ВИКОРИСТАННЯ ПРИРОДНИХ ТА СИНТЕТИЧНИХ ПОЛІМЕРІВ ПРИ ДУБЛЮВАННІ ЖИВОПИСУ. ІСТОРІЯ ТА РЕГІОНАЛЬНА СПЕЦИФІКА МЕТОДИК

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-6-17

Ключові слова:

реставрація живопису, білкові клеї, воскосмоляні мастики, клейстер, BEVA, термоклей, полімери, полотно, полівініловий спирт (ПВС)

Анотація

Метою статті є дослідження історії використання різних адгезивів для дублювання живопису на полотні протягом XX ст. в Європі та Україні, порівняння досвіду вітчизняної та європейських шкіл реставрації. Методи дослідження. Дослідження побудоване на використанні історико-генетичного та мистецтвознавчого аналізу. У досягненні поставленої мети застосовано такі методи дослідження: порівняння, систематизації, аналізу, узагальнення досліджуваної проблеми які дозволили забезпечили комплексний підхід до вивчення історії розвитку методик реставрації. Наукова новизна дослідження полягає у тому, що вперше зроблено спробу розглянути розвиток та еволюцію методик дублювання в хронологічній послідовності та з урахуванням змін етичних засад консервації-реставрації як галузі та регіональних особливостей. Висновки. Дослідження історичної еволюції адгезивів у реставрації живопису виявляє чіткі регіональні відмінності та технологічні тенденції. До 1970-х років у реставраційній практиці існували природні адгезиви, при цьому спостерігалась виразна регіональна специфіка: для пострадянського простору характерне використання тваринних клеїв (особливо осетрового), тоді як у Західній та Центральній Європі переважали рослинні клеї та воскосмоляні мастики. В рамках дослідження встановлено що значний технологічний прорив відбувся у 1970-х роках, коли з’явились перші синтетичні адгезиви. Цей період характеризувався експериментами з різними вініловими полімерами. У США та Західній Європі було розроблено низку синтетичних матеріалів, серед яких найбільшого поширення набули BEVA та Plextol B-360 (Lascaux HV-360). Ці розробки супроводжувались створенням спеціального обладнання – вакуумних столів та систем низькотемпературного дублювання. Для радянської школи в цей період найбільш типовим став полівініловий спирт. 1980–1990 рр. ознаменувалися технологічним удосконаленням методик нанесення синтетичних адгезивів на Заході та повною зупинкою розробок у радянській та пострадянській реставрації. Що призвело до технологічного відставання вітчизняної школи у порівнянні з Заходом. Тому найбільш перспективними роботами у майбутньому в царині дублювання живопису є розробки по пластифікації та підвищенню пастозності натуральних білкових клеїв з одного боку та подальші розробки з галузі синтетичних вінілів з іншого боку.

Посилання

Горін І., Черкасова З. Реставрація творів станкового олійного живопису. Навчальний посібник. Мистецтво, 1977. 223 с.

Марченко І. Розвиток методів та засобів консервації пам’яток станкового живопису в художніх музеях України у радянський період : дис. … канд. іст. наук : 26.00.05. Київ, 2018. 247 с.

Марченко І. Історія використання деяких тваринних клеїв в реставрації станкового живопису. Молодий учений. Науковий журнал. 2015. (2(17)). C. 32–36.

Тимченко Т. Р. Методи захисту основ станкового живопису. Історія та сучасні технології. Київ: Тризуб, 2015. 98 с.

Тимченко Т. Р. Еволюція методів дублювання станкового живопису. Музеї та реставрація у контексті збереження культурної спадщини. Акетуальні виклики сучасності. Матеріали міжнародної науково-практичної конференції, м. Київ, 2016, С. 175–79.

Ackroyd P., Phenix A., Villers C. Not lining in the twenty-first century: attitudes to the structural conservation of canvas paintings. The conservator. 2002. no. 26. Р. 14–23.

Berger G. Formulating Adhesive for the Conservation of Paintings. Conservation of Paintings and the Graphic Arts. 1972. IIC Lisbon Congress, Р. 613–629.

Carmen F., Bria Jr. The History of the Use of Synthetic Consolidants and Lining Adhesives. WAAC. Newsletter. 1986. Vol. 8, no. 1, Jan. Р. 7–11.

Hacke B. A Low-Pressure Apparatus for the Treatment of Paintings. Meolelelser om Konserverln. 1976. Vol 2, no. 7–8, Р. 199–222.

Ketnath A. Acrylic Resins for the Conservation of Paintings on Canvas with the Use of the ‘Heat Seal’ Method. Medolelelser om Konservering. 1976. Vol. 2, no. 7–8, Р. 223–235.

Mehra V. Comparative Study of Conventional Relining Methods and Materials and Research Towards Their Improvement. Interim Report to the ICOM Committee for Conservation. 4th Triennial Meeting, Venice. 1975. Paper no. 75/11/5.

Mehra V. The cold lining of paintings. The Conservator. 1981. No. 5, P. 12–14.

Obituary: Gustav Berger URL: https://www.iiconservation.org/news/obituary-gustav-berger) (дата звернення: 15.12.2024).

Rabin B. A Poly (Vinyl Acetate) Heat-Sealing Adhesive for Lining. Conservation of Painting and the Graphic Arts, IIC Lisbon Congress, 1972. P. 631–635.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-06

Як цитувати

МАРЧЕНКО, І. (2025). ВИКОРИСТАННЯ ПРИРОДНИХ ТА СИНТЕТИЧНИХ ПОЛІМЕРІВ ПРИ ДУБЛЮВАННІ ЖИВОПИСУ. ІСТОРІЯ ТА РЕГІОНАЛЬНА СПЕЦИФІКА МЕТОДИК. Fine Art and Culture Studies, (6), 124–131. https://doi.org/10.32782/facs-2024-6-17

Номер

Розділ

ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО, ДЕКОРАТИВНЕ МИСТЕЦТВО, РЕСТАВРАЦІЯ