DIGITAL DRAWING AS A COMPONENT OF STUDENT’S INDEPENDENT WORK IN THE PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE SPECIALISTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-13

Keywords:

students, digital drawing, educational drawing, independent work, training, fine arts diploma

Abstract

The pedagogical problem that initiated this article can be formulated as an emphasis on the active introduction into the practice of training specialists in fine and decorative and applied arts, fine arts teachers – digital technologies, in particular digital drawing in the independent work of students in drawing classes. Independent work is the main means of acquiring knowledge in free time and involves mastering the full scope of the curriculum and the formation of independence as a personal trait and an important professional quality of a student, the essence of which lies in the ability to systematize, plan and control one’s own activities. In digital works – light sketches, sketches, performed both in class and independently, students can use various techniques of electronic imaging, such as layer editing, gradient fills, texturing, imitation of various graphic materials and tools. The advantages of digital drawing in sketching, sketches and drawings in the student’s independent work are revealed: a large selection of artistic tools and materials in graphic editors; environmental friendliness, time efficiency, interactivity; speed of execution; easy possibility of correction and making adjustments, mobility, a wider field of use of students’ creative achievements; greater independence in making creative decisions, planning independent work, etc. It is emphasized that for the teacher, the introduction of digital drawing in independent work is an opportunity to more effectively track the progress of students; diversify the forms and methods of learning; cover a larger number of participants in the educational process, the possibility of remote control and evaluation of works.The shortcomings of digital art are noted and highlighted, because it will never replace traditional approaches and methods of teaching drawing, but will only complement and enrich the training of future artists, fine arts teachers.

References

Вакуленко М. О. Українська термінологія: комплексний лінгвістичний аналіз : [монографія]. Івано-Франківськ. Фоліант. 2015. 361 с.

Бабенко В. С., Маслова С. А. Рисунок в контексті розвитку новітніх інформаційно-комунікативних технологій. Europe an scientific discussions: The 3rd Internationals cientifican dpractical conference. Rome, Italy. 2021. P. 341–347.

Батієвська Т. В. Використання засобів інформаційних технологій навчання у процесі фахової підготовки майбутніх учителів образотворчого мистецтва. Естетика і етика педагогічної дії : зб. наук. пр. Ін-т пед. освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. Київ. Вип. 23. 2021. С. 126–136.

Іванов-Ахметов В. М. Навчальний рисунок (рисунок голови людини) [Текст] : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. К. : НТУУ «КПІ». 2006. 80 с.

Колісник О. В. Дизайн в контексті самоідентифікаційних соціокультурних практик : монографія. Київ : КНУТД. 2020. 224 с.

Лопухова С. Рисунок і живопис для майбутніх графічних дизайнерів в умовах дистанційного навчання. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну : зб. наук. пр. Київ, 2021. Том 4, № 2. С. 265–275.

Масол Л. М. Загальна мистецька освіта : теорія і практика : монографія. Київ : Промінь, 2006. 432 с.

Сотниченко А. В. Навчальний рисунок [Текст] : посіб. до вивч. курсу «Рисунок» для слухачів ф-ту довуз. підготовки напрямів 6.060102 «Архітектура» та 6.020205 «Образотворче мистецтво». К. : КНУБА, 2008. 120 с. С. 118–119.

Ясенєв О. П. Вплив сучасних цифрових технологій на образотворче мистецтво. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і культури і мистецтв : наук. журнал. № 2. 2023. С. 106–110.

Published

2025-08-28

How to Cite

DIHTYAR Н., RUDENKO Т., & SAIENKO Т. (2025). DIGITAL DRAWING AS A COMPONENT OF STUDENT’S INDEPENDENT WORK IN THE PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE SPECIALISTS. Fine Art and Culture Studies, 2(3), 91–97. https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-13

Issue

Section

FINE ARTS, DECORATIVE ARTS, RESTORATION