ЖИВОПИС ЯК ОСВІТНІЙ ІНСТРУМЕНТ РОЗВИТКУ ДИЗАЙНЕРСЬКОЇ КРЕАТИВНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-34

Ключові слова:

дизайн-освіта, живопис, творчий процес, розвиток креативності, просторове мислення, художні здібності, мистецька діяльність

Анотація

Живопис як простір художньої комунікації постає ефективним освітнім засобом, що формує у студентів здатність до візуального мислення, самовираження та оригінального вирішення творчих завдань. Мета дослідження полягає у вивченні впливу живопису як освітнього інструменту на розвиток ключових компетентностей студентів-дизайнерів, зокрема креативності, критичного мислення та емоційного інтелекту. У роботі особлива увага приділяється аналізу методик викладання живопису в контексті формування професійної креативності майбутніх дизайнерів одягу на прикладі Карпатського національного університету імені Василя Стефаника.Методологія передбачала систематичне спостереження, інтерв’ю зі студентами, аналіз творчих робіт та педагогічні експерименти з використанням акварельних і акрилових технік живопису, що стимулюють розвиток спостережливості, візуального мислення та умінь самовираження. Наукова новизна дослідження полягає у комплексному поєднанні теорії множинного інтелекту Ґарднера Говарда, концепції візуального мислення Арнхейма Рудольфа та педагогічних підходів Айзнера Елліота і Стернберга Роберта для обґрунтування ролі живопису у формуванні творчої особистості дизайнера. Узагальнено сучасні інноваційні практики та створено методику, що враховує індивідуальні особливості студентів і сприяє подоланню культурних стереотипів через міждисциплінарні завдання та активну рефлексію.Висновки демонструють, що живопис виступає не лише як технічна дисципліна, а як інтелектуальна діяльність, що розвиває складні когнітивні функції та емоційну чутливість. Створення безпечного освітнього простору для експериментів і помилок підвищує мотивацію, адаптивність мислення і сприяє формуванню інноваційного, критичного і креативного підходу до професійної діяльності. Результативне впровадження живопису у дизайн-освіту істотно покращує якість підготовки спеціалістів і зміцнює їх конкурентоспроможність на ринку праці.

Посилання

Сотська Г. Формування проєктної культури у процесі бакалаврської підготовки дизайнерів одягу в закладах вищої освіти України і Данії // Естетика і етика педагогічної дії. Полтава : Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка, 2023. № 27. С. 113–124.

Лопухова С. О. Екосистема дизайну і дизайн-освіта // Моделі дизайн-освіти: український та міжнародний досвід : матер. Всеукр. наук.-практ. конф., 18–19 квіт. 2024 р. Київ : КНУКіМ, 2025. С. 11–20.

Приставка В., Гордійчук Я. Особливості традиційної та альтернативної дизайн-освіти в Україні // Моделі дизайн-освіти: український та міжнародний досвід : матер. Всеукр. наук.-практ. конф., 18–19 квіт. 2024 р. Київ : КНУКіМ, 2025. С. 44–49.

Sternberg R. J., Kaufman J. C. Human abilities // Annual Review of Psychology. 1998. Vol. 49. P. 479–502. DOI: [https://doi.org/10.1146/annurev.psych.49.1.479](https://doi.org/10.1146/annurev.psych.49.1.479) (дата звернення: 20.08.2025).

Robinson K., Aronica L. The Element: How Finding Your Passion Changes Everything. London : Penguin Books Limited, 2009. 274 p.

Craft A., Gardner H., Claxton G. (eds.). Creativity, wisdom and trusteeship: Exploring the role of education. London : Sage, 2008. 256 p.

Eisner E. 10 Points About Arts Education by Elliot Eisner [Електронний ресурс]. 2007. Режим доступу: [https://www.artsednj.org/10-points-about-arts-education-by-elliot-eisner/](https://www.artsednj.org/10-points-about-arts- education-by-elliot-eisner/) (дата звернення: 20.08.2025).

Ґарднер Г. Говард Ґарднер: Про теорію множинного інтелекту [Електронний ресурс] // YouTube. 2010. Режим доступу: [https://www.youtube.com/watch?v=rJMZrHQyp_8](https://www.youtube.com/watch?v=rJMZrHQyp_8) (дата звернення: 25.08.2025).

Eisner E. W. The Arts and the Creation of Mind. New Haven : Yale University Press, 2002. 240 p.

Arnheim R. Art and Visual Perception: A Psychology of the Creative Eye. Berkeley : University of California Press, 1954. 408 p.

Gardner H. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. New York : Basic Books, 1983. 448 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-07

Як цитувати

МАКОГІН, Г., & ХАМУРДА, Г. (2025). ЖИВОПИС ЯК ОСВІТНІЙ ІНСТРУМЕНТ РОЗВИТКУ ДИЗАЙНЕРСЬКОЇ КРЕАТИВНОСТІ. Fine Art and Culture Studies, (4), 274–279. https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-34

Номер

Розділ

ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО, ДЕКОРАТИВНЕ МИСТЕЦТВО, РЕСТАВРАЦІЯ