PECULIARITIES OF THE DEVELOPMENT OF THE ODESA VOCAL SCHOOL IN THE SECOND HALF OF THE 20TH CENTURY (BASED ON THE ACTIVITIES OF THE OPERA STUDIO OF THE A. V. NEZHDANOVA ODESA NATIONAL MUSIC ACADEMY)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-5

Keywords:

Odesa vocal school, Opera Studio of the A. V. Nezhdanova Odesa National Academy of Music, vocal art, vocal pedagogy, performance traditions, stage mastery

Abstract

Purpose. The purpose of this study is to provide a comprehensive analysis and substantiation of the leading system-forming role of the Opera Studio of the Odesa National A. V. Nezhdanova Music Academy (ONMA), regarded as a fundamental educational and artistic platform in the formation, further dynamic development, and consolidation of the distinctive features of the Odesa vocal school. The research also aims to clearly define the scope and nature of the Studio’s influence on the formation of the broader artistic landscape of Odesa and Ukraine in general during the second half of the 20th century, a period marked by significant socio-cultural transformations. Methodology.The methodology of the study is based on the integrated application of a number of general scientific and specialized musicological methods, including historiographic, system-analytical, and interview-based approaches, which together ensure a multifaceted examination of the phenomenon. Scientific novelty. The scientific novelty of the findings lies in the first systematic and holistic scholarly interpretation and conceptualization of the contribution of the ONMA Opera Studio to the development and genesis of the Odesa vocal school. The study reveals a connection between the Studio’s functioning and the evolution of stylistic features of the Odesa vocal tradition, enabling us to view it as a logical outcome of deliberate educational and artistic activity. Conclusions. The conclusions of the study emphasize that the Opera Studio of the Odesa National A. V. Nezhdanova Music Academy is not merely an academic educational unit, but a strategically significant institution that has played a key and central role in the crystallization and articulation of the distinctive features, methodological foundations, and performance standards of the Odesa vocal school. Its long-standing activity has not only contributed to the establishment of strong artistic traditions but has also stimulated innovative inquiry in vocal pedagogy, fostering the continuous evolution and refinement of educational approaches. Through its work, the Studio has become a true center for the training of vocal performers of the highest professional caliber, who subsequently represent the Odesa vocal school with dignity on both national and international stages. Its influence can be traced not only in the development of technical mastery, but also in the cultivation of unique artistic characteristics, emotional depth, and a high level of stage culture.

References

Андрющенко Т. В. Методика вокальної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва на основі одеської вокальної школи. Кривий Ріг, 2019. 102 с. URL: https://elibrary.kdpu.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/3430/Магистерская%20.%20(1)-конвертирован.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Бацак К. Ю. Одеська італійська опера та Східна війна: особливості театрального сезону 1854–1855 років. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2019. Вип. 124. С. 54–73. URL: https://kmaecm.edu.ua/wp-content/uploads/baczak-k.-yu.-odeska-italijska-opera-ta-shidna-vijna-osoblyvosti-teatralnogo-sezonu-1854%E2%80%931855-rokiv.pdf

Довгань Л. Навчання і виховання оперних співаків-акторів у Одеській державній музичній академії ім. А. В. Нежданової (історія кафедри оперної підготовки і оперної студії). Одеса : Одеська державна музична академія ім. А. В. Нежданової, 2008. 246 с.

Кулієва А. Я. Виконавський синтез як творчий метод одеської вокальної школ. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2020. № 2. С. 198–202.

Поліванова Г. А. Майстер-клас із сольного співу. Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової. Особисті спостереження автора. Одеса, 2018.

Сазонов В. З історії становлення одеської вокальної школи. Проблеми мистецької освіти : збірник науково-методичних статей. 2011. Вип. 6. С. 246–251.

Синьюань Д. Оперне інтонування як синтетичний художньо-експресивний феномен. Музичне мистецтво і культура. 2018. Вип. 27. Книга 1. С. 335–344. URL: https://www.music-art-and-culture.com/index.php/ music-art-and-culture-journal/article/view/386/772

Телішевський М. Р. Оперна студія як складова виховання співака-професіонала. Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. 2013. Вип. 19. Т. I. C. 264–269. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Uk_msshr_2013_19%281%29__57

Філіппов О. О. Інтерв’ю з Жадушкіною Г. В. Рукопис. Одеса, 2025. 22 с.

Філіппов О. О. Інтерв’ю з Джамагорцян А. В. Рукопис. Одеса, 2024. 8 с.

Published

2025-08-28

How to Cite

FILIPPOV О. (2025). PECULIARITIES OF THE DEVELOPMENT OF THE ODESA VOCAL SCHOOL IN THE SECOND HALF OF THE 20TH CENTURY (BASED ON THE ACTIVITIES OF THE OPERA STUDIO OF THE A. V. NEZHDANOVA ODESA NATIONAL MUSIC ACADEMY). Fine Art and Culture Studies, 2(3), 30–36. https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-5