THE METAMORPHIC ESSENCE OF THE ICONOLOGY OF THE UNDERGROUND CHURCH (WESTERN REGIONS OF UKRAINE, 1946–1990): A STYLISTIC DIMENSION
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2024-6-32Keywords:
artistic canon, sacred attributes, church, iconography, cultural studies, art history, transformation, styleAbstract
The article outlines the essential nature of the iconographic and stylistic features of the artistic activity of the Ukrainian Greek Catholic Church during its underground existence under the domination of the totalitarian regime in the second half of the 20th century. The article examines the ideological causes and artistic-image consequences of the formation of a special transformed canon of sacred imagery, defining its role in the semantic and symbolic series of church iconographic attributes. New theoretical approaches are proposed to determine the place of cultural dimensions of the metamorphoses of the pictorial and symbolic canon in the modern art historical coordinate system. The purpose of the research is to clearly, in detail, and objectively outline the nature of the iconographic transformation of sacred art in the Ukrainian Greek Catholic Church during its underground period. It seeks to find grounds for applying the proposed theoretical approaches to a broad range of metamorphoses of the artistic pictorial canon. The methodology. A combined synergetic-semiotic method is used to identify the stylistic features of the transformed iconography. To outline the nature and character of the changes in the pictorial canon of iconography, visual anthropology methods are employed, combined with comparative-historical and hermeneutic methods. The inductive-deductive method is used to generalize theoretical propositions within the artistic-image paradigm of sacred church painting. The scientific novelty. For the first time, iconographic changes are analyzed in comparison with theoretical models that reveal historical and ideological factors. The role and significance of artistic metamorphoses are redefined, highlighting aspects of national identity and their interpretative potential. Conclusions. The essential nature of the transformed iconography, in the context of illegitimate institutional existence (as seen in the temporary ban of the Ukrainian Greek Catholic Church by the totalitarian regime between 1946–1990), is dogmatically-aesthetic with socio-national attributes and a transnational character.
References
Ікона «Елеуса» : гуаш, картон, 1982 р. Інв. № ЖІ-405/ММАШ-1422. Львівський Архиєпархіальний Музей митрополита Андрея Шептицького УГКЦ, Фонд живопису.
Ікона «Пантократор» : темпера, левкас, дерево, 1977 р. Інв. № ЖІ-263/ММАШ-316. Львівський Архиєпархіальний Музей митрополита Андрея Шептицького УГКЦ, Фонд живопису.
Козінчук В. Жанровий канон в іконографічному мистецтві (на основі праць Г. К. Вагнера). Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2020. Вип. 32, Т. 1. С. 52–56. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863.1/32.214472
Козінчук В. Методологічні проблеми канону в іконографії. Baltic Journal of Legal and Social. Riga, Latvia : “Baltija Publishing”, 2021. Num. 2, P. 73–80. DOI: https://doi.org/10.30525/2592-8813-2021-2-8
Козінчук В. Трансформація іконописної традиції в українському культурному просторі: дис. … докт. мистецтвозн.: 12.00.01 / Інс-т пробл. сучасн. мист. Нац. акад. мист. України. Київ, 2024. 495 с.
Культурологія: енциклопедичний словник. [М. Альчук, Ф. Бацевич, І. Бойко]; за ред. д-ра філос. нyаук, проф. В. Мельника. Львів : ЛНУ ім. Івана Франка, 2013. 508 с.
Лєпахін В. Ікона та іконічність. Львів : Свічадо, 2001. 288 с.
Ліквідація УГКЦ (1939–1946). Документи радянських органів державної безпеки. Київ : ПП Сергійчук М., 2006. Т. 1. 920 с.
Рагнер К., Форгрімлєр Г. Короткий теологічний словник. Івано-Франківськ : Івано-Франківський теологічно-катехитичний інститут, 1996. 663 с.
Росковшенко І. Канон в мистецтві як ремінісценція гуманістичних традицій художньої творчості. Новий Акрополь, Київ. URL : https://newacropolis.org.ua/theses/kanon-v-mystetstvi-iak-reministsentsiia-humanistychnykhtradytsii-khudozhnoi-tvorchosti-1500792588 (дата звернення: 06.11.24)
Степовик Д. Іконологія й іконографія. Івано-Франківськ : Нова Зоря, 2004. 320 с.
Степовик Д. Нова українська ікона XX і початку XXI століть: Традиційна іконографія та нова стилістика. Львів : Місіонер, 2013. 288 с.
Стоколос Н., Шеретюк Р. Драма Церкви (До історії скасування Греко-Уніатської Церкви в Російській імперії та викорінення її духовно-культурних надбань) : Монографія. Рівне : ПП ДМ, 2011. 320 с.
Українська Греко-католицька Церква і релігійне мистецтво. Історичний досвід та проблеми сучасності / Упоряд. А. Цибко. Матеріали ІІ Міжнар. наук. конф. до 220-ліття Львівської Духовної Семінарії: наук. зб. Львів-Рудно, 2003. Вип. 2. 150 с.
Українське мистецтво XV–ХХ століть: мистецьке видання / упоряд. : Т. Лозинський. Наукове товариство ім. Т. Шевченка. Інститут колекціонерства українських мистецьких пам’яток при НТШ. Київ : Оранта, 2008. 128 с.
Українські мистці у світі. Матеріали до історії українського мистецтва ХХ ст. / Автор-упорядник Г. Стельмащук. Львів : Апріорі, Львівська національна академія мистецтв, 2013. 520 с.
Черепанин В. Еволюція і трансформація іконографічного канону в українському аванґарді. Гуманітарні науки. Науково-практичний журнал. 2002. № 1. Київ: «Педагогічна преса». С. 127–138.
Черепанин В. Трансформація візантійського іконографічного канону в мистецтві некласичної естетики; автореф. дис. … канд. філософських наук за спеціальністю 09.00.08 «Естетика». Київ : Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2007. 13 с.
Чорна М. Ікона чи система символів і один із методів формування моральної особистості. Наука. Релігія. Суспільство. 2008. № 4. C. 159–162.
Шейко В., Тишевська Д. Історія української культури: навчальний посібник. Київ : Кондор, 2006. 264 с.
Шпідлік Т., Рупнік М. Про що розповідає ікона. Львів: Свічадо, 1999. 126 с.
Spier J., Potts T., Cole S. (Eds). Beyond the Nile. Egypt and the Classical World. Los Angeles : Getty Museums, 2018. 360 p.