МУЗИЧНИЙ ТЕМАТИЗМ У ВТОРИННОМУ ІНТОНУВАННІ: ПРОЄКЦІЇ НА СИТУАЦІЮ ЕСТРАДНОЇ ІНТЕРПРЕТАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-3Ключові слова:
естрадна інтерпретація, тематизм, матрична інформація, вторинне інтонуванняАнотація
У статті здійснено аналіз явища музичного тематизму у ситуації вторинного інтонування, тобто у контексті музичної інтерпретації. Основні ідеї ряду дослідників вказаної проблеми, насамперед, В. Москаленка, екстрапольовано на ситуацію естрадної інтерпретації. Мета статті – визначити основні засади трансформації музичного тематизму у вторинному інтонуванні та застосувати отримані результати до ситуації естрадної інтерпретації. Методологія дослідження полягає у поєднанні методу аналітичного, комплексного методу та теоретичного узагальнення, що реалізуються крізь призму системного підходу до аналізованих явищ. Наукова новизна. У статті пропонується увести до контексту музикознавства трактування поняття «матрична інформація» як такого, що означає інформацію першоджерела, яка в інтертекстуальній ситуації слугує основою для вторинного інтонування при створенні інтерпретаційних жанрів. Висновок. Естрадна інтерпретація, з одного боку, є маркером актуалізації архетипної основи твору, а з іншого – способом його переосмислення в сьогоденні. Повторюваність музичних і семантичних структур, притаманних матричній моделі, в поєднанні з інтерпретаційною свободою виконавця створює динамічну інтонаційну систему, де постійна взаємодія між старим і новим забезпечує безперервність і, водночас, інноваційність художньої практики. Відтак, естрадна інтерпретація, яка функціонує у просторі вторинної інтонаційної моделі, не тільки відображає, але й переосмислює матричну інформацію оригінального твору. Це форма сучасного музичного дискурсу, в рамках якого художній текст не обмежується фіксованою семантичною структурою, а навпаки, проявляє свою відкритість, здатність до діалогу, трансформації та включення у нові комунікативні середовища. Саме завдяки цій здатності до перевтілення в акті інтерпретації розкривається естетична сила та культурна життєздатність музичного твору як «відкритого тексту» (У. Еко), що, у свою чергу, відкриває перспективи для подальших досліджень задекларованої теми.
Посилання
Бобул І. Жанрові форми та стильові конотації вокально-естрадного виконавства в музичній культурі України кінця ХХ – початку ХХI століття : автореф. дис. … канд. мистецтвозн. : 26.00.01. Київ, 2018. 23 с.
Головей В., Кашаюк В. Теоретико-методологічне підґрунтя інтерпретації музики: дослідження, аналіз, перспективи. Fine art and culture studies. 2022. № 4. С. 12‒20. DOI: https://doi.org/10.32782/facs-2022-4-2 (дата звернення:18.06.2025).
Жукова Н. Інтерпретація як компонент музичної творчості: естетичний аспект : автореф. дис. ... канд. філософ. наук : 09.00.08. Київ, 2003. 14 с.
Котляревська О. Варіативний потенціал музичного твору: культурологічний аспект інтерпретування : автореф. дис. … канд. мистецтвознав. : 17.00.03. Київ, 1996. 19 с.
Москаленко В. Лекції з музичної інтерпретації. Київ : Нац. муз. акад. України ім. П. І. Чайковського, 2013. 134 с. URL: https://knmau.com.ua/wp-content/uploads/V.-Moskalenko-Lektsiyi-z-muzichnoyi-interpretatsiyi-Navchalnij-posibnik.pdf (дата звернення: 11.06.2025).
Пилатюк Н. Психологічні та соціальні аспекти похідних жанрів у музиці (на прикладі українського скрипкового перекладу другої половини XX – початку XXI ст.) : дис. ... канд. мистецтвозн. : 17.00.03. Львів, 2013. 178 с.
Рябуха Т. Витоки та інтонаційні складові української пісенної естради : автореф. дис. … канд. мистецтвозн. : 17.00.03. Харків, 2017. 20 с.
Самойленко О. Діалог як музично-культурологічний феномен: методологічні аспекти сучасного музикознавства : автореф. дис. ... доктора мистецтвознав. : 17.00.03. Київ, 2003. 36 с.
Тормахова В. Українська естрадна музика і фольклор: взаємопроникнення і синтез естради : автореф. дис. … канд. мистецтв. : 17.00.03. Київ, 2007. 19 с.
Betti E. General Theory of Interpretation: Chapter 7: Interpretation of Drama & Music. Create Space Independent Publishing Platform, 2017. 110 р.
Eco U. The Role of the Reader: Explorations in the Semiotics of Texts. Indiana University Press, 1979. 273 p. URL: https://books.google.com.ua/books?id=KlJNp_hUmEIC&printsec=frontcover&hl=uk#v=onepage&q&f=false (дата звернення:15.06.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.