ОПЕРНА ЕСТЕТИКА Ф. БУЗОНІ: ПОШУК ВЛАСНОЇ МОДЕЛІ МИСТЕЦЬКОГО СИНТЕЗУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2024-4-2Ключові слова:
Ф. Бузоні, опера, музично-естетична концепція, подвійне кодування, паралельна проекція.Анотація
Мета роботи – дослідження пошуків нової моделі мистецького синтезу в оперній творчості одного з найяскравіших представників європейського музичного театру кінця XIX – початку XX століття Ферруччо Бузоні у процесі формування його музично-естетичної концепції. Методологія дослідження спирається на аналіз контексту творчості митця, історичних умов музичного мистецтва названого періоду, на герменевтичний метод та структурно-семантичний аналіз тексту. Наукова новизна полягає у розгляді опер Ф. Бузоні з точки зору реалізації у художніх текстах його естетичних настанов таких прийомів, як подвійне кодування, паралельна проекція, цитування, іронія, пародія тощо. Висновки. Опери композитора, піаніста, диригента, музичного педагога, лібретиста та есеїста Ферруччо Бузоні займають важливе місце в музичному мистецтві ХХ століття. Його естетичні погляди та творчість вплинули на формування неокласицизму, для якого характерно поєднання класичних норм формотворення з новітніми засобами музичної мови. У своїй виконавській та фортепіанній творчості Ф. Бузоні став одним з найближчих попередників неокласицизму. В статті йдеться про те, що роздуми Ф. Бузоні над ідеальною моделлю опери зафіксовані у таких його теоретичних працях, як «Ескіз нової естетики музичного мистецтва», «Сутність і єдність музики» і втілені в його творчості в таких операх як «Вибір нареченої», «Арлекіно, або Вікна», «Турандот, китайська казка» та в незавершеній опері-містерії «Доктор Фауст». Наголошено, що образи головних героїв його опер можна вважати зразками метафоричного втілення ідей композитора, а їх сюжетний розвиток виявляє риси двошаровості – одночасного існування очевидного і загальнодоступного коду, а також прихованого інтелектуального плану. Осмислено, що модель ідеальної опери Ф. Бузоні включає у себе ряд положень, серед яких найбільш значними є особливе ставлення до ролі і значення театру, тому сюжет опери повинний мати глибокий зміст та високу мораль; сюжет опери має бути незвичним, із сакральним змістом, який здатний підносити суспільство над буденністю життя; номерна структура старої італійської опери є зразком правильного балансу видовищності, поезії та музики. Естетичним ідеалом композитора є «Музична божественна комедія», в якій музика отримує новий простір для власного розвитку, вступаючи у взаємодію з іншими видами мистецтв у такому складному синтетичному жанрі, як опера.
Посилання
Busoni, F. Arlecchino: Ein theatralisches Capriccio in einem Aufzuge. Words and Music by Ferruccio Busoni; Piano Arrangement with Text by Philipp Jarnach. Leipzig: Breitkopf & Hartel, 1917.
Busoni, F. Doktor Faust: Dichtung und Musik von Ferruccio Busoni, ergänzt und herausgegeben von Philipp Jarnach. Piano Arrangement with Text by Egon Petri and Michael von Zadora. Leipzig: Breitkopf & Härtel, 1926.
Busoni, F. Turandot [Music]: Eine chinesische Fabel nach Gozzi in 2 Akten. Words and Music by Ferruccio Busoni; Piano Arrangement with Text by Philipp Jarnach. Wiesbaden: Breitkopf & Härtel, 1918.
Busoni, F. Von der Einheit der Musik, von Dritteltonen und junger Klassizität, von Bühnen, und Bauten, und anschliessenden Bezirken. Verstreute Aufzeichnungen. Berlin: Max Hesses, 1922.
Golan, G. Arnold Schoenberg and the Ideology of Progress in Twentieth-Century Musical Thinking. Journal for New Music and Culture, 5(Summer). Retrieved from http://www.searchnewmusic.org/gur.pdf (accessed December 28, 2019).
Münz, R. Theatralität und Theater. Zur Historiographie von Theatralitätsgefügen. Berlin, 1998. 308 p.
Грищенко, А. Ферруччо Бузоні та його редакція «Добре темперованого клавіру»: творчі пошуки музиканта та їх втілення в збірці Й. С. Баха. Міжнародний вісник: культурологія, філологія, музикознавство. 2015. № 5. С. 199–205.
Гульцова, Д. Роль типології етюду в мистецтві та інтелектуальній діяльності. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв: наук. журнал. 2020. № 3. С. 200–207.
Лі Дзінь. Китайські культурні традиції у європейській професійній музичній культурі ХХ століття. Студії мистецтвознавчі. 2011. № 3. С. 67–73.
Цзен Тао. Образ Китаю в європейському музичному мистецтві: жанрово-стильові аспекти : дис. на здоб. наук. ступеня канд. мистецтвознавства : 17.00.03. – Музичне мистецтво / Міністерство культури України. ЛНМА імені М. В. Лисенка. Львів, 2016. 250 с.