СТИЛЬОВІ І ДРАМАТУРГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ЖАНРУ РОМАНСУ У ТВОРЧОСТІ ЖАННИ КОЛОДУБ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-36Ключові слова:
вокальна творчість Жанни Колодуб, жанр романсу, стиль, драматургічна концепціяАнотація
Мета дослідження. Визначити місце вокальних жанрів у творчості Ж. Колодуб, проаналізувати два її романси «Де біжить нешвидко» та «Остання весна», розкрити їх художньо-образний зміст, виявити зв’язок між поетичним текстом віршів і засобами їх відтворення у музиці, визначити стильові особливості цих романсів, здійснити порівняльний аналіз їх драматургічних концепцій. Методологія. Використано комплекс наукових методів: історико-культурологічний – для виявлення стильових особливостей романсів Ж. Колодуб, метод комплексного музично-теоретичного аналізу – для розкриття використаних засобів музичної виразності, міждисциплінарний – для виявлення зв’язків поезії та музики у зазначених творах, компаративний – для порівняльного аналізу різних драматургічних концепцій. Наукова новизна. Вперше в українському музикознавстві детально проаналізовано два романси Ж. Колодуб, розкрито їх художньо-образний зміст, визначено стильові й драматургічні особливості, виявлено зв’язок між поетичним текстом віршів і засобами їх втілення у музиці, здійснено порівняльний аналіз драматургічної концепції цих романсів. Висновки. Вокальні жанри посідають значне місце у творчості Ж. Колодуб. У двох проаналізованих романсах відтворюються образи любові, традиційні для цього жанру. В обох творах спостерігається оновлення засобів музичної виразності, що є характерною тенденцією в українській музиці другої половини ХХ століття. У романсі «Де біжить нешвидко» спостерігається синтез різних стилів: ознаки неоромантизму, неофольклоризму, імпресіонізму поєднуються з деякими сучасними композиторськими техніками (сонористика, мінімалізм, атональність). У романсі «Останні весна» помітні ознаки експресіонізму.На основі порівняльного аналізу цих вокальних творів виявлено, що вони мають різні драматургічні концепції, які повністю відповідають художньо-образному змісту поетичних текстів. Результати дослідження можуть бути використані в курсах з історії української музики, а також у процесі практичної підготовки професійних вокалістів у середніх та вищих навчальних закладах культури і мистецтв.
Посилання
Алексєєва С. Наша Жанна Колодуб. Розповіді про музику. Київ : Музична Україна, 1983. Вип. 5. С. 89–103.
Бутук А. Творчість, дарована дітям. Музика. 1980. № 3. С. 26.
Колодуб Ж. Де біжить нешвидко. Вірші К. Дрока. Романс [Ноти]. Рукопис. 7 с.
Колодуб Ж. Остання весна. Вірші М. Рильського. Романс [Ноти]. Клавір. Рукопис. 3 с.
Крижанівський Б. Для мульткіно. Музика. 1975. № 5. С. 7–8.
Кушнірук О. Риси імпресіонізму в українській музиці (джерела, прояви, тенденції розвитку) : автореф. дис. … канд. мистецтвознав. : 17.00.03. Київ, 1995. 19 с.
Лігус О. У світі музики і казки. Музика. 2005. № 5. С. 20–21.
Павлишин С. Музика двадцятого століття : навчальний посібник. Львів : БаК, 2005. 232 с.
Сікорська І. Діамантове подружжя композиторів. Урядовий кур’єр. 2005. 1 липня. С. 8.
Сулім Р. Композитор Жанна Колодуб: сторінки життя і творчості : монографія. Суми : ПВП «Видавничий будинок «Елада», 2017. 620 с.
Сюта Б. Деякі чинники оновлення музичної драматургії творів українських композиторів 1970–1980-х років (на матеріалі камерно-вокальної творчості). Українське музикознавство : респ. міжвідомч. наук.-метод. зб. Київ, 1991. С. 103–113.
Черкашина-Губаренко М. Творчі дебюти Жанни Колодуб : монографія. Київ, 1999. 24 с.
Шегда Л. Вплив жанрових традицій та нових стилістичних тенденцій на українську композиторську творчість у галузі музики для дітей другої половини ХХ століття. Українське мистецтвознавство : матеріали, дослід- ження, рецензії : зб. наук. праць. Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України, 2009. Вип. 9. С. 161–169.
Штогаренко А. Мистецтво музики – дітям та юнацтву. Музика. 1971. № 3. С. 3–5.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.