ПЕДАЛІЗАЦІЯ В РОБОТІ ПІАНІСТА: СТИЛЬОВИЙ ПІДХІД
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-5Ключові слова:
педаль, педалізація, піаніст, виконавський процес, різностильові музичні твориАнотація
Стаття присвячена проблемі застосування педалізації відповідно стильовому напряму. Мета роботи – визначити і теоретично обґрунтувати особливості застосування педалізації у творах композиторів різних стильових напрямів. Методологія дослідження спирається на системно-аналітичний та компаративний методи. Наукова новизна полягає у визначенні специфіки педалізації через порівняння щодо її застосування у різних стильових напрямах з урахуванням еволюції музичного інструментарію. Висновки. Педалізація відіграє суттєву роль у забезпеченні взаємодії провідних компонентів музичної фактури. Функція педалі залежить як від фактури, стиля так і художнього образу музичного твору. Педалізація є творчою й обов’язковою складовою виконавського процесу піаніста. В межах дослідження розглянуто специфіку педалізації у інтерпретації творів епохи бароко (І. С. Бах), віденських класиків (Й. Гайдн, В. А. Моцарт, Л. ван Бетховен), композиторів-романтиків (Ф. Шопен, Ф. Ліст). Визначено функції правої і лівої педалі у фортепіанному виконавстві та фактори комплексного її застосування (авторські вказівки, стиль й жанр твору, елементи музичної мови – темп, агогіка, динаміка, штрихи, артикуляція, регістр, характеру пауз, специфіка звучання інструмента та акустика приміщення). Уміння педалізувати залежить переважним чином від розуміння доцільності застосування педалізації у творі того чи іншого стилю та здатності здобувача до слухового контролю. Педалізація має тонко диференціюватися слухом і почуттям виконавця, оскільки є тонка межа градацій між «так» і «ні» (точно – неточно, вірно – невірно, стильно – нестильно тощо). Дія майстерності педалізації повинна бути вихована, у всьому піаністичному комплексі, і спрямовуватися на художню ціль. Уміння педалізувати відпрацьовується в процесі опанування творів різних жанрів і стилів.
Посилання
Billeter B. Die Verzierungen bei Johann Sebastiann Bach. Zürich, Schweizer music pädagogische Blätter, 76. Jg., 1987. № 1. Pp. 27–33
Виноградча, Д. В. Лебедкіна І.Є. Роль педалі у фортепіанному мистецтві ХVIII-XX століть. «Молодий вчений». № 11 (51), 2017. С. 525-528
Грінченко А. Особливість формування виконавсько-стильових умінь майбутніх викладачів музичного мистецтва в процесі фортепіанної підготовки. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип. 67, том 1, 2023 С. 111-117
Корзун В. Художня інтерпретація музичних творів як вищий щабель виконавської майтерності. Наукові записки Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова. 2014. Вип. 120. С. 74-79.
Коцюрба Н., Дуда С. Особливості застосування педалі у роботі концертмейстера: Перспективи розвитку науки, освіти та технологій в євроінтеграції. Полтава: ЦФЕНД, 2022. С. 36-38.
Кръстева М. Изпьлнителски принципи при старите клавишни инструмент – родство и врьзка сьс сьвременния пианизьм. София : Хайни, 2016. 116 с
Москаленко В. Лекції з музичної інтерпретації. Навчальний посібник. Київ 2013. 250 с.
Негребецька О. М. Педалізація в роботі над творами у класі фортепіано. Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки. Кіровоград : КДПУ ім. В. Винниченка, 2015. Вип. 139. С. 154-158.
Таран І. Значення динаміки у фортепіанних творах. Наука України: проблеми сьогодення та перспективи розвитку : матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції (Київ, 23–24 вересня 2016р.). Інститут освітньої та молодіжної політики. Київ. 2016. С. 32–34.
Шукайло В. Ф. Шлях до майстерності піаніста: навчально-методичний посібник. Запоріжжя : Запорізький національний університет, 2017. 206 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





