«ПАДАЮЧА ТІНЬ «МРІЇ» НА САДИ ДЖАРДІНІ»: МИСТЕЦТВОЗНАВЧИЙ АНАЛІЗ ПРОЄКТУ У ПЕРІОД РОСІЙСЬКО- УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-6-13

Ключові слова:

Національний павільйон України, Венеційське бієнале, сучасне мистецтво, Ан-225 «Мрія», аукціон

Анотація

Дослідження є ретроспективою представлення кураторського проєкту «Падаюча тінь «Мрії» на сади Джардіні» під час 58-ї Венеційської бієнале (Італія). Згідно з концепцією, над павільйонами найвідомішої виставки сучасного мистецтва як втілення зазначеного проєкту, мав пролетіти найбільший у світі літак Ан-225 «Мрія» та кинути тінь на учасників бієнале. Проте цей задум, який набув статусу міфу, не був втілений в життя: алегорична «тінь» «Мрії» та самого проєкту навіть по завершенню 58-ї Венеційської бієнале ще довго жила у мистецькому середовищі України та викликала дискусії щодо того, чи заслуговує на статус національного проєкт, який був не матеріалізований, а міфологізований. Оскільки ще на етапі його підготовки під егідою комісара Венеційської бієнале – Міністерства культури України – проєкт спричинив резонанс серед митців-потенційних учасників творчої групи «Вільні люди», яка його представила та в суспільстві загалом. А після відкриття Національного павільйону України та після завершення 59-ї Венеційської бієнале проєкт зазнав нищівної критики як такий, який не виправдав очікувань з різних суб’єктивних міркувань. Проте з позиції п’ятирічної відстані між проєктом та сьогоденням, він вартий дещо іншого трактування. Після знищення у 2022 р. російськими військами «Мрії», продукт творчої групи «Вільні люди» постає вже не як суперечливий арт-проєкт, а як історичний проєкт, в якому фігурує образ знищеного символу сили української нації. Таким чином, мета статті полягає в аналізі кураторського проєкту «Падаюча тінь «Мрії» на сади Джардіні», який представив Україну на 58-й Венеційській бієнале в контексті його актуальності в період російсько-української війни. Методологія дослідження базується на аналітичному та історико-хронологічному методах. Наукова новизна полягає у тому, що в українському мистецькому середовищі відбулося переосмислення значення кураторського проєкта з негативного на позитивний після знищення Ан-225 «Мрія». Висновки. У статті встановлено факт резонансу в мистецькому середовищі, викликаного реалізацією досліджуваного проєкту та актуальності цього проєкту на сьогодні як такого, який ввів в історію Венеційської бієнале образ знищеного нині літака-рекордсмена – «Мрії». Акцентовано, що проєкт підняв на широкий загал ряд питань, серед яких: проблема комунікації держави та митців; взаємовплив влади й мистецтва; готовність/неготовність суспільства до мистецьких експериментів засобом породження й розповсюдження свідомо неправдивих фактів; використання символу сили української нації для промоції сучасного українського мистецтва на міжнародний загал.

Посилання

«Мрія» в Борисполі: мурал з легендарним літаком з’явився на Київщині. Дім. URL: https://kanaldim.tv/mriya-v-boryspoli-mural-z-legendarnym-litakom-zyavyvsya-na-kyyivshhyni/ (дата звернення: 23.11.2024).

Авраменко О. Точка проекції на часи «плавильного котла» або Інформація як інструмент дезінформації (Україна на Венеційській Бієнале 2019). Сучасне мистецтво. 2019. № 15. С. 27–42.

Борис К. Нова місія української «Мрії». BBC News Україна. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/vertfut-39907779 (дата звернення: 23.11.2024).

Долеско С. Символізм в ювелірному мистецтві початку XXI століття в контексті російсько-української війни. Актуальні питання гуманітарних наук, 2023. Т. 1. № 70. С. 116–123. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/70-1-16

Завершилась Венеційська бієнале-2019: статистика та підсумки. Антиквар. URL: https://antikvar.ua/zavershylas-venetsijska-biyenale-2019-statystyka-ta-pidsumky/ (дата звернення: 26.10.2024).

Каталог «Падаюча тінь мрії на сади Джардіні». Український культурний фонд. URL: https://ucf.in.ua/archive/5eeb7c42a420194d476f4593 (дата звернення: 27.10.2024).

Ковальчук Л. Найгучніший культурний проект останніх років. Чи пролетить українська «Мрія» над Венецією? Президент сказав, що так. Бабель. URL: https://babel.ua/texts/27171-nayguchnishiy-kulturniy-proekt-ostannihrokiv-chi-proletit-ukrajinska-mriya-nad-veneciyeyu-prezident-skazav-shcho-tak (дата звернення: 27.10.2024).

