КАМЕРНО-ВОКАЛЬНИЙ ДОРОБОК КЛОДА ДЕБЮССІ У КОНТЕКСТІ СТАНОВЛЕННЯ КОМПОЗИТОРСЬКОГО СТИЛЮ

Автор(и)

  • Валерія ТУЛІС Національна музична академія України імені П. І. Чайковського https://orcid.org/0009-0006-3476-8271
  • Олена УСТИМЕНКО‐КОСОРІЧ Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-15

Ключові слова:

французька вокальна музика, камерно-вокальна творчість К. Дебюссі, композиторський стиль, національне музичне мистецтво, символістська естетика, музичне мислення, новітні виразні засоби

Анотація

Мета статті – розкрити композиційні особливості вокальної творчості К. Дебюссі; визначити значення камерно-вокального доробку у становленні індивідуального стилю композитора. Методологія заснована на комплексі методів, що включає історико-культурологічний (встановлення причинно-наслідкових зв’язків еволюції творчості К. Дебюссі), структурно-функціональний (оцінка значення камерно-вокального мистецтва у формуванні композиторського стилю) та музично-виконавський (виявлення специфічних особливостей музичного висловлення) підходи. З інших методів застосовано: історико-структурний, компаративний аналіз, систематизація, узагальнення та ін. Наукова новизна полягає в тому, що камерно-вокальний доробок К. Дебюссі як визначальний жанр у становленні композиторського стилю, ще не був предметом окремого дослідження, що визначає новизну пропонованої тематики. Висновки. Камерно-вокальний жанр відіграв визначальну роль у становленні композиторського стилю К. Дебюссі. Всі вокальні твори, що складають майже половину доробку (понад 80 творів), написані на тексти французьких поетів. Це обумовило пошуки К. Дебюссі відповідних музичних засобів для їх «озвучення». В різні періоди композитор звертався до творчості поетів парнаської школи (Т. Банвіль, П. Бурже, Ш. Леконт-де-Ліль, Т. Готьє та ін.), віршів поетів-символістів (Ш. Бодлер, С. Маларме, П. Луїс, П. Верлен), навіть французьких поетів XV століття (Фр. Війона, Ш. Орлеанський, Т. ЛʼЕрміта). Невідповідність літературних творів щодо його музичних прагнень ініціювала написання К. Дебюссі романсів на власні прозові тексти (цикл «Ліричні прози», «Різдво дітей, які лишились без даху над головою»). Особливу роль у формуванні індивідуального стилю К. Дебюссі-музиканта відіграла поезія Поля Верлена, на тексти якого композитором написано понад 20 мініатюр (у т. ч. цикли «Галантні свята», «Три вірші Верлена», «Забуті арієтти» тощо). Саме вірші Верлена спонукали Дебюссі шукати дещо подібне для оперного лібрето, яким став сюжет «Пеллеас і Мелізанда» (за драмою М. Метерлінка). Пісні та романси раннього періоду К. Дебюссі визначають незвичайну поетику творчості композитора і французької вокальної музики загалом, шляхи якої були намічені його відкриттями у передачі символістських текстів. З огляду на новації форми та музичної мови вокальних мініатюр саме К. Дебюссі створив особливий тип національної вокальної декламації, відкривши абсолютно нову епоху в камерно-вокальному мистецтві й розвив це в інших (симфонічному, оперному, інструментальному) жанрах, які опановував, починаючи з 1890-х років.

Посилання

Асатурян А. Камерно-вокальний стиль К. Дебюссі: етапи становлення, віяння часу. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. Класика в сучасній культурі : зб. наук. пр. Харків, 2014. Вип. 41. С. 184–194.

Гнатів Т. Ф. Клод Дебюссі – реформатор музичного театру. Часопис Нац. муз. акад. України імені П.І. Чайковського. Київ, 2013. № 3. С. 35–43.

Гнатів Т. Ф. Музична культура Франції рубежу ХІХ–ХХ століть. Київ: Муз. Україна, 1993. 207 с.

Горелик Л. Особливості інтерпретації вокальних творів К. Дебюссі у вітчизняному виконавстві. Розвиток інноваційних процесів у навчально-виховних закладах : зб. наук. пр. Харків, 2003. Ч. І. Мистецтвознавство. С. 78–91.

Жаркова В. Б. Музика Клода Дебюссі і Моріса Равеля: сучасний погляд на проблему стильової ідентифікації. Науковий вісник НМАУ імені П. І. Чайковського. Київ, 2021. Вип. 130. С. 24–51.

Клод Ашіль Дебюссі. Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%BB%D0%BE%D0%B4_%D0%94%D0%B5%D0%B1%D1%8E%D1%81%D1%81%D1%96 (дата звернення 05.06.2024)

Корчова О. О. Музичний модернізм як terra cognina : монографія. Київ : Музична Україна, 2020. 469 с.

Лі Цин. Вокальний цикл Клода Дебюссі «Пісні Білітіс» на тексти П’єра Луїса: принципи об’єднання циклу. Київське музикознавство : зб. ст. Київ, 2015. Вип. 51: Культурологія та мистецтвознавство. С. 166–174.

Луковська С. Вокальні мініатюри К. Дебюсси на слова П. Верлена в контексті камерно-вокальної творчості композитора: дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 Музичне мистецтво. Київ, 2005. 188 с.

Луковська С. Принципи співвідношення поезії та музики в ранніх вокальних мініатюрах Клода Дебюссі. Київське музикознавство : зб. статей. Київ, 2011. Вип. 38. С. 197–206.

Briscoe J. Claude Debussy: a guide to research. New York: Garland, 1990. 504 p. (Garland reference library of the humanities; vol. 771. Composer resource manuals; vol. 27). URL: https://archive.org/details/claudedebussygui0000bris/mode/2up?q=debussysme (accessed: 03.04.2022).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-03

Як цитувати

ТУЛІС, В., & УСТИМЕНКО‐КОСОРІЧ, О. (2024). КАМЕРНО-ВОКАЛЬНИЙ ДОРОБОК КЛОДА ДЕБЮССІ У КОНТЕКСТІ СТАНОВЛЕННЯ КОМПОЗИТОРСЬКОГО СТИЛЮ. Fine Art and Culture Studies, (3), 110–117. https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-15

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО