ВИТОКИ УКРАЇНСЬКОГО СТЕНДАПУ ЯК КУЛЬТУРНОГО ФЕНОМЕНУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-21Ключові слова:
стендап, стендап комедія, гумор, комічне, сміх, медійний дискурс, культурний спротивАнотація
Мета статті – вивчення впливу соціокультурних, політичних та медійних чинників на формування та розвиток українського стендапу як самостійного жанру комічного мистецтва, а також виявлення його історичних витоків у національному культурному контексті. Актуальність дослідження зумовлена стрімким зростанням популярності стендап-комедії в Україні, її роллю в формуванні нових культурних ідентичностей, а також потребою наукового осмислення даного явища у світлі соціальних трансформацій, зокрема в умовах війни. Методологія дослідження. Увага приділяється американському досвіду становлення стендапу, зокрема через дослідження таких авторів, як Л. Мінц, М. Дуглас, В. Тернер, Дж. Боскін, а також особливостям побутування даного жанру в умовах багатокультурного суспільства. Проаналізовано, як стендап-комедія виконує амбівалентні соціальні функції – від емоційної терапії до інструмента соціального контролю. Наукова новизна. Розглянуто український стендап як новітнє явище, яке пройшло шлях від запозиченої моделі до повноцінного мистецького жанру з виразним національним контекстом. Простежено етапи його становлення: від перших медіапроєктів початку 2010-х років до сучасної індустрії з розгалуженою інфраструктурою клубів, шоу, онлайн-платформ і благодійних ініціатив. Досліджено внесок ключових фігур українського стендапу – Сергія Ліпка, Антона Тимошенка, Лєри Мандзюк, Василя Байдака, Святослава Загайкевича та інших – у розвиток жанру та його естетичну, ідеологічну й мовну трансформацію. Висновки. У статті розглянуто вплив соціальних змін – зокрема повно- масштабного вторгнення росії – на змістову наповненість стендапу, його функцію як інструменту культурного спротиву та засобу переосмислення травматичного досвіду. Виокремлено основні тенденції розвитку жанру: від регіоналізації мовної палітри до формування альтернативного гумористичного дискурсу, орієнтованого на молодь та критично мислячу аудиторію. У підсумку автор підкреслює роль стендап-комедії як важливого чинника національної самоідентифікації та публічного осмислення соціальної реальності.
Посилання
Доцок О. Трансформація української стендап-комедії після повномасштабного вторгнення росії в Україну. Культурологічні дослідження та культурні практики у репрезентації молодих науковців : збірник матеріалів наукового круглого столу, Київ, 18 квітня 2024 р. / [редкол.: Чміль Г. П., Берегова О. М., Кузнєцова І. М., Демчук Р. В., Король Д. О.] ; Інститут культурології НАМ України, Кафедра культурології НаУКМА. Київ : ІК НАМ України, 2024. С. 44–48.
Закревська Ю. 10 визначних українських стендап-концертів. Лірум. URL: https://liroom.com.ua/articles/10-standups/ (дата звернення: 07.06.2025).
Карманська Ю. Бум стендапу. Нове покоління гумористів наздоганяє «Квартал 95» і «Дизель Шоу». Як вони заробляють на жартах та будують індустрію. Forbes.ua | Бізнес, мільярдери, новини, фінанси, інвестиції, компанії. URL: https://forbes.ua/inside/bum-stendapu-nove-pokolinnya-gumoristiv-nazdoganyae-poperednikiv-yak-voni-zaroblyayut-na-zhartakh-ta-buduyut-industriyu-25082022-7691 (дата звернення: 07.06.2025).
Настя Зухвала: «Ми бідкалися, що ніяк не вдається зробити свій телепроєкт. Але виявилось, що це було на краще». The Ukrainians. The Ukrainians. URL: https://theukrainians.org/nastia-zukhvala/ (дата звернення: 05.06.2025).
Недбайло Т. Г. Різновиди стендапів у новинних телесюжетах. Актуальні проблеми природничих та гуманітарних наук у дослідженнях молодих учених «Родзинка – 2018» : XX Всеукраїнська наукова конференція молодих учених. 2018. С. 81–83.
Пономаренко Ю. Розвиток стендапу як новітньої форми розмовного жанру та його місце у вітчизняній естраді. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Мистецтвознавство. 2017. № 2. С. 160–168.
Позняк Є. Українські стендап-коміки, на яких варто звернути увагу. Santmat – Все, що тобі треба!. URL: https://santmat.net.ua/7-ukrayinskyh-stendap-komikiv-na-yakyh-varto-zvernuty-uvagu/ (дата звернення: 06.06.2025).
Boskin J., Dorinson J. Ethnic Humor: Subversion and Survival. American Quarterly. 1985. Vol. 37, No. 1. P. 81–97.
Mintz L. E. Standup Comedy as Social and Cultural Mediation. American Quarterly. 1985. Vol. 37, No. 1. P. 71–80.
Shifreen L. J. Stand-up Comedy: A Discography. American Humor. 1977. Vol. 4, No. 2. P. 19–46.
Stoddard K. M. “Women Have No Sense of Humor” and Other Myths: A Consideration of Female Stand-up Comics, 1960–1976. American Humor. 1977. Vol. 4, No. 2. P. 11–14.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.