КУЛЬТУРНИЙ СЕМПЛІНГ У СТРУКТУРІ КУЛЬТУРНОЇ АНАЛІТИКИ ЛЬВА МАНОВИЧА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-25

Ключові слова:

Лев Манович, культурна аналітика, культурний семплінг, оцифровані культурні артефакти, цифрові онлайн-колекції, соціологія культури, міждисциплінарна методологія

Анотація

З кожним роком у світі збільшуються обсяги культурної інформації і цей процес актуалізує пошуки методології, яка б уможливила database culture або «культуру архівів». Американському митцеві та теоретику цифрової культури Льву Мановичу вдалося запропонувати такий міждисциплінарний проєкт, який він назвав «культурною аналітикою». Метою статті є аналіз культурного семплінгу як компоненту у структурі культурної аналітики Льва Мановича. Методологія дослідження базується на структурному аналізі, з допомогою якого вдається виокремити та концептуалізувати культурний семплінг як складу культурної аналітики вченого, а також на методах аналізу та синтезу, завдяки яким розглянуто потенціал культурного семплінгу та його обмеження. Наукова новизна роботи полягає у тому, що в ній вперше розглянуто культурний семплінг як методологічний підхід в рамках ідеології культурної аналітики, що допомагає створювати детальні карти та вивчати мільйони культурних артефактів. Висновки. Культурний семплінг є важливою процедурною та структурною частиною культурної аналітики Льва Мановича, що передбачає вибірку даних, без якої неможливо пізнати закономірності в цифровому культурному просторі. Поки робота над створенням загальної теорії та методології репрезентативного культурного семплінгу триває, вчений пропонує застосовувати стратифікований семплінг, коли ми розділяємо набір даних за категоріями, які нас цікавлять, формуємо вибірку з представників кожної такої категорії та об’єднуємо їх. Л. Манович, комбінуючи поширені погляди на культуру та силкуючись узгодити магістральні лінії природничих і гуманітарних наук, переконує, що культурна аналітика повинна приділяти однакову увагу як закономірностям, так і окремим артефактам, досвіду та взаємодіям, які породжують ці закономірності.

Посилання

Тормахова А. М. Культурна аналітика Льва Мановича: від теорії до практики. Питання культурології. 2021. Вип. 37. С. 71–79.

Akkas H., Meydan C. H. Sampling Methods in Qualitative Sampling in Multicultural Settings. In Principles of Conducting Qualitative Research in Multicultural Settings. IGI Global, 2024. P. 32–54.

Bourdieu P. Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. Trans. Richard Nice. London : Routledge & Kegan Paul, 1984. 613 р.

Hesmondhalgh D. Digital Sampling and Cultural Inequality. Social & Legal Studies. 2006. Vol. 15 (1). P. 53–75.

Knoop Ch. A., Wagner V., Jacobsen T., Menninghaus W. Mapping the Aesthetic Space of Literature “from Below”. Poetics. 2016. Vol. 56 (5). P. 35–49.

Lukas S. A. Culture Sampling. URL: https://www.academia.edu/2249945/Culture_Sampling

Manovich L. Cultural Analytics. Cambridge, Massachusetts : The MIT Press, 2020. 318 р.

Pierce D. Inside Spotify’s Hunt for the Perfect Playlist. Wired. July 20, 2015, URL: https://www.wired.com/ 2015/07/spotify-perfect-playlist/

Roosa M. W., Liu F. F., Torres M., Gonzales N. A., Knight G. P., Saenz D. Sampling and Recruitment in Studies of Cultural Influences on Adjustment: A Case Study with Mexican Americans. Journal of Family Psychology. 2008. Vol. 22 (2). P. 293–302.

Van de Peer A. Re-artification in a World of De-artification: Materiality and Intellectualization in Fashion Media Discourse (1949–2010). Cultural Sociology. 2014. Vol. 8 (4). P. 443–461.

Verboord M., Kuipers G., Janssen S. Institutional Recognition in the Transnational Literary Field, 1955–2005. Cultural Sociology. 2015. Vol. 9 (3). P. 447–465.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-28

Як цитувати

ВЕНГЕР, О. (2025). КУЛЬТУРНИЙ СЕМПЛІНГ У СТРУКТУРІ КУЛЬТУРНОЇ АНАЛІТИКИ ЛЬВА МАНОВИЧА. Fine Art and Culture Studies, 2(3), 189–197. https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-25

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