ЕТАПИ РОЗВИТКУ КИТАЙСЬКОГО СИМФОНІЗМУ В ПРОЄКЦІЇ НА ТВОРЧІСТЬ МА СІКОНГА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-1

Ключові слова:

китайський симфонізм, Ма Сіконг, симфонічна творчість, симфонічні жанри, симфонія, програмність, сюїта

Анотація

Мета статті – періодизувати розвиток китайської симфонічної музики ХХ століття та визначити у ній внесок визначного композитора, скрипаля і педагога Ма Сіконга (Ma Sicong) (1912–1987). Сформувавшись на початку минулого століття у китайському музичному просторі, симфонічна музика пройшла складний шлях розвитку. Загалом, можна виділити наступні етапи розбудови симфонізму Піднебесної: початковий період становлення симфонічної музики (1929–1949 рр.), її розквіт у 1949–1956 рр., роки застою в добу Культурної революції (1966–1976 рр.), період відкритості (1977–1987 рр.) як відродження та суттєве оновлення симфонічної музики в Китаї, творчі пошуки композиторів Піднебесної на межі ХХ–ХХІ століть. Так, уже ранній етап формування симфонічних оркестрів у Китаї, хоч і мав передумови у якості іноземних симфонічних колективів за нечисельною участю китайських музикантів, був пов’язаний з підготовкою виконавських кадрів: оркестрових інструменталістів та диригентів. Процес утворення таких колективів і симптоматично перших спроб написання симфонічної музики припадає на 1920–1930-ті рр. Першим етапом стрімкого освоєння нових симфонічних жанрів у композиторській творчості та їх апробація національними виконавськими силами приносить чималі результати, пік високого підйому яких припадає на середину століття, демонструючи у 1950–1960-х рр. вагомі здобутки китайського симфонізму. Однак трагічні події, пов’язані з культурною революцією в Китаї та відкиданням усіх попередніх досягнень спричиняють критичну, майже 20-річну паузу у розвитку симфонічного мистецтва. Закриття діяльності симфонічних колективів, репресії композиторів та виконавців, вимушена еміграція багатьох мистців.Вестернізація у площині китайського симфонізму, яка починається у 1970–1980-х рр., ознаменована новим політичним курсом відкритості. Симфонічна музика Ма Сіконга слугує яскравим прикладом сублімації національних традицій та засад західного симфонізму. Творчість композитора опинилася під забороною до 1990-х років, а її справжнє відродження наступило лише в ХХІ ст.

Посилання

Лі Янь Лун. Перетворення китайських національних та європейських тенденцій у Концерті для скрипки з оркестром “Butterfly Lovers” Чень Гана та Цанг Хао. Наукові збірки ЛНМА ім. М. В. Лисенка. Музикознавчий універсум. Львів, 2015. Вип. 35. С. 209–221.

Цзюнь Ян. Симфонічна музика у соціокультурному просторі Китаю останньої чверті ХХ – початку ХХІ ст. : дис. … докт. філософії : 034 – Культурологія / НМАУ імені П.І. Чайковського. Київ, 2022. 193 с. URL: https://knmau.com.ua/wp-content/uploads/YAn-TSzyun-Disertatsiya.pdf (дата звернення: 21.03.2025).

Ю Чень. Жанр «святкової увертюри» в контексті сучасної китайської симфонічної музики. Київське музикознавство: Теоретичні проблеми мистецтвознавства у дзеркалі культурології. Київ, 2017. Вип. 56. C. 41–52.

Юньцзя Чень. Китайська нотація цзянь-пу (jianpu, 简谱) у симфонічній музиці 1950–1970-х років: історичний, музикознавчий та виконавський аспекти. Знання, Освіта, Право, Менеджмент. 2020. № 8 (36). Vol. 2. Рр. 51–58.

Яньлун Лі. Перетворення національних та світових тенденцій в розвитку китайської скрипкової музики на прикладі творчості Ма Сіконга : дис… канд. мист.: 17.00.03 – Музичне мистецтво / ЛНМА імені М. В. Лисенка. Львів, 2021. 314 с. URL: https://lnma.edu.ua/wp-content/uploads/2019/01/Лі-Яньлун-disser.pdf (дата звернення: 12.04.2025).

Locke Ralph P. Orientalism. 2001. DOI: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.40604

Maochun Liang. Chinese Traditional Tunes in Music Compositions. Beijing : Central Conservatory Press, 1992. P. 13.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-28

Як цитувати

СЮЙ, Ш. (2025). ЕТАПИ РОЗВИТКУ КИТАЙСЬКОГО СИМФОНІЗМУ В ПРОЄКЦІЇ НА ТВОРЧІСТЬ МА СІКОНГА. Fine Art and Culture Studies, 2(3), 3–8. https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-1

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО