ПЕРЕТИН ТРАДИЦІЙ ВІДЕНСЬКОЇ ТА НОВОВІДЕНСЬКОЇ ШКІЛ У РАННІЙ ТВОРЧОСТІ НІКОСА СКАЛКОТАСА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-19

Ключові слова:

Віденська школа, Нова віденська школа композиції, додекафонія, фортепіанна музика, варіації, Н. Скалкотас, Л. ван Бетховен

Анотація

Композитор Нікос (Ніколаос) Скалкотас (грецьк. Νίκος Σκαλκώτας, нім. Nikos Skalkottas, 1904 – 1949) став відомим за межами Греції, серед іншого, після того, як Арнольд Шенберг назвав його одним із десяти своїх найталановитіших учнів, яким вдалося знайти власний спосіб застосування серійної техніки і стати справжніми композиторами. Мета дослідження – вивчити становлення індивідуальної манери Ніколаоса Скалкотаса як представника грецького музичного авангарду першої половини ХХ століття на прикладі його ранньої творчості. Здійснена спроба простежити становлення індивідуальної манери Ніколаоса Скалкотаса на прикладі його раннього твору – «15 Маленьких варіацій для фортепіано», створених перед початком навчання в класі Арнольда Шенберга. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що згадані Варіації розглядаються як своєрідне введення до творчості композитора, що дозволяє визначити компоненти його стилю та їх взаємодію. Показано використання у творі класичних кліше, подібних до фактури фортепіанних варіацій Бетховена, а також їх поєднання з додекафонічними принципами композиції, зокрема серійними рядами, рефлексією та асиметрією їхніх фрагментів. Взаємодіяння у Варіаціях двох стильових гігантів – Віденської та Нової віденської шкіл, яка призводить до появи драматургічного конфлікту. Особливе значення надається лінгвістичним та психологічним аспектам комунікації класичного та сучасного компонентів та зародженню індивідуального «висловлювання» Н. Скалкотаса, яке можна розглядати як ранню ознаку формування його власної композиторської ідіоми. Методологія: у дослідженні були застосовані методи музичного, лінгвістичного, психологічного, історичного, феноменологічного і порівняльного аналізу. Зроблені висновки про багатобічну взаємодію стилістики Віденської і Нової віденської шкіл при становленні індивідуальної композиторської манери Н. Скалкотаса.

Посилання

Cogni. G. A proposito di “In nocte secunda” di Carlo Prosperi. Journal of musicological Studies. Siena, Italy, Accademia Musicale Chigiana : 1968. vol. XXV – nuova serie, 5, P. 305–311

Keng Shao-Hsun, Chun-Hung Lin and Orazem P. F. Expanding College Access in Taiwan, 1978–2014 : Effects on Graduate Quality and Income Inequality. Journal of Human Capital 11, no. 1 (Spring 2017): 1–34. https://doi.org/10.1086/690235 (дата звернення: 05.08.2025)

Laver J. The Phonetic Description of Voice Quality, Cambridge Studies in Linguistics. Cambridge : Cambridge Univ. Press, 1985. 385 р.

LaSalle P. “Conundrum: A Story about Reading.” New England Review 38, no. 1, 2017 : Р. 95–109.

Mantzourani E. The disciple’s tale: the reception and assimilation of Schoenberg’s teachings on Grundgestalt, coherence and comprehensibility by his pupil, the composer Nikos Skalkottas. 2001 https://www.academia.edu/89265986/The_disciple_s_tale_the_reception_and_assimilation_of_Schoenberg_s_teachings_on_Grundgestalt_coherence_and_comprehensibility_by_his_pupil_the_composer_Nikos_Skalkottas (дата звернення 02.05.2023)

Mantzourani E. The Life and Twelve-Note Music of Nikos Skalkottas. New York: Routledge, 2016, 440 р.

Mantzourani E. Hans Keller, Nikos Skalkottas and the notion of symphonic genius Canterbury Christ Church University. https://m-logos.gr/download.php?fen=articles/i0000/m-logos-i0000-a0004-mantzourani.pdf 42 p. (дата звернення: 20.10. 2018)

Navia L. E. 1996. Classical Cynicism: A Critical Study (Praeger), ISBN0313300151 (ISBN13: 9780313300158). 240 р.

Кривенок Ю. Прагмалінгвістичні маркери стилістичної тональності та атмосфери авторської передмови. Science and Education a Dimension. Philolgy, II (7). Ivano-Frankivsk: Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, Issue: 34, http://www.seanewdim.com, 58–60 (дата звернення: 01.03. 2025)

Рябчун І. Регіональна специфіка професійного становлення новогрецького композитора Н. Скалкотаса. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. Харківський національний університет мистецтв ім. І. П. Котляревського. 2012, Вип. 35, С. 321 – 335.

Satterfield. S. Livy and the Pax Deum. Classical Philology 111, no. 2 (April 2016) : 165–76.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-07

Як цитувати

РЯБЧУН, І. (2025). ПЕРЕТИН ТРАДИЦІЙ ВІДЕНСЬКОЇ ТА НОВОВІДЕНСЬКОЇ ШКІЛ У РАННІЙ ТВОРЧОСТІ НІКОСА СКАЛКОТАСА. Fine Art and Culture Studies, (4), 152–162. https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-19

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО