«АЛЬБОМ ДЛЯ ДІТЕЙ ТА ЮНАЦТВА» ВОЛОДИМИРА РУНЧАКА: ОБРАЗНІСТЬ ТА ЖАНРОВО-СТИЛЬОВІ ОСОБЛИВОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-17Ключові слова:
музичне мистецтво, художній образ, композиторське письмо, творча особистість, баянне виконавство, дитяча музика, жанрова стилістикаАнотація
В статті на матеріалі «Альбому для дітей та юнацтва у восьми частинах “Дітям до 16-ти років виконувати дозволяється”» (2016) досліджено дитячу музику для баяна/акордеона соло Володимира Рунчака. Мета роботи полягає у виявленні жанрових та стильових особливостей музичного твору, а також у з’ясуванні кола виконавських завдань баяніста/акордеоніста. Методологія дослідження базується на поєднанні різних методів щодо вивчення композиторської творчості, зокрема структурно-функціональному (для здійснення композиційно-драматургічного аналізу твору, його музичної форми та образності), жанрово-стильовому (для виявлення специфіки композиторського письма), феноменологічному (осмислення унікальної творчої постаті В. Рунчака), методах аналізу та синтезу (для розгляду музикознавчих праць з вивчення композиторської творчості).Наукова новизна статті полягає у виявленні рис композиторського письма у дитячій музиці для баяна/акордеона українського композитора Володимира Рунчака.В роботі наголошено на циклічності камерно-баянних опусів В. Рунчака. «Альбом для дітей та юнацтва у восьми частинах» має ексцентричний програмний підзаголовок і яскраві, гумористичні назви частин, які контрастують із глибоким змістом та складністю виконавських завдань. Твір вирізняється віртуозністю й яскравою концертністю, він задуманий як антологія сучасного виконавського потенціалу баяна для юних музикантів. Тут задіяно всю палітру баянних штрихів, використано численні специфічні прийоми (тремоло міхом, тріольний рикошет, глісандо, зокрема акордове глісандо вгору та вниз, репетиції, vibrato тощо). У висновку зазначено, що «Альбом для дітей та юнацтва у восьми частинах» В. Рунчака постає як цікавий модерновий твір, опанування якого в цілому може свідчити про володіння молодим виконавцем усього спектру базових навичок сучасного баяніста, а саме: фактурної, штрихової, артикуляційної, динамічної палітри. Риси сюїтності тут виявляються у образній єдності частин, а також їх контрастному зіставлення за характером і темпом (рухливо-спокійно). Загалом цикл нагадує геніальний високохудожній етюд трансцендентної складності на різні види техніки для талановитих дітей ХХІ століття. Таким чином композитор уводить молодого музиканта у світ сучасної баянної музики у тісному взаємозв’язку з образами дитинства. Він апелює до таких важливих дитячих цінностей як родина, дружба, радість спілкування, гра. У баянному циклі В. Рунчака також актуалізовано антологію жанрів (прелюдія, марш, етюд, вальс, токата, інвенція).
Посилання
Вірясова В. Специфічні і сонорні прийоми гри на баяні (кнопковому акордеоні) в арсеналі композиторських засобів. Актуальні проблеми народно-інструментального виконавства в Україні: історія і сучасність. 2017. С. 116–122.
Голинська О. Композитор Володимир Рунчак відзначив ювілей. Музика: український інтернет-журнал. 19.07.2020. URL: https://mus.art.co.ua/kompozytor-volodymyr-runchak-vidznachyv-iuviley/ (дата звернення: 04.04.2025).
Голяка Г. Дитяча музика та музика для дітей Володимира Зубицького. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. 2013. Вип. 23. С. 36–41.
Голяка Г. Дитяча сюїта № 3 «Українська» для баяна Володимира Зубицького: методичні рекомендації до вивчення в класі спеціального музичного інструмента (баян, акордеон). Суми: Сум ДПУ ім. А. С. Макаренка, 2011. 28 с.
Голяка Г. Дитячі сюїти Володимира Зубицького в сучасному репертуарі баяністів. Мистецтво та освіта сьогодення: Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. 2006. Вип. 18. С. 338–351.
Кметі О. Репертуарні тенденції початкових мистецьких навчальних закладів України кінця ХХ – початку ХХІ століть: баянно-акордеонний аспект. Актуальні питання гуманітарних наук. 2014. Вип. 8. С. 122–128.
Кречко Н. Жанрові метаморфози та українське хорове мистецтво у контексті творчості Володимира Рунчака. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. 2018. № 2 (Вип. 39). С. 39–45.
Олексів Г. Жанр перекладення в сучасному баянному мистецтві: історичний та аналітичний аспекти : дис. … док. філософ. : 025 «Музичне мистецтво». Львів, 2021. 205 с.
Олексів Я. Програмність в українській баянній сюїті у формотворчій та стильовій проекціях. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія : Мистецтвознавство. 2012. № 3. С. 115–119.
Палійчук І. Стилістичні тенденції розвитку української дитячої музики для акордеона та баяна останнього двадцятиліття ХХ – початку ХХІ століть. Художня культура і освіта: традиції, сучасність, перспективи. Вип. 2. 2012. С. 36–41.
Спіліоті О. Інвенція як дидактична модель формування поліфонічного мислення. Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки» (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя). 2022. № 4. С.79–85.
Сташевський А. Баянне мистецтво України: тенденції розвитку оригінальної музики та індивідуальне втілення жанрово-стильового аспекту у творчості Володимира Рунчака : дис. ... канд. Мистецтвознавства : 17.00.03. Київ, 2004. 237 с.