Ланько М. Відкрита група: «Всіх приваблює відсутність хеппі-енду». LB.ua. URL: https://lb.ua/culture/2019/05/13/426688_vidkrita_grupa_vsih_privablyuie.html (дата звернення: 26.10.2024).

Мистецький арсенал поважає вибір конкурсної комісії з відбору куратора українського павільйону на Венеціанській бієнале 2019. Мистецький Арсенал. URL: https://artarsenal.in.ua/povidomlennya/mystetskyj-arsenalpovazhaye-vybir-konkursnoyi-komisiyi-z-vidboru-kuratora-ukrayinskogo-paviljonu-na-venetsianskij-biyenale-2019/(дата звернення: 26.10.2024).

На аукціоні продали картину «Українська мрія», яка стала ілюстрацією поштової марки. УНІАН. URL: https://www.unian.ua/society/kartinu-yaka-stala-prototipom-marki-z-litakom-mriya-prodali-na-aukcioni-noviniukrajini-11894016.html#goog_rewarded (дата звернення: 23.11.2024).

Росіяни знищили Ан-225 «Мрія», вона буде відновлена за кошти окупанта. УкрОборонПром. Офіційний Телеграм-канал. URL: https://t.me/UOP_Official/781?fbclid=IwAR1uIZEt19zYdA3_9Voi7wCMGd9HZAR2CL7OgbEYi2XfQkCceWy2KM91tVg (дата звернення: 28.10.2024).

Серед поля в Данії з’явилася тінь «Мрії». Хмарочос. URL: https://hmarochos.kiev.ua/2022/08/29/sered-polyav-daniyi-zyavylasya-tin-mriyi-video/ (дата звернення: 28.10.2024).

Сидор-Гібелинда О. 58-а Венеційська бієнале 2019 року: «Pro» і «Contra». Міст. 2019. Вип. 15. С. 228–236.

Станко А. «Нам самим цікаво, в якому кабінеті зупинилась «Мрія», – учасники Відкритої групи. Hromadske. URL: https://hromadske.ua/posts/nam-samim-cikavo-v-yakomu-kabineti-zupinilas-mriya-uchasnikividkritoyi-grupi?fbclid=IwY2xjawGPoxxleHRuA2FlbQIxMQABHQQfHnEj8vxCa7xna2Rk1g0WUp6vS5-pfOIAoyvQ7DmC9SsFaxxa86M818w_aem_3Wm_854zovwkWT31_ogIAQ (дата звернення: 28.10.2024).

Сухраков А. В Італії відкрилася 58-а Венеційська бієнале. Там є український павільйон, а французька художниця вирила тунель. Що ще? Бабель. URL: https://babel.ua/news/30026-v-italiji-vidkrilasya-veneciyska-biyenale-naniy-ye-ukrajinskiy-pavilyon (дата звернення: 26.10.2024).

Український павільйон співпадає у своїх візіях з тенденціями та концептом 58 Міжнародної виставки мистецтв у Венеції, – Євген Нищук. Урядовий портал. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/ukrayinskij-paviljonspivpadaye-u-svoyih-viziyah-z-tendenciyami-ta-konceptom-58-yi-mizhnarodnoyi-vistavki-mistectv-u-veneciyi-yevgennishchuk (дата звернення: 26.10.2024).

Частинка літака «Мрія» та постер з підписом Залужного за допомогу авіаторам. espreso.tv. URL: https://espreso.tv/chastinka-litaka-mriya-ta-poster-z-pidpisom-zaluzhnogo-blagodiyniy-proekt-zbirae-koshti-dlyaaviatoriv (дата звернення: 23.11.2024).

Чепелик О. Cвіт в ракурсах Артбієнале і в оптиці Кінофестивалю у Венеції. Сучасне мистецтво. 2020. № 16. С. 57–74.

Чепелик О. Проект «Мета-Фізичний Часо-Простір» в алгоритмі Венеційської бієнале. Сучасне мистецтво. 2019. № 15. С. 185–202.

Як українська «Мрія» рятує Євросоюз від коронавірусу. BBC News Україна. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/news-52277529 (дата звернення: 23.11.2024)

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-28

Як цитувати

ДОЛЕСКО, С., & КОПІЄВСЬКА, О. (2023). «ПАДАЮЧА ТІНЬ «МРІЇ» НА САДИ ДЖАРДІНІ»: МИСТЕЦТВОЗНАВЧИЙ АНАЛІЗ ПРОЄКТУ У ПЕРІОД РОСІЙСЬКО- УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ. Fine Art and Culture Studies, (6), 89–98. https://doi.org/10.32782/facs-2024-6-13

Номер

Розділ

ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО, ДЕКОРАТИВНЕ МИСТЕЦТВО, РЕСТАВРАЦІЯ