THE ARTISTIC LEGACY OF IVAN PARYPA IN THE CONTEXT OF THE ARTISTIC TRANSFORMATION OF METALWORK IN THE CARPATHIAN REGION
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-12Keywords:
Ivan Parypa, Hutsul art, artistic transformation, graphic art, composition, decorative and applied arts, Ukrainian Baroque, Kosiv school, metal art, Carpathian region, moсяжnytsvo (brasswork), authorial methodology, ornament, national identity, art educationAbstract
The aim of the article is to provide a comprehensive study of the artistic legacy of Ivan Mykhailovych Parypa – graphic artist, metalwork master, educator, and representative of the Kosiv art school – in the context of the artistic transformation of traditional metal art in the Carpathian region.The research is based on an interdisciplinary methodological framework combining art historical, historical-cultural, comparative, and visual-analytical approaches.A contextual analysis of Parypa’s graphic works and metal artworks has been carried out. His pedagogical methodology is examined, with particular focus on the formation of students’ compositional skills and the development of an individual ornamental language.Empirical material includes interviews with the artist and his former students, which demonstrate the sustained pedagogical influence of Parypa across several generations of artists.The scientific novelty of the study lies in offering, for the first time, a holistic academic interpretation of Ivan Parypa’s creative output within the processes of transformation of Hutsul artistic tradition in contemporary decorative and applied art. Stylistic features of his artistic language are defined, where folklore symbolism is synthesized with narrative – based composition. In addition, for the first time, graduates’ reflections have been collected and analyzed as evidence of pedagogical continuity, which contributed to the formation of a distinctive authorial school of compositional thinking in the art education system of the Carpathian region.Ivan Parypa emerges as a key figure of the Kosiv art school, whose activity exemplifies the deep artistic transformation of the metalworking traditions of Hutsul culture. His graphic and metal works reflect a complex system of figurative thinking that integrates tradition and innovation. His pedagogical work has contributed to shaping the spiritual and aesthetic worldview of young artists. Many of his students, who later became independent artists, continue to apply the principles he introduced in contemporary metal art, graphics, and composition. Thus, the creative and educational legacy of Ivan Parypa constitutes an important component of national artistic identity.
References
Боньковська С. Гуцульське мосяжництво і проблеми його розвитку. Історія Гуцульщини. Т. 6. Львів : Логос, 2001. С. 368–374.
Боньковська С. Художні традиції гуцульського мосяжництва. Записки НТШ ім. Т. Шевченка. Т. ХХІІІ. Праці секції етнографії та фольклористики. Львів, 1992. С. 115–126.
Мисюк І. Виставка талановитого косівчанина. URL: https://artkipdm.kosiv.org.ua/2018/06/12/1349/ (дата звернення: 11.06.2025).
Молинь В. Персональні виставки косівських художників у Музеї мистецтв Прикарпаття. URL: https://artkipdm.kosiv.org.ua/2017/12/24/1265/ (дата звернення: 10.06.2025).
Мудрицька А. Велике мистецтво маленькими штрихами. Гуцульський край. 2018. № 41. URL: https://artkipdm.kosiv.org.ua/2018/10/14/1371/ (дата звернення: 10.06.2025).
Мудрицька А. Зібралися чотири покоління митців. Гуцульський край. 2019. № 29. URL: https://gk.kosiv.org.ua/ 2019/07/28/8895/ (дата звернення: 10.06.2025).
Польові матеріали. Респондент В. Соколан. Спогади про навчання в Парипи І. М. Опитав Городецький В. І. 09.05.2025.
Польові матеріали. Респондент І. Редько. Спогади про навчання в Парипи І. М. Опитав Городецький В. І. 09.05.2025.
Польові матеріали. Респондент Р. Романишин. Спогади про навчання в Парипи І. М. Опитав Городецький В. І. 28.04.2025.
Польові матеріали. Респондент І. Парипа. Спогади. Опитав Городецький В. І. 25.10.2024.
Роль символу, знака, міфу в професійному декоративному мистецтві України на межі ХХ–ХХІ століть / З. Чегусова. Українське мистецтвознавство: збірник наукових праць. Київ, 2008. Вип. 8. С. 146–151.
Суха Л. Художні металеві вироби українців Східних Карпат другої половини ХІХ – ХХ ст. Київ, 1959. 140 с.