АВТОРСТВО В ДІЇ: ТРАНСФОРМАЦІЯ РОЛІ ВИКОНАВЦЯ У СУЧАСНІЙ КАМЕРНІЙ МУЗИЦІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-6

Ключові слова:

виконавець, авторство, композитор-виконавець, співтворчість, камерна музика, сучасне мистецтво

Анотація

У сучасному художньому дискурсі спостерігається дедалі активніше переосмислення ролі виконавця як самостійного суб’єкта творчого процесу. Зрушення в бік перформативних, інтермедійних і співтворчих моделей актуалізують потребу в системному аналізі трансформацій виконавської функції в академічній музиці. Метою статті є здійснення комплексного аналізу еволюції ролі виконавця в академічній камерній музиці другої половини XX – початку XXI століття, з акцентом на зміщення фокусу з текстоцентричної моделі авторства до перформативної парадигми співтворчості. Методологія дослідження спирається на історико-логічному, порівняльному і системно-структурному підходах, що дозволяє розглядати музичний твір як процес взаємодії композитора, виконавця й слухача. Типологічний аналіз емпіричних кейсів проведено через призму семирівневої шкали творчих пропозицій А. Кубʼяк-Кенуорті. Наукова новизна. Здійснено системний огляд трьох ключових сценаріїв трансформації виконавської ролі в камерній музиці: 1) поєднання композиторської та виконавської функції в одній особі, 2) ініціативне замовлення нових творів виконавцями або ансамблями, 3) делегування композиторських рішень виконавцю в умовах індетермінованості, імпровізації, мультимедійності. Висновки. У результаті дослідження обґрунтовано, що сучасний виконавець постає як повноправний співтворець музичного твору, який не лише реалізує, але й співформує художній результат. Це зумовлює оновлення виконавської агентності, що передбачає володіння розширеними техніками гри, навичками роботи з live-electronics, сценічною пластикою тощо. Особлива увага приділена українському контексту, де камерні колективи виступають як замовники нових творів і активні учасники формування остаточного звучання. Визначено потребу подальших досліджень перформативних стратегій у камерній музиці в умовах міждисциплінарного та технологічного зрушення.

Посилання

Barthes R. The Death of the Author. Image, Music, Text. London : Fontana, 1977. P. 142–148.

Cone E. T. The Pianist as Critic. The Practice of Performance: Studies in Musical Interpretation / ed. by J. Rink. Cambridge : Cambridge University Press, 1995. P. 241–253.

Cook N. Beyond the Score: Music as Performance. New York ; Oxford : Oxford University Press, 2013. 444 p.

Foucault M. Qu’est-ce qu’un auteur? Bulletin de la Société française de Philosophie, 1969. Vol. 63. P. 73–104.

Howat R. What Do We Perform? The Practice of Performance: Studies in Musical Interpretation / ed. by J. Rink. Cambridge : Cambridge University Press, 1995. P. 3–20.

Kubiak-Kenworthy A. Composer–Performer Collaborations in New Music: Suggestions for Change Versus Authorship. Music & Practice. 2020. No. 6. P. 1–13. DOI: 10.32063/0601. – URL: https://www.musicandpractice.org/issues/6/kubiak-kenworthy/ (дата звернення: 10.06.2025).

Leech-Wilkinson D. The Changing Sound of Music: Approaches to Studying Recorded Musical Performance [Електронний ресурс] : CHARM / London, 2009. веб-сайт. URL: http://www.charm.kcl.ac.uk/studies/chapters/intro.html (дата звернення: 10.06.2025).

The Practice of Performance: Studies in Musical Interpretation / ed. by J. Rink. – Cambridge : Cambridge University Press, 1995. 270 p.

Алмаші З. Виконуючи сучасний твір, необхідно прислухатися: де «заховалася» музика? : інтерв’ю / розмову вели Д. Бутенко, Є. Князєв ; упоряд. О. Козуб. Музика. – 29 берез. 2024 р. вебсайт. URL: https://mus.art.co.ua/ zoltan-almashi-vykonuiuchy-suchasnyy-tvir-neobkhidno-pryslukhatysia-de-zakhovalasia-muzyka/ (дата звернення: 10.06.2025).

Кравченко А. І. Камерно-інструментальне мистецтво України кінця XX – початку XXI століть (семіологічний аналіз) : монографія. Київ : НАКККіМ, 2020. 300 с.

Миронова Н. Композиторська і виконавська співтворчість як комунікативна система у скрипковому мистецтві. Проблеми музичної науки. 2021. № 3. С. 45–54.

Ян Ф. Специфіка творчих взаємозв’язків у системі «композитор – виконавець – слухач». Музичне мистецтво і культура. 2021. № 1 (33). С. 230–238. DOI: 10.31723/2524-0447-2021-33-1-19

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-28

Як цитувати

ХОУ, С. (2025). АВТОРСТВО В ДІЇ: ТРАНСФОРМАЦІЯ РОЛІ ВИКОНАВЦЯ У СУЧАСНІЙ КАМЕРНІЙ МУЗИЦІ. Fine Art and Culture Studies, 2(3), 37–44. https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-6

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО