ІМПРОВІЗАЦІЯ ТА ТЕХНОЛОГІЇ: ВЗАЄМОДІЯ ЕЛЕКТРОНІКИ ТА ПЕРКУСІЇ В НОВІТНІХ ТВОРАХ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-4Ключові слова:
імпровізація, перкусія, електроніка, live electronics, цифрові технології, сучасна музика, електроакустична музика, мультимедійне виконавство, музикант і технологія, новітні музичні практикиАнотація
Мета дослідження – проаналізувати форми та особливості взаємодії електроніки та перкусії в новітніх музичних творах, з особливим акцентом на роль імпровізації як інструменту адаптації та співтворчості в технологічному середовищі. У фокусі – трансформація виконавської функції в умовах цифрового впливу, де імпровізація набуває не лише естетичного, а й комунікативного значення. Методологія дослідження спирається на міждисциплінарний аналіз – поєднання музикознавчого, виконавського та технологічного підходів. Робота охоплює історичний огляд ключових етапів розвитку електроакустичної музики з 1950-х років (зокрема діяльність студій у Кельні, Парижі, Мілані), досліджує твори таких композиторів, як П'єр Шеффер, Карлхайнц Штокгаузен, Лучіано Беріо, а також аналізує сучасні практики live electronics у творчості Вінко Глобокара, П'єра Жодловскі, Майкла Майєргофа та інших. Особлива увага приділяється інструментальному складу, типам електроніки (аналогова, цифрова, інтерактивна) та імпровізаційним методам взаємодії в реальному часі.Наукова новизна полягає в осмисленні імпровізації як когнітивної та художньої стратегії, що забезпечує гнучке взаємодіяння між перкусіоністом і технологічними середовищами. Імпровізація виявляється не лише технікою, але і формою музичного мислення, яка дозволяє адаптуватися до змінних параметрів звукового середовища, взаємодіяти з алгоритмами, програмованими ефектами, датчиками руху, візуальним контентом. У дослідженні також висвітлено трансформацію ролі виконавця – від інтерпретатора до медіатора між акустичним тілом та електронною системою, де кожен жест, звук і реакція можуть мати програмований або варіативний характер.Основна ідея висновку полягає в тому, що імпровізація на перехресті акустичних і цифрових медіа формує нову виконавську парадигму, в якій музикант функціонує як активний співавтор технологічного процесу. Це відкриває перспективи для переосмислення сучасного музичного досвіду, розширює межі виконавської свободи та ставить нові виклики щодо тілесності, слухання і взаємодії в умовах мультимедійного простору.
Посилання
Collins N. Interactive Sound Generation and Improvisation in Live Electronic Music. Leonardo Music Journal. 2006. Vol. 16. P. 45–60.
Emmerson S. Living Electronic Music. Aldershot : Ashgate. 2007. 182 p.
Globokar V. Towards a Theory of Musical Gesture and Improvisation. Contemporary Music Review. 1992. Vol. 7, № 2. P. 112–130.
Jodlowski P. Music and Gesture: Embodied Electronics. Musique en Scène. 2005. № 4. P. 78–85.
Maierhof M. Material, Aktion und Struktur in der aktuellen Musik. MusikTexte. 2004. № 101. P. 43–52.
Schaeffer P. À la recherche d’une musique concrète. Paris : Éditions du Seuil, 1952. 238 p.
Stockhausen K. Mikrophonie I (1964). Texte zur Musik. Köln : DuMont, 1964. Vol. 1. P. 105–110.
Грабовський Л. С. Сучасна українська музика: шляхи розвитку. Музика. 2003. № 4. С. 45–58.
Щетинін О. М. Електроніка в новітній українській музиці: тенденції інтеграції. Питання сучасного музикознавства. 2010. Вип. 9. С. 60–75.
Пілютіков С. В. Імпровізаційні стратегії в музиці ХХ–ХХІ століть. Мистецтвознавчі записки. 2012. Вип. 22. С. 35–47.
Birringer J. Performance, Technology, and Science. PAJ: A Journal of Performance and Art. 2005. Vol. 27. № 2. P. 82–93.
Harley M. A. Xenakis: His Life in Music. New-York : Routledge, 2004. 294 p.
Rebelo P. Embodiment and Music Performance. New Perspectives on Music and Gesture / Gritten A. & King E. New-York : Routledge, 2013. P. 190–207.
Walshe J. M. The New Discipline. MusikTexte. 2012. № 135. P. 1–4.
Winkler T. Composing Interactive Music: Techniques and Ideas Using Max. Cambridge, MA : MIT Press, 1998. 368 p.
Bartleet B. L. Performing the Experimental: Sound Art and Percussion in Practice. New-York : Routledge, 2021. 254 p.
Хміль Г. Тіло як інтерфейс: електроніка і виконавець в новій музиці. Сучасна Музика. 2020. Вип. 3. Ч. 14. С. 32–36.
Toop D. Into the maelstrom: Music, improvisation and the dream of freedom: Before 1970. Bloomsbury : Bloomsbury Academic, 2016. 336 p.
Krause D. Music and Cognitive Science: Challenges of Technology. Oxford : Oxford University Press, 2014.
p.
Stevens T. Percussion and the Mind: Cognitive Processes in Performance. New-York : Routledge, 2017. 224 p.