SOLO SINGING «ASTERS» BY MYKOLA LYSENKO (POEM OLEKSANDR OLES) INTERPRETED BY MARІIA STEFIUK

Authors

Keywords:

solo song, poetry, chamber vocal performance, stylistic features, composer’s style, harmony, form.

Abstract

The purpose of the article is to examines the main directions of vocal interpretation of solo singing of the late period of Mykola Lysenko’s work by the famous Ukrainian singer Mariіa Stefіuk. The aim of the article is to represent the solo singing of M. Lysenko’s «Aystra» to the verses of O. Oles as a unique artistic phenomenon of chamber vocal music of Ukraine through the prism of the peculiarities of his vocal interpretation. Research methodology. Covering the peculiarities of the artist’s creative heritage requires the use of the methods of analysis, synthesis, theoretical and musicological methods, etc. The scientific novelty of the research consists in understanding the features of the unique artistic phenomenon of the pearl of Ukrainian chamber vocal music. For the first time, the directions of the singing embodiment of the figurative richness of the poem of the modernist poet are given, the vocal work of Mariіa Stefіuk is analyzed for the first time, and a structural and thematic analysis of the solo song «Asters» is made. The article provides information about the work of the outstanding singer of Ukraine. The uniqueness of the stage talent, the genre universality of her creative nature are revealed. Information about the musical structure, the features of the composer’s vision of the hidden meanings of the poetic text of Oleksandr Oles is presented. The role of tonal and harmonic colors, which are sensitively reflected in the vocal and performing process of Marіia Stefіuk, is emphasized. Conclusions. The interpretation of the solo song «Asters» by Mariіa Stefіuk is distinguished by the thoroughness of the preparatory work, which is based on the basic elements of the interpretative process: the formation of an initial idea of the stylistics of the work; establishing the external, internal and holistic meaning of the musical and poetic fabric of the romance, creating a model of the leading image and the dynamics of its disclosure. The chamber and vocal work of Mykola Lysenko in the interpretation of M. Stefіuk is a valuable asset of Ukrainian musical culture. A comparison of different sound fixations of different performing interpretations over time indicates a thorough elaboration and search for directions of vocal interpretation, which is based on the content of the hidden meanings of O. Oles’ poetry, an understanding of the stylistics of M. Lysenko’s late work, inscribed in the general cultural context of Ukrainian music and poetry.

References

Бучок, Л., Каралюс, М., Ярко, М. Жанрово-стильова спеціалізація солоспіву у творчості М. В. Лисенка. Fine Art and Culture Studies.2022. Вип. 1. С. 10–18, doi: https://doi.org/10.32782/facs-2022-1-2.

Голомб Л. Слідами дискусій навколо творчості Олександра Олеся : До історії раннього українського модернізму. Із спостережень над українською поезією ХIX–XX століть. Ужгород : Ґражда, 2005. С. 49–62.

Козаренко О. Філософія творчості Миколи Лисенка та національна музична ідея. Записки Наукового товариства імені Шевченка. Том ССХLVII. Праці Музикознавчої комісії. Львів, 2004. С. 285–294.

Котляревська О. І. Варіативний потенціал музичного твору: культурологічний аспект інтерпретування: автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства; 17.00.03. Київ : Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського, 1996. 19 с.

Кушнірук Ольга. Марія Стеф’юк (Стеф’юк). Українська музична енциклопедія. Том 6 / [редкол.: Г. Скрипник (голова) та інш.]; НАН України, Ін-т мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського. – Київ: Вид-во ІМФЕ, 2023. – Том 6. С. 592–594 [Том. 6: Рааб–Сятецький. 676 с.]

Микола Лисенко та національні школи європейського романтизму : монографія / Гол. ред. І. Пилатюк. Львів : ГАЛИЧ-ПРЕС, 2024. 432 с.

Письменна Оксана. Національний романтик Микола Лисенко: гармонічний аспект музичної мови. Микола Лисенко та національні школи європейського романтизму. Львів : ГАЛИЧ-ПРЕС, 2024. С. 344–360.

Турчин-Дувірак Даґмара. Лисенко і модернізм: cолоспіви 1890-х – 1900-х років. Микола Лисенко та національні школи європейського романтизму. Львів : ГАЛИЧ-ПРЕС, 2024. С. 120–140.

Шип С. Теорія художніх стилів : Монографія. Суми : ФОП Цьома С.П., 2023. 138 с.

Ярко М. І. Архітектоніка вокальної мелодики. Епістемологія світу музики. В 2-х томах. Том 1. Методологічні рефлексії та алгоритми постмодерної музикознавчої свідомості: архітектоніка світу музики. Дрогобич: Редакційно-видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2010. С. 287–352.

Published

2025-04-24

How to Cite

NA С. (2025). SOLO SINGING «ASTERS» BY MYKOLA LYSENKO (POEM OLEKSANDR OLES) INTERPRETED BY MARІIA STEFIUK. Fine Art and Culture Studies, (1), 144–149. Retrieved from http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/art/article/view/2278