УКРАЇНСЬКИЙ ФОРТЕПІАННИЙ РЕПЕРТУАР ДЛЯ ДІТЕЙ В КОНТЕКСТІ СУЧАСНИХ ТЕНДЕНЦІЙ РОЗВИТКУ ПОЧАТКОВОЇ МУЗИЧНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-14

Ключові слова:

українська фортепіанна музика для дітей, композиторська творчість, музично-комунікативні стратегії, художньо-виховна концепція, музичне мистецтво в умовах війни

Анотація

У статті досліджено особливості формування сучасного українського фортепіанного репертуару для дітей у системі початкової мистецької освіти в контексті трансформацій освітнього простору, культурно-мистецьких та соціальних викликів сьогодення. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю перегляду критеріїв вибору навчального репертуару у зв’язку з оновленням освітніх підходів, інтеграцією національного музичного матеріалу та посиленням ролі мистецької освіти у формуванні стійкості дитини до зовнішніх стресових чинників Метою статті є виявлення сучасних тенденцій використання творів українських композиторів у фортепіанному педагогічному репертуарі, котрий ґрунтується на еволюції освітніх, художньо-естетичних і психоемоційних потреб нового покоління дітей (т.зв. «Покоління Альфа»).Методологічна основа дослідження включає системний, порівняльно-аналітичний, описовий та емпіричний методи. Проведене анкетування викладачів фортепіано початкових спеціалізованих мистецьких навчальних закладів дозволило визначити пріоритетні напрямки у формуванні репертуару, а також виявити рівень зацікавленості творчістю українських композиторів минулого та сучасності, в т.ч. представників української діаспори. Наукова новизна полягає у комплексному аналізі сучасної репертуарної політики щодо використання фортепіанних творів українських композиторів для дітей у взаємозв’язку з культурно- мистецькими, музично-освітніми та соціально-комунікативними чинниками. Висновки. Сьогодні особлива увага приділяється поєднанню педагогічного та мистецького потенціалу творів, що формують внутрішній світ дитини, сприяючи її особистісному розвитку та емоційній рівновазі в умовах сьогодення. За результатами опитування виявлено зміщення акцентів із академічної музики минулого століття у бік сучасних композицій з яскравим образним змістом, доступним фортепіанним викладом і ефектним звучанням. Відзначено зростання композиторського інтересу до жанру транскрипції, популярності ансамблевих творів, п’єс в джазовому стилі, а також наявність тенденції до залучення композицій із патріотичним змістом. Підкреслено активне використання сучасних стилізацій українського фольклору як дієвого засобу музично-естетичного виховання. Результати дослідження підтверджують необхідність підтримки композиторсько-педагогічних ініціатив, орієнтованих на розвиток національного музичного контенту. Матеріали статті можуть становити інтерес для викладачів-піаністів, композиторів, музикознавців і розробників освітніх програм.

Посилання

Василевська-Скупа Л.П., Швець І.Б., Остапчук Л.О. Шляхи формування національної самосвідомості підростаючого покоління засобами українського музичного мистецтва. Наукові записки. Серія : Педагогічні науки. 2022. № 204. С. 99–103. DOI: 10.36550/2415-7988-2022-1-204-99-103.

Верещагіна-Білявська О., Францужан О. Сучасна українська фортепіанна музика як складова педагогічного репертуару (на прикладі творчості композиторів Поділля). Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти. 2022. Вип. 28. С. 146–155. DOI: 10.31392/NPU-nc.series14.2022.28.20.

Гаран К. Фортепіанна музика для дітей у творчості українських композиторів. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія : Мистецтвознавство. 2014. № 30. С. 24–31. DOI: 10.31 866/2410-1176.30.2014.159816.

Грінченко Т. Музично-педагогічна спадщина Едуарда Бриліна у вимірі потреб сучасної мистецької освіти. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія : Педагогіка і психологія. 2020. Вип. 62. С. 187–192.

Данілішина М.Ф. Українська дитяча фортепіанна музика та її дидактично-виховні можливості. Актуальні питання мистецької педагогіки. 2016. Вип. 5. С. 21–25.

Зубай Ю.М. Внесок Ісаака Берковича та Миколи Сільванського в розвиток української музичної педагогіки. Питання культурології. 2022. № 40. С. 33–43. DOI: 10.31866/2410-1311.40.2022.269353.

Кравцова Н. Сучасна мистецька освіта : проблеми і перспективи. Мистецька освіта: виклики та перспективи : матеріали Всеукраїнської наук.-практ. конф., м. Вінниця, 14 листопада 2024 р. Вінниця, 2024. С. 36–41. URL: https://dspace.vspu.edu.ua/items/854ed6cb-9cc3-4fd3-b08c-541c874593ea (дата звернення 25.04.2025).

Ластовецька-Соланська З. «Фортепіанні п’єси для дітей та юнацтва» Миколи Ластовецького : образно-тематичний вимір. Українське музикознавство. 2019. Вип. 45. DOI: 10.31318/0130-5298.2019.0.45.190059.

Новосядла І. Сучасні тенденції формування українського фортепіанного репертуару для дітей (кінець ХХ — початок ХХІ століття) : дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Київ, 2011. 265 с.

Реброва О. Початкова мистецька освіта як організаційна умова формування музичної культури учнів. Південноукраїнські мистецькі студії. 2024. № 4. С. 51–56. DOI: 10.24195/artstudies.2024-4.8.

Фрайт О. Фортепіанні альбоми та цикли українських композиторів для дітей : історія і сучасність. Дрогобич : Редакційно-видавничий відділ Дрогобицького ДПУ імені Івана Франка, 2010. 94 с.

Юзюк З. Естетико-психологічні засади фортепіанної творчості для дітей українських піаністів-педагогів ХХ століття : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Львів, 2012. 16 с.

Alter F. A., Hays T. N., O’Hara R. The Challenges of Implementing Primary Arts Education: What Our Teachers Say Australasian Journal of Early Childhood. 2009. Vol. 34, No. 4. P. 22–31. DOI: 10.1177/183693910903400404.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-26

Як цитувати

НОВОСЯДЛА, І. (2025). УКРАЇНСЬКИЙ ФОРТЕПІАННИЙ РЕПЕРТУАР ДЛЯ ДІТЕЙ В КОНТЕКСТІ СУЧАСНИХ ТЕНДЕНЦІЙ РОЗВИТКУ ПОЧАТКОВОЇ МУЗИЧНОЇ ОСВІТИ. Fine Art and Culture Studies, (2), 97–107. https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-14

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО