АРХЕТИПОВІ ОБРАЗИ У ЖАНРІ МЮЗИКЛУ: КУЛЬТУРНА СПАДЩИНА І ТРАНСФОРМАЦІЯ У ДЗЕРКАЛІ ЧАСУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2024-6-1Ключові слова:
архетип, акторське мистецтво, мюзикл, персонаж, драма, сучасні музичні стиліАнотація
Мета роботи – аналіз архетипових образів та притаманної їм культурної спадщини у жанрі мюзиклу, а також трансформацій даних образів у контексті соціокультурних змін та вимог глядача. Дослідження спрямоване на виявлення взаємозв’язку ключових юнгіаньских архетипів та персонажів мюзиклу, які впливають на структуру та драматургію сценічних творів, а також трансформації архетипів-персонажів у зв’язку з еволюцією жанру мюзикла в історичній та сучасній перспективі. Акцентовано увагу на ролі мюзиклу як багатошарового мистецького явища, що поєднує в собі традиції міфу, класичної літератури та поп-культури. Методологія дослідження базується на інтердисциплінарному підході, що поєднує елементи психології, культурології та музикознавства. У статті використано загальний аналіз класичних і сучасних мюзиклів, зокрема творів, які базуються на міфологічних і літературних сюжетах, що дозволяє простежити збереження і модифікацію архетипів Героя, Антагоніста, Батька, Тіні, Мудреця та інших. Наукова новизна дослідження полягає у висвітленні процесу адаптації архетипових структур у жанрі мюзиклу з урахуванням впливу соціокультурних змін. У статті виявлені еволюційні шляхи архетипових образів, що пов’язано з запитами аудиторії, технологічного прогресу та тенденцій глобалізації. Уперше досліджено трансформацію архетипів у контексті музичних засобів виразності та сценічної естетики жанру м’юзикла. У висновках наголошується, що архетипові образи виступають стрижнем драматургії жанру мюзиклу, забезпечуючи йому цілісність та багатогранність. Водночас їхня адаптація до сучасних умов демонструє здатність жанру інтегрувати нові соціальні виклики й актуалізувати глибинні культурні пласти. Мюзикл можна вважати важливим інструментом діалогу між минулим і сучасністю, який збагачує культурний ландшафт і сприяє глибшому розумінню архетипів як основи природи людини та мотивації ії вчинків.
Посилання
Юнг К. Г. Аналітична психологія. Львів : Центр учбової літератури, 2022. 250 с.
Юнг К. Г. Архетипи і колективне несвідоме; пер. з нім. К. Котюк. Львів, Астролябія, 2018. 608 с.
Яценко Т. С. Архаїчний спадок психіки: психоаналіз феноменології проблеми. Дніпро : Інновація, 2019. 284 с.
Everett W. A., Laird P.R. Historical Dictionary of the Broadway Musical. Rowman & Littlefield, 2016. 453 с.
Kayes G. Singing and the Actor. London : A & C Black, 2004. 208 р.
Kaminsky S. M. American Film Genres. Nelson-Hall, 1985. 238 c.
Kenrick J. Musical Theatre: A History. Continuum Intl Pub Group, 2008. 408 c.
Knapp R. The American Musical and the Performance of Personal Identity. Princeton : Princeton University Press, 2006. 480 с.
Kogan S. The Science of Acting. Taylor & Francis, 2009. 296 с.
Oakman R. Momma’s Gotta’ Let Go: A Character-Driven Analysis of the Mother Archetype in Musical Theatre. York : University of York Music, 2017. 123 c.
Pearson C. S., Marr H. K. Introduction to archetypes: a companion for understanding and using the Pearson-Marr Archetype. Gainesville : Center for Application of Psychological Type. 2002. 57 c.