ЕМОЦІЙНА ТА ІНТОНАЦІЙНА ТРАНСФОРМАЦІЯ ОБРАЗУ ЧІО-ЧІО-САН В ОПЕРІ ДЖ. ПУЧЧІНІ «МАДАМ БАТТЕРФЛЯЙ»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-14

Ключові слова:

Дж. Пуччіні, «Мадам Баттерфляй», Чіо-Чіо-Сан, культура, пізній романтизм, оперний текст

Анотація

Стаття присвячена комплексному аналізу образу Чіо-Чіо-Сан з опери Джакомо Пуччіні «Мадам Баттерфляй» у контексті культурної опозиції Сходу і Заходу, що розгортається в музично-драматичному просторі твору. Метою дослідження є виявлення художньо-драматургічних, музикально-стилістичних і світоглядних параметрів головної героїні, а також осмислення її символічної ролі. Методологічною основою дослідження стали інтегративні підходи: міждисциплінарний аналіз (музикознавчий, культурологічний, філософсько-естетичний), метод порівняльного аналізу музично-драматичних структур, семіотичний підхід до оперного тексту, а також елементи герменевтичної інтерпретації. Особливу увагу приділено інтонаційно-драматургічним засобам, що розкривають внутрішній світ героїні. Наукова новизна роботи полягає у спробі трактування образу Чіо-Чіо-Сан як концентрованого вираження культурної кризи на межі модерну та постромантизму, а також у висвітленні аспекту взаємовідношення між музичним образом героїні та категорією «трагічного» в інтерпретації композитора. Образ Чіо-Чіо-Сан розглянуто крізь призму антиномії культура/цивілізація як ключової концепції драматургії опери. У висновках наголошується, що Чіо-Чіо-Сан постає як втілення моральної цілісності, внутрішньої сили й жертовної любові на тлі раціоналістичного та цинічного світу, репрезентованого Пінкертоном.Такий конфлікт набуває характеру глибокої цивілізаційної драми, актуальної не лише в добу створення опери, а й у сучасному гуманітарному дискурсі. Образ Чіо-Чіо-Сан окреслюється як художній архетип в інтеркультурному аспекті – як символ зіткнення та взаємопроникнення цивілізацій, що відображено через драматургію й музичну тканину твору. Комплексність цього образу відкриває перспективи для міждисциплінарного аналізу та актуалізує необхідність нових дослідницьких підходів у вивченні пізнього оперного романтизму.

Посилання

Ван Чуньмей. Художня специфіка жіночих образів оперного веризму у вокальному виконавстві. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. Харків : Вид-во Товариство С. А. М., 2012. Вип. 34. С. 383–393.

Кисла С. Образ Чіо-Чіо-Сан з опери «Мадам Баттерфляй» у контексті оперних пошуків Джоаккіно Пуччіні. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2021. Вип 37, том 2. С. 21–26.

Корчова О. Музичний театр Джакомо Пуччіні в мистецькому контексті першої чверті XX століття (на матеріалі пізньої творчості композитора) : автореф. канд. дис. мистецтвознавства : 17.00.02. Київ, 2004. 18 с.

Лю Бінцян. Веризм та його аналогії в музичному мистецтві Європи і Китаю : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Одеська держ. музична академія імені А. В. Нежданової. Одеса, 2006. 16 с.

Чжан Ївень. Оперна творчість Дж. Пуччіні як феномен пізньоромантичного розуміння теми «вічно жіночного». Музичне мистецтво і культура: Науковий вісник Одеської національної музичної академії ім. А. В. Нежданової. Одеса : Астропринт, 2017. Вип. 25. Кн. 1. С. 76–86.

Черкашина-Губаренко М. Музика і театр на перехресті епох. Суми : Наука, 2002. Т. 1. 184 с.

Черноіваненко В. В. Європа Освальда Шпенглера. Сучасність. 2007. № 1–2. С. 150–156.

Юдiн А. Традиційні та новаторські риси інтерпретації головного жіночого образу опери Дж. Пуччіні «Мадам Баттерфляй» у сценічній практиці театру Arena di Verona. Молодий вчений. 2020, 1 (77), 68–71. URL: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2020-1-77-15

Garner Mosco. Madam Butterfly – A Guide to the Opera. Masterworks of Opera. Foreword by Victoria de los Ángeles. London : Barrie & Jenkins, 1979. 160 р.

Puccini, Giacomo. Madama Butterfly: in Full Score. Milan. G. Ricordi, 1907. Reprint, New York: Dover, 1990. 483 p.

Studi Pucciniani. Rassegna sulla musica e sul teatro musicale nell’epoca di Giacomo Puccini. Vol. 5: Dalla genesi delle opere alla ricezione nel film. Lucca: Centro studi Giacomo Puccini, 2018. 288 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-28

Як цитувати

ЗУЄНКО, Л. (2025). ЕМОЦІЙНА ТА ІНТОНАЦІЙНА ТРАНСФОРМАЦІЯ ОБРАЗУ ЧІО-ЧІО-САН В ОПЕРІ ДЖ. ПУЧЧІНІ «МАДАМ БАТТЕРФЛЯЙ». Fine Art and Culture Studies, 1(3), 93–99. https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-14

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО