РИСУНОК І ЖИВОПИС У КОНТЕКСТІ ДІДЖИТАЛІЗАЦІЇ: ТРАДИЦІЇ ТА НОВІ ПІДХОДИ В ГРАФІЧНОМУ ДИЗАЙНІ

Автор(и)

  • Яна АНТОНОВА Київська державна академія декоративно-прикладного мистецтва та дизайну імені Михайла Бойчука https://orcid.org/0009-0003-3036-063X

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-29

Ключові слова:

рисунок; живопис; графічний дизайн; діджиталізація; цифрові технології; мистецька освіта; інноваційні методики; художнє мислення; візуальна культура

Анотація

У статті досліджено місце й роль рисунку та живопису як фундаментальних дисциплін у структурі професійної підготовки графічних дизайнерів в умовах активної діджиталізації освітнього процесу та художньо-креативної практики. Обґрунтовується, що, незважаючи на інтенсивне впровадження цифрових інструментів, віртуальної та доповненої реальності, 3D-моделювання, алгоритмічного дизайну та штучного інтелекту у візуальну комунікацію, саме традиційні мистецькі практики залишаються основою для формування цілісного художнього мислення. Академічний рисунок виступає ключовим засобом розвитку спостережливості, уміння передавати пропорції, форму та просторові відносини, тоді як живопис забезпечує глибоке розуміння кольорових гармоній, світлотіньових контрастів і пластичної виразності.Особливу увагу приділено проблемі взаємодії класичних художніх методик із сучасними цифровими підходами у процесі дизайнерської освіти. Показано, що використання планшетного малювання, віртуальних студій, графічних редакторів і спеціалізованих онлайн-платформ не витісняє, а доповнює традиційні форми навчання, надаючи студентам можливість працювати в умовах гібридного середовища. Водночас зазначається, що повна відмова від традиційного рисунку й живопису на користь виключно цифрових практик може призвести до втрати базових навичок, необхідних для створення виразного та концептуально обґрунтованого дизайну.У статті систематизовано сучасні тенденції інтеграції академічних і цифрових методів, що дозволяють розвивати у студентів комплексні компетентності: аналітичне мислення, візуальну креативність, технологічну гнучкість та вміння адаптуватися до нових умов професійної діяльності. Доведено, що синтез традицій і новітніх технологій формує унікальне поле для експериментів у графічному дизайні, розширює межі візуальної культури та створює підґрунтя для інноваційних практик. Зроблено висновок, що рисунок і живопис у цифрову епоху не втрачають своєї актуальності, а трансформуються, відкриваючи нові перспективи у підготовці дизайнерів та розвитку сучасного візуального мистецтва.

Посилання

Беттгер Г. Основи академічного рисунку. Київ: Арт-Прес, 2019. 256 с.

Брильов С. В., Кузьмічова В. С., Колесников В. В. Образотворче мистецтво та дизайн в епоху діджиталізації: тренди, виклики // АРТ-платФОРМА. 2024. Т. 9, № 2. С. 228–241. DOI: https://doi.org/10.51209/platform.2.10.2024.228-241

Гончаренко В. Дизайн та образотворче мистецтво. Львів: Академія, 2021. 312 с.

Жукова Л. Теорія кольору та композиції. Харків: Вища школа, 2020. 198 с.

Карпенко О. Традиції й інновації у мистецькій освіті. Київ: Мистецтво, 2018. 284 с.

Протас О. В. Українська школа рисунку: традиції та сучасність. Київ: Либідь, 2017. 256 с.

Роготченко О. М. Сучасні трансформації художньої освіти: виклики цифрової доби. Харків: ХДАДМ, 2022. 192 с.

Сидоренко В. Д. Візуальне мистецтво у добу цифрових технологій. Київ: Фенікс, 2020. 240 с.

Lankow, J., Ritchie, J., & Crooks, R. Infographics: The Power of Visual Storytelling. Hoboken: Wiley, 2012. 272 p.

Garner, S. (Ed.). Writing on Drawing: Essays on Drawing Practice and Research. Bristol: Intellect Books, 2008. 327 p.

Edwards, B. Drawing on the Right Side of the Brain. New York: Tarcher, 2012. 320 p.

McCloud, S. Understanding Comics: The Invisible Art. New York: Harper Perennial, 1993. 224 p.

Paul, C. Digital Art. London: Thames & Hudson, 2015. 272 p.

Lupton, E., & Phillips, J. Graphic Design: The New Basics. New York: Princeton Architectural Press, 2015. 264 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-07

Як цитувати

АНТОНОВА, Я. (2025). РИСУНОК І ЖИВОПИС У КОНТЕКСТІ ДІДЖИТАЛІЗАЦІЇ: ТРАДИЦІЇ ТА НОВІ ПІДХОДИ В ГРАФІЧНОМУ ДИЗАЙНІ. Fine Art and Culture Studies, (4), 240–244. https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-29

Номер

Розділ

ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО, ДЕКОРАТИВНЕ МИСТЕЦТВО, РЕСТАВРАЦІЯ