SUBJECT-SPATIAL DESIGN OF THE ORGANIZATION OF THEOLOGICAL INFRASTRUCTURE OF THE INTERIOR OF THE CHURCH OF THE RESURRECTION, UHERSKE VILLAGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-2-9

Keywords:

design project, frescoes, iconostasis, historical analogues, ornamentation, carving, iconostasis, frescoes, transformation, sacred interior.

Abstract

The role and figurative and aesthetic function of the integration of modern murals in the complex design-conception of the theological infrastructure of the historical interiors of temples are highlighted. The main methods, means and features of the use of modern frescoes for the formation of subject-spatial design on the example of the Church of the Resurrection with. Uherske (Yablunivka) in Lviv region, arch. O. Lopushansky, T. Obminsky, 1910–1913. The aim is to outline the main directions, methods and approaches of application of modern subject-spatial design proposals for the transformation of the historical interior. The subject of the research is the design and execution of murals in 2006–2008 to update and decorate the interior of a certain historical sacred object of architecture. The methodological basis of the article is formed on the historical and systemic principle, using the methods of analysis, statistics, comparison and generalization. It was found that in order to form a successful adaptation of a modern project in the context of existing elements of historical sacred space, it is necessary at the stage of pre-project analysis to outline principles, approaches, conceptual structuring of preserved or archival authentic archetypes to form an author’s prototype. The relevance of the article is due to the representation of new principles and approaches in the design of functional spaces using the interpretation and transformation of historical analogues, including ethnocultural and present authorial art artifacts, which are increasingly becoming a priority in the alternative, “niche” segment of simple identification environment. The novelty lies in the introduction of theoretical scientific and methodological developments in design project practice for the direction 022 “Design”, in particular in such a relevant segment of the sacred subject-spatial design.

References

Боднар О. Я. Церковна архітектура на порозі нового століття. Народознавчі зошити, 2003. Вип. 1–2. С. 246–248.

Боднар О. Я. Золотий переріз і неевклідова геометрія в науці та мистецтві. 2005. Львів : Укр.-технології. 232 с.

Боднар О. Я. Проблеми розвитку сучасної української церковної архітектури. Народознавчі зошити. 2000. Вип. 4. С. 747–751.

Вандюк Й., Лемик М. Розписи у Святоуспенській Унівській Лаврі. 2010. Львів : Свічадо. 72 с.

Герій О., Туркевич-Клімашевський А., Кодлубай І., Нога О. Українське церковне мистецтво. Західний регіон, 1880–1920 рр. Т. І. 2012. Львів : Українські технології. 251 с.

Гнідець Р. Традиці і сучасність у церковній архітектурі Львова. Записки наукового товариства ім. Шевченка. 2008. Т. ССLV. С. 299–312.

Лабінська К. Маємо підняти нашу роботу на такий рівень, щоб вона увійшла у спадщину світового мистецтва – іконописець Олексій Чередніченко [Електронний ресурс]. 01.04.2013, 08:33. Релігійно-інформаційна служба України. Режим доступу: http://risu.org.ua/ua/index/exclusive/kaleidoscope/51798/ (Останній вхід: 22.01.2021).

Радомська В. Р. Використання принципів співрозмірності і масштабу у композиційній цілісності стінопису сакрального інтер’єру. International scientific and practical conference “Cultural studies and art criticism: things in common and development prospects”. Venice. 2020. P. 172–175.

Радомська В. Р. Фактури в архітектурній поліхромії як чинник формоутворення інтер’єрного середовища. Актуальні питання гуманітарних наук : Міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2020. Вип. 29. Т. 5. С. 176–186.

Радомська В. Р. Фрактальна геометрія в структурі стінописів інтер’єрного простору (на прикладі поліхромій Модеста Сосенка). Актуальні питання гуманітарних наук : Міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2020. Вип. 30.Т. І. С. 212–217.

Published

2022-06-21

How to Cite

РАДОМСЬКА, В. (2022). SUBJECT-SPATIAL DESIGN OF THE ORGANIZATION OF THEOLOGICAL INFRASTRUCTURE OF THE INTERIOR OF THE CHURCH OF THE RESURRECTION, UHERSKE VILLAGE. Fine Art and Culture Studies, (2), 65–71. https://doi.org/10.32782/facs-2022-2-9