GLOBALIZATION AND CONSUMER CULTURE: CHANGING AUDIENCES AND TRANSFORMING UKRAINIAN CULTURAL AND ARTISTIC PRACTICES
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-1-63Keywords:
glocalization, international audience, digitalization, homogenization, national self-awareness, global trendsAbstract
The relevance of the study lies in the need to understand the impact of globalization processes on cultural and artistic practices in Ukraine. Based on this, the purpose of the study was to determine the impact of globalization on Ukrainian art and cultural and consumer practices in the context of digitalization and changes in communications with new audiences. The methodology of the work was based on theoretical methods of scientific knowledge, including the analysis of scientific works that reveal the impact of globalization on culture, as well as the conceptualization of the phenomenon of glocalization, which demonstrates the adaptation of global cultural models to local conditions. As a result of the work, it was determined how globalization changes consumer culture and affects local cultural products. In particular, the phenomenon of glocalization was considered, which demonstrates the process of adapting global cultural models to local conditions, contributing to the preservation of national identity. The role of digital platforms in the dissemination and popularization of Ukrainian art to an international audience was also investigated. Special attention was paid to cultural initiatives, which in the conditions of war began to play an important role in supporting national identity and communication with the global community, and also became one of the full-fledged tools for attracting funds to support the state. In addition, an important component of the results was the analysis of the threats of cultural homogenization and ways to preserve unique national characteristics in the conditions of global trends. The conclusion notes that the results obtained allow for a deeper understanding of the impact of globalization processes on the Ukrainian cultural environment and its adaptation to global trends, which contributes to the preservation of national identity and the development of new forms of art in modern conditions.
References
Жигайло М., Александрова М. Експлікація травматичного досвіду внаслідок російської збройної агресії проти України 2014–2024 рр. у вітчизняному вуличному мистецтві. Культура України. 2024. Вип. №. 83. С. 7–15.
Засядьвовк О. Культуротворча місія івент-практик в Україні : дис. ... докт. філософії. : 034 / Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв. Київ, 2023. 212 с.
Масенко В. Мурали як реакція на війну з’являються в Україні та за кордоном. Як це впливає на міський простір. Віледж. 2023. URL: https://www.village.com.ua/village/city/public-space/337689-murali-yak-reaktsiya-na-viynuz-yavlyayutsya-v-ukrayini-ta-za-kordonom-yak-tse-vplivae-na-miskiy-prostir (дата звернення: 20.01.2025).
Отрошко Л. Сучасна російсько-українська війна та її вплив на етносоціальні процеси в Україні. Українознавство. 2023. Вип. №. 2 (87). С. 44–62.
Плецан Х. Світовий досвід трансформаційних змін розвитку креативних індустрій: культурологічні аспекти дослідження. Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Філософія, культурологія, соціологія. 2023. Вип. №. 25. С. 78–93.
Редько Т. Український NFT-art: як він працює під час війни та хто його створює. Українська правда. Життя. 2022. URL: https://life.pravda.com.ua/culture/2022/06/07/248993/. (дата звернення: 20.01.2025).
Стара О. Хештег «Слава Україні!» очолив світові тренди твітера. RFI. 2023. URL: https://www.rfi.fr/uk/%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%96-%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0
%BD/20230307-%D1%85%D0%B5%D1%88%D1%82%D0%B5%D0%B3-%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%-B2%D0%B0-%D1%83%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%96-%D0%BE%D1%87%D0%BE%D0%BB%D0%B8%D0%B2-%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BE%D0%B2%D1%96-%D1%82%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%B4%D0%B8-%D1%82%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B0 (дата звернення: 20.01.2025).
У Парижі відбудеться фестиваль «Un week-end à l’Est», присвячений українській культурі. Український інститут. 2022. URL: https://ui.org.ua/news/festival-dedicated-to-ukrainian-culture-in-paris/. (дата звернення: 20.01.2025).
Яркіна А. Вплив глобалізації на українську культуру та суспільство. Україна ХХ–ХХІ ст. у контексті світової історії : матеріали XVІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Харків, 15 грудня 2023 р. Харків : ХНУРЕ, 2023. С. 97.
Andrade P. J. O. Globalization of consumption, lifestyles and’viral society. CEI–ISCAP E-Journal of Intercultural Studiesl. 2021. №9. P. 1–25.
Bourreau, M., Moreau, F., Wikström, P. Does digitization lead to the homogenization of cultural content?. Economic Inquiry. 2022. №60(1). P. 427–453.
Buchholz, L. The global rules of art: The emergence and divisions of a cultural world economy. Princeton University Press, 2022. 391 p.
Costa, P. Valuing culture and creativity impacts in a global technological era: Reshaping the analytical framework. European Planning Studies. 2022. №30 (9). P. 656–1675.
Cohen, E. Globalization and cultural diversity. UNESCO Digital Library. 2000. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000121070 (дата звернення: 20.01.2025).
Crozet, C. Globalization and culture. Global encyclopedia of public administration, public policy, and governance. 2023. P. 5346–5353.
Cultural destruction in Ukraine by Russian forces will reverberate for years, UN rights expert warns. The United Nations Office at Geneva. 2022. URL: https://www.ungeneva.org/en/news-media/news/2022/05/73025/culturaldestruction-ukraine-russian-forces-will-reverberate-years-un (дата звернення: 20.01.2025).
Edensor, T. National identity, popular culture and everyday life. New York: Routledge, 2020. 220 p.
Ergashev, I., Farxodjonova, N. Integration of national culture in the process of globalization. Journal of Critical Reviews. 2020. V. 7, №. 2. P. 477.
Eriksen, T. H. Globalization: The key concepts. London: Routledge, 2014. 224 p.
Harris, G. Russian or Ukrainian? Museums update Kazimir Malevich’s nationality. The Art Newspaper. 2023. URL: https://www.theartnewspaper.com/2023/03/01/russian-or-ukrainian-museums-update-kazimir-malevichs-nationality. (дата звернення: 20.01.2025).
Lechner, F. J., & Boli, J. (Eds.). Wiley-Blackwell, 2020. 642 p.
Misa, T. J. Leonardo to the Internet: Technology and Culture from the Renaissance to the Present. JHU Press, 2022. 423 p.
Ozer, S., & Schwartz, S. J. Identity development in the era of globalization: Globalization-based acculturation and personal identity development among Danish emerging adults. European Journal of Developmental Psychology. 2022. № 19(1). P. 22–42.
Roudometof, V., Dessi, U. Culture and glocalization: an introduction. Handbook of culture and glocalization. Edward Elgar Publishing. 2022. P. 1-26.
Sharifonnasabi, Z., Bardhi, F., Luedicke, M. K. How globalization affects consumers: Insights from 30 years of CCT globalization research. Marketing Theory. 2020. V. 20, №. 3. P. 273–298.