ФОРТЕПІАННИЙ КОНЦЕРТ В КОНТЕКСТІ ЕВОЛЮЦІЇ ФОРТЕПІАННОЇ ТВОРЧОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-8Ключові слова:
фортепіанний концерт, еволюція, історія фортепіано, музичний жанр, класицизм, романтизм, ХХ століттяАнотація
Дана стаття заглиблюється в історію та еволюцію фортепіанного концерту, розглядаючи його не просто як самостійний жанр, а як невід’ємне дзеркало розвитку всієї фортепіанної творчості. Від перших несміливих кроків до складних багатогранних полотен сучасності – фортепіанний концерт постійно адаптувався та трансформувався, відбиваючи зміни в музичній естетиці, композиторських техніках та, власне, можливостях самого інструмента.Дослідження починається з витоків жанру, простежуючи його зв’язок з бароковими концертними принципами та ранніми клавірними експериментами К. Ф. Е. Баха та Й. Гайдна. Особлива увага приділяється становленню класичного фортепіанного концерту в творчості В. А. Моцарта, який заклав фундаментальні основи форми та взаємодії соліста з оркестром. Далі розглядається Л. ван Бетховен, чия геніальна спадщина вивела жанр на новий рівень симфонізації та драматичної глибини, значно розширивши виражальні можливості фортепіано.Серцевина статті присвячена романтичній епосі, що стала золотим віком фортепіанного концерту. Аналізується, як композитори-романтики, зокрема Ф. Шопен, Р. Шуман, Ф. Ліст, використали концерт для демонстрації віртуозності та втілення найтонших емоційних нюансів, а також як Й. Брамс, збагатив жанр монументальністю, ліризмом і національним колоритом. Підкреслюється, як саме в цей період відбувався інтенсивний розвиток фортепіанної фактури, що включала нові прийоми октавної техніки, арпеджіо та педалізації, які стали невід’ємною частиною віртуозного стилю.Окремий розділ присвячений трансформаціям фортепіанного концерту в ХХ столітті. Розглядаються пошуки та експерименти Б. Бартока, які ввели елементи неокласицизму та фольклорні мотиви. Аналізується вплив джазових інтонацій у творах Дж. Гершвіна. Досліджуються також авангардні тенденції, що призвели до розширення звукового діапазону та нових технік виконання.Завершальна частина статті присвячена сучасному фортепіанному концерту, де панують постмодерністські підходи, мінімалізм, сонористика та вплив електронної музики. Наголошується на внеску українських композиторів, таких як Л. Колодуб, М. Скорик, Є. Станкович, у розвиток цього динамічного жанру.У підсумку, стаття демонструє, що фортепіанний концерт є не лише знаковим жанром академічної музики, а й унікальним свідченням безперервної еволюції фортепіанної виразності, відбиваючи найважливіші стильові та технічні зміни протягом століть.
Посилання
Загайкевич М. Історія музики: Західна Європа XVII–XX століть. Київ : Музична Україна, 2009. 257 с.
Іваницький А. І. Українська музична культура: нариси. Київ : Музична Україна, 2012. 320 с.
Клин В. Я. Українська радянська музика. Київ : Музична Україна, 2010. 256 с.
Ляшко О. Ю. Історія фортепіанного мистецтва: від витоків до середини XIX століття. Київ : Музична Україна, 2017. 187 с.
Полякова Л. П. Мирослав Скорик: композиторський портрет. Львів : Світ, 2005. 180 с.
Daverio J. Robert Schumann: Herald of a New Poetic Age. New York : Oxford University Press, 1997. 624 с.
Frisch W. Brahms: The Four Symphonies. New York : Schirmer Books, 1990. 226 с.
Gąsiorowska J. The Piano Concerto from Mozart to the Present. London : Routledge, 2018. 259 с.
Rosen C. The Romantic Generation. Cambridge, MA : Harvard University Press, 1994. 744 с.
Samson J. Chopin: The Four Ballades. Cambridge : Cambridge University Press, 1992. 116 с.
Walker A. Franz Liszt: The Virtuoso Years, 1811–1847. Ithaca : Cornell University Press, 1983. 481 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.