LOGIC, MUSIC AND RHETORIC AS A MEANS OF SHAPING PERSONALITY AND ITS LIFE ACTIVITY IN THE CONTEXT OF CONTEMPORARY SOCIO-CULTURAL TRANSFORMATIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-29

Keywords:

personality, logic, music, rhetoric, information society, creativity, musical rhetoric

Abstract

The aim of the article is to analyze the use of logic, rhetoric, and music as tools for shaping the modern individual, their competencies, skills, and behavior within the contemporary socio-cultural space, the formation of public opinion, and their influence on social processes in today’s world.Methodology. Achieving the stated aim involves the use of general scientific, analytical, and comparative-historical methods to study the influence of the science of logic on personality development. The method of discourse analysis allowed the examination of rhetoric in the context of power, ideology, and its influence on the formation of public opinion. The phenomenological method was used to analyze the subjective experiences of individuals in perceiving music and rhetorical texts. The analysis of social networks included studying the influence of specific musical and rhetorical works, disseminated in media, on the behavior and responses of society and its individual members. Content analysis was used to examine the lyrics of songs, speeches, and addresses for the presence of particular ideas, emotions, ideologies, and to assess group discussions on certain musical or rhetorical topics to analyze collective opinion. These methodological tools made it possible to understand and trace the mechanism by which logic, rhetoric, and music influence personality development in the modern era.Scientific novelty lies in identifying a new mechanism by which logic, music, and rhetoric contribute to the formation of new competencies in individuals within contemporary society.Conclusions. In the context of contemporary socio-cultural transformations, the components of the “seven liberal arts” – logic, music, and rhetoric–continue to play a crucial role in shaping a harmonious, conscious, and creative personality of the 21st century. The interaction of these disciplines contributes to the development of critical thinking, emotional intelligence, communication skills, social adaptability, and self-expression in the modern individual. Logic teaches structured thinking and analysis; rhetoric fosters the ability to persuade, argue, and influence public opinion; and music enables deeper self-understanding and perception of the world through emotions, symbols, and cultural codes. In today’s information society, where interdisciplinary approaches are increasingly important, the synthesis of logic, rhetoric, and music ensures the effective formation of life competencies and encourages active participation in socio-cultural processes.

References

Беліченко Н. М. Логіка поліфонічного мислення у перспективі музикознавчих студій. Міжнародний вісник: культурологія, філологія, музикознавство. 2017. Вип. 2. С. 101–107.

Блажко Л. Скрябін, пісня про козаків та власні вірші. Найкращі композиції, які обирав Усик для виходу на ринг. 21.12.2024. URL: https://www.rbc.ua/rus/styler/skryabin-pisnya-kozakiv-ta-vlasni-virshi-1734799513.html

Бондар Т. І. Логіка в соціально-політичному контексті. Вісник Державної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2011. № 2. С. 3–7.

Будянський Д. В., Друшляк М. Г., Семеніхіна О. В., Харченко І. І., Горбачук В. О., Чашечникова О. С. Типологія електронних ресурсів у формуванні риторичної культури фахівця. Інформаційні технології і засоби навчання. 2021. № 1. С. 82–96.

Дудник Н. Теоретичні засади формування риторичної компетентності майбутніх педагогів у процесі фахової підготовки. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2023. № 1. С. 47–53.

Залюбівська О. Б. Педагогічні засади формування риторичної культури особистості. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2010. № 6. С. 126–132.

Злотник О. Й. Комунікативний простір музичного мистецтва України кінця ХХ – початку ХХІ століття : дис. … канд. мистецтвознавства : 26.00.01 / Нац. акад. кер. кадрів культури і мистецтв. Київ, 2019. 254 с.

Картава Ю. А. Виховний вплив музичного мистецтва на формування особистості дитини. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2015. № 3. С. 274–281.

Касьяненко Л. О. Феномен риторики в ораторському мистецтві та музичному виконавстві. Південноукраїнські мистецькі студії. 2024. № 1. С. 84–92.

Колотілова Н. А. Логіка і риторика в дослідженнях аргументативної проблематики початку ХХІ ст. Гілея : наук. вісн. 2019. Вип. 142 (2). С. 69–72.

Конівіцька Т. Я. Риторичні аспекти діяльності психологів у надзвичайних ситуаціях. Проблеми та перспективи розвитку системи безпеки життєдіяльності : матеріали ХІV Міжнар. наук.-практ. конф. молодих вчених, курсантів та студентів (Львів, 28‒29 берез. 2019 р.). Львів, 2019. С. 383–385.

Корчова О. Структурно-змістові складники риторичної компетентності майбутніх фахівців соціономічної сфери. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2015. № 6. С. 196–206.

Лі Хуйфан. Розвиток музикальності особистості як проблема науково-педагогічного знання. Молодь і ринок. 2020. № 5. С. 151–156.

Мазур Б. М. Сучасне мистецтво як інструмент формування свідомості суспільства. Мистецтвознавчі записки : зб. наук. праць. Київ, 2020. Вип. 37. С. 34–37.

Музика для медитації та релаксації на кожен день. 01.12.2017. URL: https://yogafest.com.ua/uk/muzika-dlya-meditaciyi-ta-relaksaciyi-na-kozhen-den/

Пясковський І. Б. Логічне і художнє в музичному мистецтві. Часопис Національної музичної академії імені П. І. Чайковського. 2009. № 1 (2). С. 21–25.

Радкевич Н. Сильвестров про хоровий цикл «Майдан 2014»: «Це велика кантата, яка закінчується колисковою». 18.11.2021. URL: https://suspilne.media/culture/182032-silvestrov-pro-horovij-cikl-majdan-2014-ce- velika-kantata-aka-zakincuetsa-koliskovou/

Соловей Я. Г. Музика у духовному розвитку особистості. Науковий вісник Мукачівського державного уні- верситету. Серія: Педагогіка та психологія. 2015. Вип. 1. С. 121–125.

Усатий А. В. Формування риторичної культури майбутнього вчителя-словесника. Педагогічна риторика: історія, теорія, практика : монографія / за ред. О. А. Кучерук. Київ, 2016. С. 217–229.

Яворський О. День Державного гімну України: цікаві факти та яскраві виконання. 10.03.2024. URL: https://shotam.info/den-derzhavnoho-himnu-ukrainy-tsikavi-fakty-ta-iaskravi-vykonannia/

Published

2025-08-28

How to Cite

KALASHNYK М., KHIRINA Г., & NOVIKOV Ю. (2025). LOGIC, MUSIC AND RHETORIC AS A MEANS OF SHAPING PERSONALITY AND ITS LIFE ACTIVITY IN THE CONTEXT OF CONTEMPORARY SOCIO-CULTURAL TRANSFORMATIONS. Fine Art and Culture Studies, 2(3), 220–231. https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-29