КОНЦЕПТУАЛЬНИЙ АЛЬБОМ ЯК ВОКАЛЬНИЙ ЦИКЛ: ОСОБЛИВОСТІ МУЗИЧНО-ДРАМАТУРГІЧНОЇ ЦІЛІСНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-6-5

Ключові слова:

академічна музика, рок-музика, вокальний цикл, концептуальний альбом, принципи циклізації

Анотація

Мета дослідження. У роботі розроблено теоретичне підґрунтя вивчення принципів циклізації в концептуальних альбомах, що розширює методологічний інструментарій аналізу музики неакадемічної традиції. Методологія дослідження полягає в застосуванні теоретичного, аналітичного та компаративного методів, які дали можливість окреслити принципи організації циклу в концептуальних альбомах. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що на основі методології, розробленій в академічному музикознавстві, було встановлено принципи циклізації концептуальних альбомів та виокремлено їх ознаки. Висновки. Завдяки розробкам українських дослідниць Н. Говорухіної, Л. Горелік та І. Палкіної, які заклали підвалини вивчення академічних вокальних циклів та концептуальних альбомів з позиції їх музичної цілісності, ми можемо виявити особливості циклізації концептуальних альбомів. Серед екстрамузичних чинників виділимо сюжетний та безсюжетний принципи організації циклу, де перший наближає концептуальний альбом до рок-опери. Проте для концептуальних рок-альбомів більш характерною є відсутність сюжетної лінії, а текстова складова здебільшого є відображенням особистих переживань ліричного героя. Екстрамузичні чинники, такі як сюжетна лінія, змалювання персонажів і використання поетичних текстів, в академічній і рок-музиці мають суттєві відмінності: для останньої характерні менш розвинені сюжети, рок-виконавці доволі рідко звертаються до класичної поезії, оскільки вони одночасно є авторами тексту й музики. Найважливішими серед інтрамузичних чинників циклізації є принцип контрасту між піснями, наскрізний розвиток та композиційні арки, які є спільними для академічних вокальних циклів і концептуальних рок-альбомів та забезпечують їх цілісність у музичному плані. Відзначимо близькість концептуальних альбомів з іншими жанрами академічної музики, зокрема оперою та кантатою, що дозволяє їх розглядати у контексті міжжанрової взаємодії.

Посилання

Андрєєв Є. В. Композиційні моделі класичного року (на матеріалі творчості гурту The Doors): автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03 Музичне мистецтво / Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського. Харків, 2014. 18 с.

Вавшко І. В. Музична поетика рок-балади: дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 Музичне мистецтво / Національна музична академія України імені П. І. Чайковського. Київ, 2019. 213 с.

Говорухіна Н. О. Еволюція вокального циклу та закономірності циклоутворення (на прикладі творів Р. Шумана, Х. Вольфа, А. Шенберга): автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03 Музичне мистецтво / Харківський державний університет мистецтв імені І. П. Котляревського. Харків, 2009. 18 с.

Горелік Л. М. Вокальний цикл у жанрово-видовій специфіці камерного співу: автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 Музичне мистецтво / Одеська державна музична академія імені А. В. Нежданової. Одеса, 2006. 16 с.

Комлікова А. В. Українська рок-опера: традиції та аспекти розвитку: дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03 Музичне мистецтво / Національна музична академія України імені П. І. Чайковського. Київ, 2016. 183 с.

Овсянніков В. Г. Український поп-рок у контексті розвитку популярної музичної культури кінця ХХ – початку ХХІ століття: дис. … канд. мистецтвознавства: 26.00.01 Теорія та історія культури / Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв. Київ, 2019. 196 c.

Палій І. О. Трансдукція як явище музичної культури (на прикладі фортепіанного циклу М. Мусоргського «Картинки з виставки» і творчості рок-гуртів King Crimson та Pink Floyd): автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 Музичне мистецтво / Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського. Харків, 2012. 16 с.

Палкіна І. І. Жанроутворення у рок-мистецтві: міжвидові та внутрішньовидові взаємодії: дис. … канд. мистецтвознавства: 26.00.01 Теорія та історія культури / Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв. Київ, 2017. 214 с.

Терентьєв Д. Д. Мелодик-рок в музиці 80-х років ХХ століття: дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03 Музичне мистецтво / Національна музична академія України імені П. І. Чайковського. Київ, 2018. 212 с.

Тормахова В. Неакадемічна музика: проблеми дефініції та сутнісні виміри. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Мистецтвознавство. 2019. № 1. С. 21–27.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-06

Як цитувати

КОНОВАЛОВ, М. (2025). КОНЦЕПТУАЛЬНИЙ АЛЬБОМ ЯК ВОКАЛЬНИЙ ЦИКЛ: ОСОБЛИВОСТІ МУЗИЧНО-ДРАМАТУРГІЧНОЇ ЦІЛІСНОСТІ. Fine Art and Culture Studies, (6), 32–38. https://doi.org/10.32782/facs-2024-6-5

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО