ГРА НАПАМ’ЯТЬ У ФОРТЕПІАННОМУ МИСТЕЦТВІ ВИКОНАВСТВА: ІСТОРИЧНИЙ ОГЛЯД
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2024-6-11Ключові слова:
професійна пам’ять музиканта-виконавця, фортепіанне мистецтво, гра напам’ять, історичний розвиток, виконавська майстерністьАнотація
Професійна пам’ять музиканта-виконавця є «поняттєвим айсбергом», який бентежить митців та науковців від тієї точки історії, коли розвиток музичної фактури, жанру та стилю, композиторської та, безпосередньо, виконавської майстерності спровокували необхідність відмови від друкованих нот в умовах акту концертного виступу. З огляду на те, що вивчення творчого феномену гри напамʼять неможливе без долучання історичного контексту розвитку цього явища, вбачаємо за необхідне представити науковій спільноті панорамний огляд розвитку взаємин музикантів з цією галуззю майстерності. Мета роботи: дослідити історичний шлях еволюційного розвитку поглядів на памʼять музиканта, надати всеосяжний та вивірений зріз наявних відомостей стосовно трансформації проблематики виконання без нот представників фортепіанного мистецтва у площині від практики та до теорії. Методологія дослідження обумовлена метою роботи та передбачає історичний, системний та онтологічний підхід. Наукова новизна: вперше в Українському науковому дискурсі простежено, як у виконавській спільноті з плином часу змінювались погляди на зажадану епохою та обставинами гру напам’ять. Висновки. Роздивившись, як протягом 200 років змінювались погляди виконавців на загальну майстерність артиста сцени, як уособлювалась навичка гри напам’ять, ми можемо стверджувати, що, знаходячись у стильових межах барокової та класико-романтичної музики, прихильність до свободи, подарованої артистичною грою напам’ять не залишає нам альтернатив. Дане питання не втрачає своєї актуальності навіть і у XXI столітті, а можливо й особливо у XXI столітті, коли сучасність музичної мови подекуди унеможливлює відмову артиста від нот, що стоять на пюпітрі. Разом з тим, з огляду на те, що, як показує практика, дійсна професійна пам’ять музиканта-виконавця значно виходить за межі суто утилітарної необхідності грати без нот, вбачаємо доречним ототожнювати ступінь глибини зрощування з музичним текстом та рівень професійності артиста як такий.
Посилання
Горожанкіна О. Розвиток музичної пам’яті у процесі фортепіанного навчання учнів мистецьких шкіл. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2022. Вип 49, том 1. С. 171–178.
Макарова Н. Історико-культурна обумовленість розвитку музичної пам’яті піаністів. Культура і сучасність : альманах. 2021. № 2. С. 80–85.
Матвійчук К. Музична пам’ять та шляхи її вдосконалення. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 9 (53), 2015. С. 336–342.
Оганезова – Григоренко О. В. Автопоезіс артиста мюзиклу як творчий феномен та предмет музикознавчого дискурсу: дис. ... д-ра мистецтвозн. : 17.00.03 / ОНМА ім. Нежданової, НМАУ ім. П.І. Чайковського. Київ, 2018. 445 с.
Самойленко О. Культура як памʼять та «памʼять музики»: ноетична презумпція музичної творчості. URL.: https://musicological-school.com/osvitni-dzherela/ (дата звернення 2.07.2024)
Самойленко О. Явище пам’яті як предмет музикознавчої системології. Музична україністика: сучасний вимір. Вип. 2. Киів: ІМФЕ ім. М. Рильського НАНУ, 2008. С. 20–29.
Самойленко О. І. Психологія мистецтва: сучасні музикознавчі проекції : монографія. Одеса : Гельветика, 2020. 236 с.
Bach C.P.E. Versuch über die wahre Art das Clavier zu spielen. Leipzig, C. F. Kahnt Nachfolger, 1906, 258. URL: https://archive.org/details/versuchberdiew00bach/page/n5/mode/2up.
Busoni F. Von der Einheit der Musik. Max Hesses Handbücher, Band 76. Berlin : Max Hesses Verlag, 1922. URL: https://vmirror.imslp.org/files/imglnks/usimg/5/56/IMSLP248531-PMLP402916-Busoni.pdf
Ebbinghaus, H. Memory: A contribution to experimental psychology. New York: Dover., 1885. URL: https://web.archive.org/web/20050504104838/http://psy.ed.asu.edu/~classics/Ebbinghaus/index.htm
Löwenfeld L. Ueber musikalische Zwangsvorstellungen. Zeitschrift für Psychologie und Physiologie der Sinnesorgane. Centralblatt für Nervenheilkunde und Psych. Bd. VIII, 1897. P. 57–62 URL: https://vlp-new.ur.de/records/lit30376
MacKinnon L. Music by Heart. Monumental Publishing Company, 1954. 141 p.
Marik V. B. The semantic content of the concept of “memory” in modern musicological poetics. Музичне мистецтво і культура. Вип. 20. Одеса: Астропринт, 2014. С. 379–392.
Playford J. An Introduction to the Skill of Musick: New Introduction, Glossary and Index by John Playford, Henry Purcell. Da Capo Press; New Ed edition, 1972. 282 p.