ГЛИБОКЕ НАВЧАННЯ ЯК ІНСТРУМЕНТ АЛГОРИТМІЧНОГО АНАЛІЗУ В СУЧАСНІЙ КОМП’ЮТЕРНІЙ МУЗИКОЛОГІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-6Ключові слова:
комп’ютерна музикологія, глибоке навчання, штучний інтелект, естетичні маркери, музичний аналіз, музична освіта, MIR, інтерпретація, звукорежисураАнотація
У статті розглянуто роль систем глибокого навчання (deep learning) у формуванні гіпотези про нову методологію комп’ютерної музикології. Об’єктом дослідження є музикознавчі практики аналізу та інтерпретації музики та комп’ютерна музикологія. Предметом статті є нові технології штучного інтелекту, що можуть бути застосовані в межах музикознавчого аналізу та інтерпретації як інструментарій для об’єктивації естетичного сприйняття, алгоритмічного аналізу акустичних параметрів та використання в музичній освіті. Мета роботи – обґрунтування гіпотези, згідно з якою технології штучного інтелекту можуть виступати як інструментарій для об’єктивації естетичного сприйняття та алгоритмічного аналізу акустичних параметрів музичного звуку. Особливий акцент зроблено на інтеграції технологій глибокого навчання у професійну діяльність музикантів, звукорежисерів та дослідників. Методологія. В роботі застосовано систематизацію, а також інтегративний, індуктивний, дедуктивний і порівняльний аналіз концепцій. Теоретичну базу складають наукові джерела з технологій штучного інтелекту в межах досліджень музикознавства та комп’ютерної музикології. Аналіз здійснюється в контексті Music Information Retrieval (MIR) та Music Generation (MG) із застосуванням SWOT-аналізу на прикладі ШІ-системи Suno AI. Наукова новизна. Полягає в подальшій розробці авторської концепції творчо-технологічного аналізу. У рамках цього підходу музикознавчий і творчо-технологічний аналіз інтегруються з генеративними та освітніми практиками. Висновки. В умовах розвитку сучасних цифрових технологій комп’ютерна музикологія виходить за межі своєї традиційної парадигми, оскільки глибоке навчання забезпечує виконання таких завдань, як класифікація жанрів, визначення засобів музичної виразності, розпізнавання емоцій та генерація музики, використовуючи об’єктивні акустичні параметри. На основі цього узагальнення висувається гіпотеза, що технології глибокого навчання ШІ можуть виступати як інструмент об’єктивації когнітивних процесів слухового сприйняття, що дозволяє доповнити інструментарій музикознавства та сприяти універсалізації музичного пізнання. Проте, цей процес трансформації та оптимізації вимагає врахування ризиків, пов’язаних зі стандартизацією (формалізацією якості) музичного продукту та потенційним плагіатом.
Посилання
Hoedt, K., Flexer, A., & Widmer, G. Are Inherently Interpretable Models More Robust? A Study In Music Emotion Recognition : Proceedings of the 22nd Sound and Music Computing Conference (SMC-25). 2025. pp. 1–8.
Humphrey, E. J., Salamon, J., Nieto, O., Forsyth, J., Bittner, R. M., & Bello, J. P. JAMS: A JSON Annotated Music Specification for Reproducible MIR Research. In: Proceedings of the 15th International Society for Music Information Retrieval Conference (ISMIR 2014). Taipei, Taiwan, 2014. pp. 591-596.
Lerch, A., Grachten, M., & Cancino-Chacón, C. Machine Learning and Music Performance Analysis. Journal of New Music Research. 2020. Vol. 49, No. 1. pp. 36-63.
Mon, Y.-J. LSTM-Based Music Generation Technologies. Multidisciplinary Digital Publishing Institute. 2025. Vol. 14, No. 6. p. 229.
Moysis, L., Iliadis, L. A., Sotiroudis, S. P., Boursianis, A. D., Papadopoulou, M. S., Kokkinidis, K.-I. D., Volos, C., Sarigiannidis, P., Nikolaidis, S., & Goudos, S. K. Music Deep Learning: Deep Learning Methods for Music Signal Processing – A Review of the State-of-the-Art. IEEE Access. 2023. Vol. 11. pp. 17031-17052. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2023.3244620
Nugroho, Y. Y. T., & Manggala, P. P. M. D. The Use of AI in Creating Music Compositions: A Case Study on Suno Application. У: Atlantis Press. 2024. С. 177-189.
Puyt, R. W., Lie, F. B., & Madsen, D. Ø. From SOFT approach to SWOT analysis, a historical reconstruction. Journal of Management History. 2024. Vol. 31, No. 2. pp. 333–373. DOI: https://doi.org/10.1108/JMH-05-2023-0047.
Xie, L., Wang, Y., & Gao, Y. Acoustical Feature Analysis and Optimization for Aesthetic Recognition of Chinese Traditional Music. EURASIP Journal on Audio, Speech, and Music Processing. 2024. Vol. 2024, No. 7. https://doi.org/10.1186/s13636-023-00326-2
Li, P., & Wang, B. Artificial Intelligence in Music Education. Taylor & Francis. 2024. Vol. 40, No. 16. pp. 4183-4192.
Zhang, L. The Complementary Role of Artificial Intelligence to Traditional Teaching Methods in Music Education and Its Educational Effectiveness. 2025. Vol. 10, No. 1. pp. 1-17.
Xin, W. Research on the Function of Artificial Intelligence Music Technology in College Students’ Aesthetic Education. IGI Global Scientific Publishing. 2025. Vol. 27, No. 1. pp. 1-15.
Wu, Q. The application of artificial intelligence in music education management: Opportunities and challenges. SAGE Publications. 2025. Vol. 25, No. 3. pp. 2836-2848.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





