VOCAL ENSEMBLES IN THE CREATIVE PRACTICE OF EUROPE AND CHINA: TRADITIONS, TRANSFORMATIONS, CURRENT TRENDS
Keywords:
vocal ensembles, opera, chamber singing, choirs, Europe, China, polyphony, heterophony, genre transformations, digital technologies in vocal art, comparative analysis, experimental vocals.Abstract
The purpose of this study is a comprehensive analysis of the genre-style features of the vocal ensembles of Europe and China, their historical development, the main transformation processes and current trends. The study is aimed at identifying the specific features of the ensemble vocal art of two cultural spaces, as well as determining the influence of globalization processes on their evolution. To achieve this goal, a comparative method is used to trace the similarities and differences in the vocal traditions of Europe and China, as well as an analytical method for a detailed study of the stylistic characteristics of ensemble singing of different periods. The scientific novelty of the work is to identify the unique features of European and Chinese vocal ensemble art, the analysis of the processes of their transformation under the influence of globalization, as well as to consider current trends in the development of ensemble singing in the context of intercultural dialogue. It has been found that European vocal ensembles developed mainly on the basis of polyphonic principles that provide polyphonic voices with equal voices.In turn, Chinese ensembles were formed under the influence of heterophones, where one melodic line is made with variational shades, depending on the performing tradition. In the XX -XXI centuries there is a tendency to synthesize national vocal traditions with modern techniques. European ensembles actively use the latest vocal techniques, including experimental vocals, electro-acoustic effects and improvisational techniques. In China, along with the traditional forms of ensemble singing, the popularity of Western vocal techniques that integrate into modern Chinese music is increasing, creating unique combinations of styles. The results of the study confirm that the modern vocal ensemble art of Europe and China is undergoing significant changes under the influence of digital technologies, experimental forms of vocals and active intercultural exchange. The interaction of two musical traditions contributes to the expansion of the genre spectrum of the ensemble, as well as the integration of vocal art into a global musical context. International festivals, competitions and joint creative projects play an important role in this process that contribute to the popularization of ensemble singing on the world stage.
References
Бойко А. М. Розвиток китайського естрадно-вокального мистецтва в 1970–1990-х рр.: культурно-історичні та жанрово-стильові особливості. Культура України. Cерія: Мистецтвознавство, 2018, 59. С. 90–100.
Ван Ін. Концертно-педагогічна діяльність українських співаків у Китаї ХХ–початку ХХІ століття в контексті міжнаціональних зв’язків : дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.03 / ЛНМА ім. М.В. Лисенка. Львів, 2017. 190.
Лі Мін. Оперне мистецтво Китаю та Європи в контексті взаємовідображень: автореф. дис. канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Харків, 2019. 19.
Лін Чжу. Інтерпретація європейської музики китайськими співаками: німецька пісенна лірика у виконанні Дільбер Юнус. Українська культура: минуле: сучасне, шляхи розвитку (напрям: мистецтвознавство), 2020, 36. С. 68–75.
Сяосі Лю. Музика китайських композиторів для дуетів традиційних інструментів з фортепіано: жанрово-стильові та виконавські аспекти : дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.03 / Національна музична академія України імені П. І. Чайковського. Київ, 2023. 218 с.
Устименко-Косоріч О. А., Стахевич О. Г., Єрьоменко А. Ю. Європейське сценічно‐вокальне мистецтво та фортепіанне виконавство ХХ–початку ХХІ століття: стильовий аспект. 2022. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2022, № 4 (118). С. 239–248.
Цзен Тао. Образ Китаю в європейському музичному мистецтві: жанрово-стильові аспекти : дис. на здоб. наук. ступеня канд. мистецтвознавства : 17.00.03 / Львівська Національна музична академія імені М. В. Лисенка, Львів, 2016. 250 с.
Чжу Сиси. Еволюція китайської інструментальновиконавської школи ХХ – початку ХХІ століття. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2024. № 1. С. 387–392.
Юй Сінья. Китайські національні вокальні традиції у контексті європейської вокальної школи : дис. на здоб. наук. ступеня канд. мистецтвознавства : 17.00.03 / Одеська національна музична академія, Одеса: 2024. 206 с.
Chun Allen; Rossiter Ned; Shoesmith Brian. Refashioning pop music in Asia. Routledge, 2004.
Edwards Peter. György Ligeti’s Le Grand macabre: postmodernism, musico-dramatic form and the grotesque. Routledge, 2016.
Jones S. Folk music of China: living instrumental traditions. Clarendon Press, 1995.
Mackerras C. Peking Opera before the twentieth century. Comparative Drama, 1994, 28.1.19-42.
Nettl B. The study of ethnomusicology: Thirty-one issues and concepts. University of Illinois Press, 2005.
Taruskin, R. The Oxford History of Western Music. Oxford University Press. 2005.
Witzleben J. L. Silk and Bamboo Music in Shanghai: The Jiangnan Sizhu Instrumental Ensemble Tradition. Kent State University Press. 1995.