РОЛЬ САУНД-ДИЗАЙНУ В ЕСТРАДНОМУ КЛАВІШНОМУ ВИКОНАВСТВІ

Автор(и)

  • Олексій МАЛИШЕВ Комунальний заклад вищої освіти Київської обласної ради «Академії мистецтв імені Павла Чубинського» https://orcid.org/0009-0009-7333-1920

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-22

Ключові слова:

саунд-дизайн, клавішне виконавство, естрада, синтезатор, тембр, комп’ютерні технології, живе звучання, інтерпретація

Анотація

Саунд-дизайн у сучасному естрадному клавішному виконавстві є невід’ємною складовою художньої інтерпретації. Його застосування формує темброву палітру виконання, визначає стилістичні й емоційні відтінки та суттєво розширює виражальні можливості виконавця. Актуальність теми дослідження зумовлена значним розширенням виконавських функцій клавішника в естрадній музиці ХХІ століття та зростанням ролі технологій у формуванні музичного образу. Саунд-дизайн, як складова живого клавішного виконання, потребує окремого наукового осмислення, оскільки включає не лише технічну обробку звуку, а й творче проєктування музичного простору. У сучасному сценічному процесі клавішник дедалі частіше виступає не лише інтерпретатором нотного тексту, а й активним творцем акустичної атмосфери, що потребує нового підходу до виконавської діяльності. Мета статті – визначити функціональну роль саунд-дизайну у сфері естрадного клавішного виконавства, дослідити його вплив на художню інтерпретацію, проаналізувати технічні та творчі прийоми, що застосовуються сучасними музикантами під час живого виконання, та обґрунтувати доцільність інтеграції саунд-дизайну в освітній та науково-виконавський контекст.Методологія дослідження базується на поєднанні історико-аналітичного, компаративного та структурно-функціонального методів. Проаналізовано виконання відомих естрадних клавішників, зокрема Чіка Кореї, Джордана Рудесса, Ґреґа Філлінґейнса, а також використано матеріали інтерв’ю, студійних розшифровок, живих виступів і звукорежисерських практик. Особлива увага приділена прийомам layering, automation, morphing, granular synthesis, sampling, sidechain compression тощо.Наукова новизна полягає в тому, що вперше в українському музикознавстві системно проаналізовано саунд-дизайн як інструмент формування виконавської інтерпретації в контексті естрадної сцени. Обґрунтовано доцільність розгляду саунд-дизайну як художнього компонента виконавської творчості, а не виключно як технологічного елементу. Запропоновано поняття «клавішник-саунд-дизайнер» як нову рольову модель музиканта. Висновки. Саунд-дизайн у сучасному естрадному клавішному виконавстві виконує ключову функцію у створенні індивідуального музичного висловлювання. Його застосування розширює межі художньої інтерпретації, дозволяє адаптувати музику до різних акустичних і емоційних умов та формує нові принципи сценічної взаємодії між музикантом і слухачем. Результати дослідження можуть бути використані в освітній діяльності, зокрема у формуванні навчальних програм для клавішників, а також як база для подальших наукових досліджень на перетині музичного мистецтва і новітніх технологій.

Посилання

Бондаренко А. Електронна музика в Україні останньої третини XX – початку XXI століття. Київ : Київський національний університет культури і мистецтв, 2021. URL: https://www.researchgate.net/profile/Andriy- Bondarenko-4/publication/356760292_Elektronna_muzika_v_Ukraini_ostannoi_tretini_XX_pocatku_XXI_stolitta/links/61aa8613092e735ae2dbffee/Elektronna-muzika-v-Ukraini-ostannoi-tretini-XX-pocatku-XXI-stolitta.pdf

Безручко О., Анікіна О. Сучасне аудіовізуальне мистецтво в просторах мережі Інтернет: нові аспекти взаємодії. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Аудіовізуальне мистецтво і виробництво. 2021. № 4 (1). С. 10–20. DOI: https://doi.org/10.31866/2617-2674.4.1.2021.235076

Рязанцев Л., Євдокименко Ю. Управління етапами виробництва звуку у фільмі. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Аудіовізуальне мистецтво і виробництво. 2021. № 4 (2). С. 244–251. DOI: https://doi.org/10.31866/2617-2674.4.2.2021.248702

Паньків М. Композиторська творчість в сучасному музикознавчому дискурсі: вектори дослідження. Fine Art and Culture Studies. 2024. № 5 (7). DOI: https://doi.org/10.32782/facs-2024-5-7

Ареф’єва Є. Ю. Феномен електронної музики в культурі ХХ століття. Культурологічний альманах. 2023. Вип. 4. С. 192–197. URL: https://enpuirb.udu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/b2a2d2a7-d83a-4571-b37d-828acf70cf6b/content

Юник Т., Рязанцев Л., Горевалов С. Сучасні технології запису звуку. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Аудіовізуальне мистецтво і виробництво. 2022. № 5 (1). С. 10–20. DOI: https://doi.org/10.31866/2617-2674.5.1.2022.257180

Папченко В., Сілін В. Звук у сучасному екранному дискурсі. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Аудіовізуальне мистецтво і виробництво. 2019. № 2 (2). С. 50–58. DOI: https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.2.2019.185710

Хренов Д. О. Перспективи розвитку саунд-дизайну в Україні. Вісник КНУКіМ. Серія: Мистецтвознавство. 2019. № 40. С. 113–118. DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.173960

Ярош О. Вплив сучасних технологій на креативний процес у сфері звукорежисерського мистецтва та саундпродюсування. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2024. № 2. С. 45–52. DOI: https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2024.308438

Печеранський І. Цифрові технології та аудіовізуальні інновації в сучасній музичній індустрії: (на прикладі VR-відео “Family” Б’єрк та AirSticks А. Ільсара). Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Аудіовізуальне мистецтво і виробництво. 2024. № 7 (1). С. 51–63. DOI: https://doi.org/10.31866/ 2617-2674.7.1.2024.302762

Еммерсон С. Жива електронна музика. Олдершот: Ashgate, 2007. URL: https://www.perlego.com/book/1546124/living-electronic-music-pdf

Коллінз Н. Вступ до комп’ютерної музики. Харків : АртІнститут, 2010. URL: https://www.vitalsource.com/en-uk/products/introduction-to-computer-music-nick-collins-v978eudte00560

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-28

Як цитувати

МАЛИШЕВ, О. (2025). РОЛЬ САУНД-ДИЗАЙНУ В ЕСТРАДНОМУ КЛАВІШНОМУ ВИКОНАВСТВІ. Fine Art and Culture Studies, 1(3), 152–158. https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-22

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО