SEMIOTIC ANALYSIS OF SYMBOL-WORDS IN THE UKRAINIAN SONG TRADITION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-21

Keywords:

Ukrainian song, Ukrainian music symbol-word, semiotics, collective memory, archetype, folklore, melos, cultural identity, sign

Abstract

Ukrainian song tradition is not only a unique form of national musical expression but also a multi-layered sign system in which symbol-words serve as key structural elements of ethnocultural memory. Through verbal imagery embedded in song lyrics, the value-based and worldview framework of the nation, its collective experience, mental archetypes, and emotional-axiological constants are transmitted. The song language represents a special form of communication,where a symbol-word gains exceptional expressive and ontological significance: it does not merely name an object orphenomenon, but constructs its cultural perception and embodies a mythopoetic vision of reality. This article offers a semiotic analysis of symbol-words identified across various genres of Ukrainian folk song –calendar-ritual, family and domestic, military-recruitment, historical songs, dumy, and lamentations. The study focuseson lexemes with deep symbolic meaning (oak, falcon, water, fire, viburnum, wreath, field, fate, marigold), and traces the patterns of their functioning as signs of cultural memory. Water and fire symbolize threshold states of existence, rites of passage, purification, and sacrifice; viburnum, marigold, and wreath signify femininity, lineage codes, and social status; oak, field, and falcon act as markers of strength, space, freedom, and ancestral connection. Emphasis is also placed onthe emotionally communicative nature of symbols in combination with melos as a means of amplifying semantic content.The methodological framework draws on the principles of structural and cultural semiotics, folklore studies, ethnomusicology, and cognitive ethnopoetics. Special attention is given to the phenomenon of the song as a carrier of cultural memory, capable of recording, transforming, and transmitting the worldview matrix of the ethnic group across time. The analysis also considers examples of contemporary transformation of symbolism in authorial song, staged folklore, and folkloric-stylized mass culture. The article argues that Ukrainian melos functions as a multi-codedcommunicative mechanism, where symbol-words act as cultural markers and “keys of memory,” capable of sustainingidentity continuity even amid social upheaval and global challenges.

References

Гоцалюк А. А. Неотрадиціоналізм як соціокультурний феномен України : дис. ... д-ра філос. наук. Київ, 2016. URL: https://ihed.org.ua/wp-content/uploads/2019/01/Gocaluk_28.04.2016_disertac.pdf

Гурова І. В. Світова, національна, етнічна культури в сучасному культурному просторі: структурно-функціональний підхід. Культурологічний альманах. 2022. № 3. С. 209–217. URL: https://almanac.npu.kiev.ua/index.php/almanac/article/view/89/81

Іовхімчук Н. В. Символіка номінацій водного простору в українській народній пісні. Гуманітарна освіта в технічних вищих закладах. 2009. Вип. 19. С. 72–78. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/9823/1/simbol.pdf

Кулиняк М. А. Музично-пісенний фольклор у сучасній українській культурі. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2024. № 4. С. 331–337.

Левчук О. Зооморфні образи українського фольклору: історія і методологія дослідження. Сучасні проблеми мовознавства та літературознавства. 2011. № 15. С. 173–178.

Левчук О. І. Образ коня в системі зооморфної символіки українського фольклору : автореф. дис. ... канд. філол. наук. Львів, 2021.

Макаренко Л. П. Соціально-історичне значення пісенного фольклору для розвитку українського суспільства (на основі аналізу пісні-реквієму «Пливе кача по Тисині»). Вища освіта України. 2020. № 1 (76). С. 43–48.

Макаренко Л. П. Художньо-семантичне та історичне значення твору братів Лепких «Чуєш, брате мій». Проблеми методології сучасного мистецтвознавства та культурології : тези ІІІ Міжнародної наукової конференції (16–17 листопада 2021 року). 2021. URL: http://mari.kiev.ua/sites/default/files/conf_docs/tesy/2021-12/ Methodology_Tesy_16-17_11_2021.pdf

Макаренко Л. П. Лев Колодуб: український фольклорний мелос і оркестр : монографія. Київ: КНУТД, 2025. URL: https://surl.li/lrmntk

Троєльнікова Л. Пісенний фольклор як базова компонента формування національно-культурного ареалу побутування українців. Часопис Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського. 2023. № 2 (59). С. 7–31. URL: http://chasopysnmau.com.ua/article/view/295410/288467

Published

2025-08-28

How to Cite

MAKARENKO Л. (2025). SEMIOTIC ANALYSIS OF SYMBOL-WORDS IN THE UKRAINIAN SONG TRADITION. Fine Art and Culture Studies, 1(3), 146–151. https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-21