WORKS BY UKRAINIAN COMPOSERS IN THE CONCERT AND PERFORMANCE ACTIVITIES OF DIASPORA PIANISTS IN THE UNITED STATES (SECOND HALF OF THE TWENTIETH CENTURY)
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2022-2-7Keywords:
Ukrainian abroad, piano art, Ukrainian composers, performing activities, repertoire, concert pianists.Abstract
The works of Ukrainian composers occupy a prominent place in the extensive palette of the concert repertoire of pianists of the North American diaspora of the second half of the twentieth century. This is evidenced by numerous concert programs with the participation of leading Ukrainian artists of the diaspora that have been preserved. Through their fruitful work, they joined the cohort of propagandists of Ukrainian Musical Art in the multicultural space. Striving to preserve and reproduce the national cultural heritage, Ukrainian pianists sought to acquaint the world with the musical traditions of their nation, by organizing various artistic events, which also contributed to the entry of Ukrainian culture into the world art space. It is worth mentioning that to present these works on the concert stage, Ukrainian pianists had to have the strongest technical commands, which they acquired through a thorough education and rich concert and performance practice. This knowledge and practice helped them to best convey the ideas of various composers. The most prominent interpreters and representatives of the diaspora were: Mykola Polevsky, Borys Maksymovych, Roman Savytsky, Daryia Gordynska-Karanovych, Vadym Kipa, Taisiya Bogdanska, Yevhen Maslyuk, Toma Hrynkiv, Roman Rudnytsky, Maria Tsisyk, Yuliana Osinchuk, Larysa Krupa, Iryna Pelekh-Zvarych, Iryna Kondra, Bohdan Perfetsky, Lubomyr Hornytsky, Khrystyna Chvartatska, Marta Tsybyk, Klavdiya Gotsa, Bohdan Sperkach, Oksana Lutsyshyn, and many other pianists-performers. Their works allow us to analyze the whole palette of creative life in the diaspora, especially concert performances and characteristic features of selected Ukrainian repertoire.
References
[В. Н.] Українська громада Шикага вшанувала пам’ять Т. Шевченка. Свобода. 1958. Ч. 53. 20 березня. С. 1.
Барвінський В. З музики. Успіх молодих українських музиків у Празі. Діло. 1928. Ч. 181. 15 серпня. С. 4.
Богданська Т. Ірина Пелех виконувала твори українських композиторів. Свобода. 1972. Ч. 68. 13 квітня. С. 3.
Богданська Т. Піяніст Тома Гриньків виступить з індивідуальним концертом в Нюарку. Свобода. 1976. Ч. 46. 11 березня. С. 1.
В Нью-Йорку відбудеться прем’єра «Української сюїти» Ю. Фіяли. Свобода. 1985. Ч. 219. 15 листопада. С. 1.
Витвицький В. Майстри української музики. Свобода. 1960. Ч. 177. 15 вересня. С. 3.
Гординська-Каранович Д. Концерт в Сітон Голл університеті. Свобода. 1986. Ч. 11. 17 січня. С. 2.
Гординська-Каранович Д. Платівка Таїси Богданської. Свобода. 1983. Ч. 30. 16 лютого. С. 2, 7.
Гуральник Н. Українська фортепіанна школа ХХ століття в контексті розвитку музичної педагогіки: історико-методологічні та теоретико-технологічні аспекти. Монографія. Київ : НПУ, 2007. 460 с.
Житкевич А. Про радості і болі Марії Цісик. Міст-online. 2013. URL: https://meest-online.com/culture/proradoschi- ta-boli-mariji-tsisyk/
Кашкадамова Н. Артистка з роду Гординських. Фортеп’янне мистецтво у Львові: Статті. Рецензії. Матері- али. Тернопіль : СМП «Астон», 2001. С. 165–177.
Київ Музик Фест. Епоха в історії. Програми. 1992. URL: http://kmf.karabits.com/program/1992.html
Коленська Л. А. Добрянський інформує про серію концертів українських композиторів. Свобода. 1980. Ч. 247. 25 листопада. С. 1, 4.
Колодій І. Роман Рудницький дає серію концертів у Ню Йоруку і Филаделфії. Свобода. 1958. Ч. 247. 24 грудня. С. 5.
Колодій С. Проф. д-р Микола Полевський (У 10-річчя смерти піаніста і педагога). Свобода. 1979. Ч. 157. 14 липня. С. 2, 3.
Концерт поліфонічних творів українських композиторів у Філядельфії. Свобода. 1972. Ч. 204. 3 листопада. С. 4.
Концерт скрипкової музики. Свобода. 1971. Ч. 17. 27 січня. С. 7.
Лабанців-Попко З. Савицький Роман. Сто піаністів Галичини. Львів : Наукове товариство імені Шевченка. 2008. 223 с.
Лисенко І. Кіпа Вадим Веремійович. Енциклопедія історії України. 2007. URL: http://resource.history.org.ua/ cgi-bin/eiu/history.exe?&I21DBN=EIU&P21DBN=EIU&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=eiu_all&C21COM=S& S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=TRN=&S21COLORTERMS=0&S21STR=Kipa_V
Лисенко І. Максимович Борис. Енциклопедія Сучасної України: електронна версія [онлайн] / гол. редкол.: І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк та ін.; НАН України, НТШ. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2017. URL: https://esu.com.ua/search_articles.php?id=60938
Марків Б. Ансамбль «Нова» – В. Барвінському. Свобода. 1988. Ч. 223. 23 листопада. С. 2, 7.
Німилович О., Добрянська С. Українська піаністка Таїса Богданська зі США: концертно-виконавська діяльність. Молодь і Ринок. 2020. № 1 (180). С. 145–153.
Савицький Р.-мол. Джерела і технологія записів. Дарія Гординська-Каранович: в пошані Артистки: програма компакт-диску. УМІА (США), 2002.
Соневицький І. Концерт Ю. Осінчук в Ню Йорку. Свобода. 1966. Ч. 241. 29 грудня. С. 8.
Українські композиції заслуговують на місце в світовій музичній літературі. Твердження американської критики після виступу проф. Савицького у Филадельфії. Свобода. 1950. Ч. 51. 4 березня. С. 1.
Фіцилович В. Лунає пісня в Гантері. Свобода. 1982. Ч. 190. 7 жовтня. С. 3.