ДЗВІН ЯК ФІГУРА ПАМʼЯТІ (НА ПРИКЛАДІ ПРЕЛЮДІЇ І ФУГИ № 1 ДО-МАЖОР ІЗ ЦИКЛУ «24 ПРЕЛЮДІЇ ТА ФУГИ» В.ЗАДЕРАЦЬКОГО

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-13

Ключові слова:

Всеволод Задерацький, прелюдія і фуга, дзвін, музична пам’ять, ритуал, поліфонія, музика і культура, мистецтвознавчий аналіз, семіотика звуку

Анотація

У статті подається комплексна інтерпретація першого диптиху «Прелюдії та фуги» до-мажор з циклу «24 прелюдії та фуги» Всеволода Петровича Задерацького в музикознавчому, психологічному та культурологічному аспектах. Особлива увага надається символіці дзвіну, як знаку памʼяті, сакрального музичного часу розглянутий в контексті екзистенційного досвіду концтабору та літургійного символізму. У дослідженні обгрунтовано трактування дзвону як фігури памʼяті, який в умовах концентраційного табору набуває особливої апофатичної сили, адже його звучання відбувається тільки в уяві, внутрішньому світі, через його відсутність у реальному житті, стаючи таким чином своєрідним способом мислення та формою збереження національного духовного досвіду. Методологія: у статті використовується структурний аналіз музичного тексту, семіотики звуку, інтертекстуального прочитання та герменевтичного підходу. Музичний матеріал розглянуто як своєрідний щоденник, в якому дзвін постає не обʼєктом зображення, а способом мислення, фундаментального внутрішнього психічного життя ув’язненого і пам’яті, що набуває ознак національної. Особливу увагу приділено аналізу тритону, повторюваних фігур, нижнього дзвону, метафоричної архітектоніки оберненого хреста, набату, дзеркальної структури диптиху та есхатологічного звучання фіналу. Наукова новизна: вперше в історії музикознавства проаналізований диптих з циклу «24 прелюдії та фуги» Всеволода Петровича Задерацького та запропонована оригінальна концепція дзвону як формотворчого елементу акустичної фігури пам’яті, що втілює категорії сакрального, екзистенційного та історичного. Простежено паралелі між архітектонікою музичної форми та ритуальними моделями дзвону в українській традиції. Встановлено, що у прелюдії дзвін виконує функцію виклику, нагадування, молитви, а у фузі – переходу, межі, есхатологічного завершення. У висновках підкреслено, що дзвін стає духовним простором свідчення, своєрідним символом присутності того, що не можна вимовити, зрозуміти та забути та дозволяє слухачу сформувати глибокий емоційний зв’язок з національною культурою України та розуміння символічного давнього знання.

Посилання

Біблія або Книги Святого Письма Старого й Нового Заповіту / переклад з давньоєврейської, арамейської та давньогрецької Івана Огієнка. Київ: Українське біблійне товариство, 2011. 1376 с.

Волосюк, М. М. Дзвонарські традиції української церковної служби. Сучасна наука в мережі Інтернет, 2015. URL: https://int-konf.org/ru/2015/suchasna-nauka-v-merezhi-internet-16-18-02-2015/1015-volosyuk-m-m-dzvonarskitraditsiji-ukrajinskoji-tserkovnoji-sluzhbi (дата звернення: 7.08.2025).

Донцов, Д. Дух нашої давнини. Мюнхен: Монтреаль, 1951. 342 с.

Капітонова, К. П. Розуміння двосвіту в культурно-історичному аспекті. Музичне мистецтво і культура. 2022. вип. 32, кн. 2, с. 107–116.

Лукашенко, Н. Стильові основи фортепіанної поетики В. П. Задерацького: дис. … канд. мистецтв: 26.00.01. Одеса, 2011. 242 с.

Лукашенко, Н. Всеволод Петрович Задерацький в контексті «тіньової» історії музики ХХ століття: монографія. Київ: НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2024. 308 с.

Нові віхи розвитку культури і мистецтва у ХХІ столітті: колективна монографія / за ред. О. І. Самойленко. Львів–Торунь: Ліга-Прес, 2021. 128 с.

Постовойтова, С. О. Великий поліфонічний цикл як композиційно-драматургічна цілісність (на матеріалі фортепіанних творів українських композиторів ХХ – початку ХХІ століття): дис. … д-ра філософії. Київ: НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2024. 226 с.

Шевченко, Т. Кобзар. Київ: Радянська школа, 1986. 608 с.

Augustinus, A. Confessiones. Stuttgart: Reclam, 2001. 332 р.

Celan, P. Todesfuge. 1948. URL: https://images.app.goo.gl/YfYyTwKjHuF63F56A (дата звернення: 7.08. 2025).

Dante Alighieri. La Divina Commedia: Purgatorio. Traduzione e commento di Natalino Sapegno. Firenze: La Nuova Italia, 1955. URL: https://litarchive.in.ua/bozhestvenna-komediia-dante-alih-ieri (дата звернення: 2.08.2025).

Eliot, T. S. Four Quartets. Letters: A Journal of Literature and the Arts, 2017. URL: https://www.lettersjournal.org/wp-content/uploads/2017/05/fourquartets.pdf (дата звернення: 5.08.2025).

Frankl, V. Man’s Search for Meaning: The classic tribute to hope from the Holocaust. London; Sydney; Auckland; Johannesburg: Rider, 2004. 160 p.

Frankl, V. E. … trotzdem Ja zum Leben sagen: Ein Psychologe erlebt das Konzentrationslager. München: Kösel-Verlag, 2009. 269 р.

Hoppin, R. H. Medieval Music. New York: W. W. Norton & Company, 1978. 572 p.

Jung, C. G. Psychology and Religion: West and East. Princeton: Princeton University Press, 1969. 928 p.

Quash, B. An Introduction to von Balthasar’s “The Glory of the Lord”. In Schindler, D. L. (Ed.), Hans Urs von Balthasar: His Life and Work. Communio Books. Grand Rapids: Eerdmans, 2004. Pp. 1–24.

Kierkegaard, S. Die Krankheit zum Tode: Eine christliche psychologische Entwicklung zur Erbauung und Erweckung von Anti-Climacus. Hrsg. und übers. von Liselotte Richter. Hamburg: Europäische Verlagsanstalt, 1984. 212 р.

Nietzsche, F. Also sprach Zarathustra: Ein Buch für Alle und Keinen. Leipzig: Naumann, 1891. 343 р.

Marcel, G. Le mystère de l’être. Vol. 1. Paris: Aubier, 1951. 254 p.

Ricoeur, P. La mémoire, l’histoire, l’oubli. Paris: Éditions du Seuil, 2000. 688 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-07

Як цитувати

МАКАРОВА, Н. (2025). ДЗВІН ЯК ФІГУРА ПАМʼЯТІ (НА ПРИКЛАДІ ПРЕЛЮДІЇ І ФУГИ № 1 ДО-МАЖОР ІЗ ЦИКЛУ «24 ПРЕЛЮДІЇ ТА ФУГИ» В.ЗАДЕРАЦЬКОГО. Fine Art and Culture Studies, (4), 95–105. https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-13

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО