THE EMBODIMENT OF THE POEM BY T. SHEVCHENKO «OH, WHY ARE YOU BLACKENED» IN THE WORKS OF UKRAINIAN COMPOSERS

Authors

Keywords:

poetry, choral creativity, composer’s interpretation, musical and expressive means.

Abstract

The popularity of Taras Shevchenko’s poem «Oh, Why Are You Blackened» is due to the extreme relevance of its main idea, a call to fight for the freedom of the Ukrainian people. The first musical embodiment of this poem is a melody by Kobzar himself; in the context of contemporary events, the analysis of composers’ interpretations of the poem «Oh, Why Are You Blackened» becomes extremely important, which determines the relevance of this study. The poem «Oh, why are you blackened» has received numerous incarnations in Ukrainian choral music, which demonstrate different artistic approaches to understanding its content. The purpose of the article is to analyze the peculiarities of the musical embodiment of Taras Shevchenko’s poem «Oh, Why Are You Blackened» in the choral works of Ukrainian composers, to identify the common and distinctive features of the composers’ approaches to the interpretation of the poetic text. The research material is based on the choral works of S. Vorobkevich, L. Revutsky, R. Demshychyn, O. Lytvynov, M. Stefanyshyn, V. Kaminsky, and V. Antoniuk. The research methodology includes historical, genre-stylistic and comparative analyzes. The scientific novelty of the study lies in the fact that for the first time in Ukrainian art history a comprehensive review of musical interpretations of the poem «Oh, Why Have You Turned Black» by Taras Shevchenko was carried out. Conclusions. Creative approaches to the realization of the artistic image of poetry combine traditions and innovation, demonstrating the powerful potential of the Ukrainian school of composition. A number of regularities in the interpretation of Shevchenko’s lines have been revealed: the use of the full original text of the poem, without abbreviations or significant modifications; reliance on folk song intonations, the use of light major chords in the final sections of the works. The artists demonstrate radically different approaches in their choice of performers; musical forms; harmonic design; and appeal to various figurative and emotional spheres (from dramatic to prayerful).

References

Бентя Ю. В. Музична Шевченкіана в особових фондах українських композиторів (з архівних зібрань ЦДАМЛМ України). Архіви України. 2014. Вип. 3. С. 5–28. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ay_2014_3_2

Берегова О. Шевченкіана в українській композиторській творчості ХХ століття. Культурологічна думка. 2014. Вип. 7. С. 9–13. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Kultdum_2014_7_4

Бондар С. Музична шевченкіана у творчості сучасних харківських композиторів. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. 2015. Вип. 42. С. 279-288. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pvmp_2015_42_27

Васюта О. До питання узагальнення музичної Шевченкіани Чернігівщини. Мистецтвознавство України. 2008. Вип. 9. С. 70–75. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mysu_2008_9_9

Карась Г. В. Хорова Шевченкіана композиторів української діаспори. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. 2014. Вип. 20(1). С. 158–164. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Uk_msshr_2014_20(1)__31

Косопуд Б. Камерно-вокальна шевченкіана у творчості львівських композиторів. Молодь і ринок. 2014. Вип. 2. С. 119–124. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2014_2_24

Косопуд Б. Поезія Тараса Шевченка у камерно-вокальній творчості композиторів Галичини. Українська музика: науковий часопис ЛНМА імені М. В. Лисенка. 2017. Вип. 3. С. 110–117. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ukrmuzyka_2017_3_15

Костюк Н. Поезія Тараса Шевченка в українській музиці: імена і жанри. Студії мистецтвознавчі. 2008. Вип. 2(22). С. 101–110.

Людкевич С. Вокальна музика на тексти поезій «Кобзаря». Львів: Дивосвіт, 1999. Т. 1. 165 с.

Флейчук Х. Хорова Шевченкіана кінця ХХ – початку ХХІ століть: соціокультурний та диригентсько-інтерпретаційний аспекти (на матеріалі хорових творів М. Скорика, В. Камінського): дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 Музичне мистецтво. Львів: Львівська національна музична академія ім. М. В. Лисенка, 2011. 177 с.

Antonyuk V. G., Kumanovska O. L., Sheyko A. O. «Eight poems by Taras Shevchenko for mixed choir a cappella» by Valeriy Antonyuk. Publishing House «Baltija Publishing». 2024. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-391-0-1

Published

2025-04-24

How to Cite

IVANOVA Ю. (2025). THE EMBODIMENT OF THE POEM BY T. SHEVCHENKO «OH, WHY ARE YOU BLACKENED» IN THE WORKS OF UKRAINIAN COMPOSERS. Fine Art and Culture Studies, (1), 65–72. Retrieved from http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/art/article/view/2268