АРХІТЕКТУРА СТАРОДАВНЬОГО РИМУ В ЖИВОПИСІ ДОБИ ВІДРОДЖЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2024-6-24Ключові слова:
античні форми, просторова композиція, архітектурні мотиви, Ренесанс, готична архітектураАнотація
Мета роботи – дослідити особливості відображення архітектури Стародавнього Риму в живописі доби Відродження, простежити еволюцію інтерпретації античних архітектурних форм від раннього до пізнього Ренесансу, виявити специфіку трактування римської архітектури в італійському та північному Відродженні. Методологія дослідження базується на комплексному мистецтвознавчому аналізі, що включає формально-стилістичний, іконографічний та порівняльно-історичний методи. Застосовано системний підхід до вивчення живописних творів різних періодів та шкіл Відродження. Наукова новизна полягає у систематизації та узагальненні підходів до відтворення римської архітектури в живописі Ренесансу, виявленні закономірностей її трансформації від раннього до пізнього періоду, а також у визначенні особливостей інтерпретації античних архітектурних форм у різних національних школах. Вперше проведено комплексний аналіз еволюції архітектурних мотивів у контексті загального розвитку ренесансного живопису. Висновки. Аналіз творчого доробку таких митців як Джотто ді Бондоне, Мазаччо, Фра Анджеліко, Рафаеля, Джованні Белліні, Яна ван Ейка, Паоло Веронезе та інших, встановив, що звернення до римської архітектури в живописі Відродження мало системний характер і проявлялося на композиційному, технічному, символічному та естетичному рівнях. Виявлено, що в ранньому Відродженні домінував пошук нових просторових рішень на основі античних архітектурних форм, у високому Відродженні досягнуто синтезу християнської образності з римською архітектурною традицією, а в пізньому періоді спостерігається вільна інтерпретація античних мотивів. Визначено специфіку північного Відродження, де римська архітектура органічно поєднувалася з готичними формами. Простежено вплив теоретичних трактатів на розвиток архітектурних мотивів у живописі.
Посилання
Ackerman J. S. The Architecture of Michelangelo. Chicago : University of Chicago Press, 1986. 363 p.
Burckhardt J. The Architecture of the Italian Renaissance. Chicago : University of Chicago Press, 1987. 283 p.
Campbell S. J. The Cabinet of Eros: Renaissance Mythological Painting and the Studiolo of Isabella d’Este. New Haven : Yale University Press, 2004. 402 p.
Elkins J. The Poetics of Perspective. Ithaca : Cornell University Press, 1996. 344 p.
Gombrich E. H. The Story of Art. London : Phaidon Press, 2007. 688 p.
Howard D. The Architectural History of Venice. New Haven : Yale University Press, 2004. 346 p.
Kemp M. The Science of Art: Optical Themes in Western Art from Brunelleschi to Seurat. New Haven : Yale University Press, 1992. 383 p.
Marciari J. Art of Renaissance Rome: Artists and Patrons in the Eternal City. London : Laurence King Publishing, 2017. 224 p.
Onians J. Bearers of Meaning: The Classical Orders in Antiquity, the Middle Ages, and the Renaissance. Princeton : Princeton University Press, 1989. 368 p.
Panofsky E. Perspective as Symbolic Form. New York : Zone Books, 1991. 196 p.
Payne A. The Architectural Treatise in the Italian Renaissance. Cambridge : Cambridge University Press, 1999. 362 p.
Syson L. Renaissance Siena: Art for a City. London : National Gallery London, 2008. 372 p.
Tafuri M. Architecture and Utopia: Design and Capitalist Development. Cambridge, MA : MIT Press, 1979. 184 p.