ЕСТЕТИКА ГРАФІТІ НАПИСІВ ЯК РЕФЛЕКСІЯ НА ВІЗУАЛЬНЕ СЕРЕДОВИЩЕ МІСТА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-24

Ключові слова:

графіті написи, естетика, візуальне середовище, індустріальне місто, літерна форма

Анотація

У статті розглядається практика естетизації графіті написів як рефлексія на індустріальну епоху ХХ століття у середовищі міста. Мета роботи: дослідити особливості естетики графіті написів як рефлексії на візуальне середовище міста. Методологія базується на системно-аналітичному підході. У дослідженні застосовано загальнонаукові (теоретичні та емпіричні) і спеціальні мистецтвознавчі методи наукового пізнання. Комплексне використання загальнонаукових теоретичних та емпіричних методів наукового пізнання дало змогу проаналізувати візуальний ряд графіті творів та дослідити естетику написів у візуальному середовищі. Наукова новизна була зосереджена на тому, що художники графіті бачать міський простір крізь призму певних площин, ритму форм, ліній, кольорів, які слугують місцем для створення своїх написів. Така позиція веде до активної практики естетизації міського середовища, яка надає міському простору художньої виразності, змінюючи його візуальний вигляд та формуючи нові візуальні акценти. В другій половині ХХ ст. спостерігаються тенденції, що відображають у графіті написах кризу індустріальної епохи через специфічну літерну форму та внутрішнє наповнення цих написів: навмисна деформація графеми літери, складне переплетення літерних форм, колажність чи додаткова оздобленість напису. У статті підкреслюється міський контекст, оскільки він надає графіті написам «відчуття вулиці». Цей підхід акцентує на тому, що естетика та контекст взаємодіють, формуючи продуктивність художнього висловлювання. Висновки. Графіті стає ознакою неоднорідного сигналу сьогодення, коли відбувається змішування художніх стилів і міського контексту, які передають складні культурні та соціальні повідомлення. Такі тенденції ведуть до розриву традиційних форм та створенню нових спотворених часто деформованих написів, що є своєрідним «виступом проти» міського середовища.

Посилання

Головіна Н.І. Естетизація соціального як тенденція сучасності. Філософські обрії. 2016. № 36. С. 111-119

Bates L. Bombing, Tagging, Writing: an analysis of the significance of graffiti and street art. Philadelphia: University of Pennsylvania, 2014. 158 p.

Borriello L., Ruggiero Ch. Inopinatum. The unexpected impertinence of Urban Creativity, Salerno, Italy: ArtiGraficheBoccia, 2013. 256 p.

Ganz N. Graffiti world: street art from five continents. New York: Harry N. Abrams, Inc. 2009. 272 pp.

Gartus A., Leder H. The white cube of the museum versus the gray cube of the street: The role of context in aesthetic valuations, Psychology of Aesthetics. Creativity and the Arts, 2014. 8(3). Рр. 311-320.

Kimvall J. The G-word: Virtuosity and Violation, Negotiating and Transforming Graffiti. Årsta: Dokument Press, 2014. 221 p.

Macdonald N. The Graffiti subculture youth, masculinity and identity in London and New York. New York: Palgrave Macmillan Ltd., 2001. 82 p.

Macdowall L. In Praise of 70K: Cultural Heritage and Graffiti Style. Continuum: The Australian Journal of Media and Culture., 2006. Рр. 471-484.

McAuliffe C., Iveson K. Art and Crime (and Other Things Besides … ), Geography Compass, 2011. 5/3. Pр. 128–143.

Myllylä M. Graffiti as a Palimpsest. SAUC. V4. №2, 2018. Рр. 25-35

Rowe M., Hutton F. Is your city pretty anyway? Perspectives on graffiti and the urban landscape. Australian & New Zealand Journal of Criminology, 2012. 45(1). Р. 66-86.

Sliwa M., Cairns G. Exploring Narratives and Antenarratives of Graffiti Artists: Beyond Dichotomies of Commitment and Detachment. Culture and Organization, 2007. 13:1. Рр. 73-82.

Young A. Judging the Image. Art, value, law. Routledge: Oxon and New York, 2005. Р. 204.

Young A. Art or crime or both at the same time? On the ambiguity of images in public space. Routledge: New York and London, 2017. Рp. 39-53.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-26

Як цитувати

ПАНДИРЄВА, Є. (2025). ЕСТЕТИКА ГРАФІТІ НАПИСІВ ЯК РЕФЛЕКСІЯ НА ВІЗУАЛЬНЕ СЕРЕДОВИЩЕ МІСТА . Fine Art and Culture Studies, (2), 173–178. https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-24

Номер

Розділ

ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО, ДЕКОРАТИВНЕ МИСТЕЦТВО, РЕСТАВРАЦІЯ