КРИЗА ІДЕНТИЧНОСТІ В ЦИФРОВУ ДОБУ: МІЖ АВТЕНТИЧНІСТЮ ТА АЛГОРИТМАМИ ШІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-31Ключові слова:
цифрова репрезентація, цифрова ідентичність, ШІ аватар, теорія мертвого Інтернету, комунікація, соціальна мережа-симулякр, комунікативний симулякрАнотація
Мета роботи проаналізувати вплив віртуального середовища цифрової доби на трансформацію ідентичності та осмислити роль штучного інтелекту у формуванні нових уявлень про автентичний та алгоритмічно сконструйований образ особистості у цифровій культурі. Досягнення цієї мети передбачає вирішення наступних завдань: висвітлення значення алгоритмів штучного інтелекту, що використовуються у ШІ-застосунках; дослідження особливостей конструювання цифрової ідентичності як прикладу комунікативного симулякру у віртуальному просторі культури; осмислення ризиків втрати особистісної цілісності в умовах алгоритмізації соціальних і комунікативних практик як ключової проблеми формування особистості у віртуальному середовищі цифрової культури. Методологія дослідження спирається на принципи кроскультурності та поєднує культурологічний, психологічний і філософський аналіз, емпіричний (метод експерименту) та метод контент-аналізу новітніх ШІ-застосунків як прикладів комунікативного симулякру. Наукова новизна. Вперше проаналізовано специфіку впливу цифрових ідентичностей та трансформацію комунікації в соціальних ШІ мережах-симулякрах. Вперше проведено експеримент з відмовою від цифрової присутності як інструмент вивчення антропологічної невидимості у віртуальному просторі. У висновках констатується, що з огляду на результати культурологічного дослідження особливостей формування і розповсюдження тренду на цифрові ідентичності та створення штучних медіа, а також з позицій «теорії мертвого Інтернету», відбувається перехід людства до доби кризи ідентичності. ШІ соціальні мережі-симулякри витісняють живу комунікацію, створюючи ілюзію соціальності, що часто базується на фіктивних або маніпулятивних алгоритмах. Експериментальне дослідження показало, що втрата цифрової репрезентації призводить до соціального виключення у цифрових мережах та демонструє виразну залежність соціальної та культурної пам’яті від безперервного цифрового саморепрезентування. Нові ШІ-застосунки, такі як SocialAI чи Butterflies, трансформують уявлення про суб’єктність: особистість більше не є стабільною, а конструюється відповідно до очікувань аудиторії та трендів.
Посилання
Бодріяр Ж. Симулякри і симуляція / пер. з франц. В. Ховкун. Київ, Україна : Основи. 2004. 118 с. URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/Jean_Baudrillard/Symuliakry_i_symuliatsiia.pdf
Борисова-Желєзнова К. О. Культура і особистість в психоаналітичному дискурсі теорії Жака Лакана. Мультиверсум. Філософський альманах. 2016. № 1–2 (149–150). С. 83–91.
Бугайов М. В. Віртуалізація особистості як культурний феномен цифрового суспільства. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2024. № 2. С. 9–13.
Король Д. О. Нові культурні практики рецепції смерті за цифрової доби Культурні практики в контексті модерних тенденцій глобалізації : монографія / Демчук Р., Олійник О., Буценко О., Король Д., Богуцький А. Київ : Ін-т культурології НАМ України, 2024. С. 146–189.
Лебон Г. Психологія мас. 2020. 236 с. URL: https://t.me/c/2475062203/8.pdf (дата звернення: 15.05.2025).
Овчарук О. В. Особистість у просторі культури : навчальний посібник. Київ : НАКККіМ, 2019. 136 с.
Олійник О. С. Культурні практики в контексті модерних тенденцій глобалізації. Культурні практики в контексті модерних тенденцій глобалізації : монографія / Демчук Р., Олійник О., Буценко О., Король Д., Богуцький А. Київ : Ін-т культурології НАМ України, 2024. С. 13–36.
Сіверс В. А. Емуляція і жертва (до аналізу ціннісного аспекту створення штучного інтелекту в моделі Ніка Бострома). Українські культурологічні студії. 2018. № 1 (18). С. 48–52.
Сіверс В. А. Філософія творчості : підручник. Київ : НАКККІМ, 2023. 292 с.
Edwards B. (2024). “Dead Internet theory” comes to life with new AI-powered social media app. Arstechnica. URL: https://arstechnica.com/information-technology/2024/09/dead-internet-theory-comes-to-life-with-new-ai- powered-social-media-app/ (дата звернення: 10.04.2025).
Heath A. (2024). AIs are coming for social networks. Theverge. URL: https://www.theverge.com/2024/6/18/24181196/butterflies-app-ai-chatbots-social-media (дата звернення: 5.05.2025).
Schurr А. (2024). AI influencers : How AI avatars are conquering social media. URL: https://www.ki-company.ai/ en/blog-beitraege/ai-influencers-how-ai-avatars-are-conquering-social-media (дата звернення: 25.05.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.