ДЕФІНІЦІЯ ПОНЯТТЯ «ТЕАТРАЛЬНА МУЗИКА» В СУЧАСНОМУ НАУКОВОМУ ДИСКУРСІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-2Ключові слова:
театральна музика, сценічна музика, реляційна музика, дефініція, науковий дискурс, звуки, театральна концепціяАнотація
Театральна музика як феномен музично-сценічного мистецтва, історія розвитку якого безпосередньо пов’язана з генезою театру і налічує кілька тисячоліть донині, у науковому дискурсі першої чверті ХХІ ст. не має чіткої термінології, а трактування самого поняття «театральна музика» характеризується варіативністю. Метою статті є виявлення сутності поняття «театральна музика» та аналіз використання цієї дефініції та синонімічних понять в сучасних дослідженнях закордонних мистецтвознавців. Методологія дослідження. Застосовано метод термінологічного та системного аналізу, метод інтерпретації та операціоналізації понять, типологічний та системний метод, метод компаративного аналізу та теоретичного узагальнення. Наукова новизна полягає у тому, що вперше: здійснено концептуальне осмислення сутності поняття «театральна музика», на основі представлених у закордонному академічному вимірі дефініцій; введено до вітчизняного наукового обігу маловідомі та невідомі матеріали іншомовних джерел мистецтвознавчого та музикознавчого характеру; на основі розглянутих дефініцій запропоновано власне визначення театральної музики. Висновки. Дослідження виявило, що в сучасному закордонному теоретико-практичному дискурсі єдиного загальноприйнятого визначення поняття «театральна музика» наразі не існує, проте зазвичай воно використовується як загальний термін для позначення музики та звуку(ів), розроблених або відібраних для конкретної театральної постановки. Узагальнюючи дефецінії, представлені у проаналізованих дослідженнях та публікаціях, театральну музику можна розглядати як музику (звуки), що створена для управління, покращення або посилення театральної концепції і використовується в постановках різних видів театру (музичного, драматичного, пластичного та ін.), характеризуючись певними особливостями та функціями, що відповідають специфіці музично-театральних і драматичних жанрів/видів/форм.У сучасній сценічній практиці театральна музика є реляційною: окремі сцени вигадуються під музику та ритмічно точно підлаштовуються під неї, театральні вистави слідують музичній драматургії, акторська гра розробляється під музику та ін. Перебуваючи в діалозі або нерозривно переплетена з текстами, жестами, голосами та ін., театральна музика розвивається відповідно до більш чи інших критеріїв, ніж просто наративна правдоподібність чи атмосферна цінність. Отже, театральна музика є інтертекстуальною, соматичною, структурною, реляційною, саморефлексивною та евокативною.
Посилання
Altenburg D., Jensen L. Schauspielmusik. In: Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Sachteil Bd. 8. Kassel/Stuttgart. 1998. P. 1035–1049.
Atteslander P. Methoden der empirischen Sozialforschung. Berli u.a : de Gruyter, 1991. 404 р.
Bianconi L., Pagannone G. Piccolo glossario di drammaturgia musicale. In: Іnsegnare il melodramma. Saperi essenzali, propone didattiche. Giorgio Paganone, Lecce-Iseo, Pensa MultiMedia, 2010. P. 201–263. URL: https://www.academia.edu/9518101/Piccolo_glossario_di_Drammaturgia_musicale (дата звернення: 12.06.2025).
Balme Ch. Einführung in die Theaterwissenschaft. (4. Aufl.) Berlin : Erich Schmidt, 2008. 225 р.
Barthelmes B. Musikpädagogik und Bildende Kunst. In: Kraemer, Rudolf-Dieter [Hrsg.] : Musik und Bildende Kunst. Essen : Die Blaue Eule 1990. P. 40–55.
Eisler H. Angewandte Musik. Edition text + kritik, 2013. 223 p.
Fischer-Lichte Е. Das eigene und das fremde Theater. Tübingen, Basel : Francke, 1999. 244 р.
Gorbman C. Unheard Melodies: Narrative Film Music. Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press; and London : BFI Publishing, 1987. 186 p.
Kramer U. Theater mit Musik: 400 Jahre Schauspielmusik im europäischen Theater. Bedingungen – Strategien – Wahrnehmungen. Transcript, 2014. 466 р.
Köppen G. Performative Künste in ÄthiopienInternationale Kulturbeziehungen und postkoloniale Artikulationen. Bayreuth, Univ., BIGSAS, Diss., 2016. 378 р.
Lehmann H. Musik und Wirklichkeit: Modelle der Musikphilosophie. Schott Music GmbH & Co. KG – Zeitschriften, 2023. 156 р.
Musica scenica. Introduzione online al Pensiero e alle pratiche della musica. URL: http://www3.unisi.it/ricerca/ prog/musica/linguaggio/mus_sce.htm (дата звернення: 7.06.2025).
Roesner D. No more ‘unheard melodies’ – Zwölf Thesen zur Schauspielmusik im zeitgenössischen Theater, etum – E-Journal for Theatre and Media. 2015. № 2/2. P. 11–30.
Roesner D. Sound decisions: the contemporary praxis of theatremusic. Theatre and Performance Design. 2016. Vol. 2. Issue 3–4. P. 202–216. DOI: 10.1080/23322551.2016.1224475
Roesner D. Theatermusik: Analysen und Gespräche. Theater der Zeit. Recherchen. Vol. 151. Berlin: Theater der Zeit GmbH, 2019.
Roesner D. What Is Theatre Music? In : Roesner D., Quick T. Y. (ed.). Music and Sound in European Theatre. Practices, Performances, Perspectives. 2024. P. 46–64. DOI: 10.4324/9781032678214
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.