юрченко А., Удовиченко О., Шершень О. Особливості вивчення 3D-графіки в умовах неформальної освіти. Освіта. Інноватика. Практика. 2022. Т. 10, № 5. С. 48–57. DOI: https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol10i5-007 (дата звернення: 30.12.2024).